Search This Blog

Friday, 24 July 2015

Versi raya tahun ni...

Assalamualaikum..
tahun ni macam ramai sangat berbiruan....
tengok orang ni biru, tengok orang tu biru, eh eh eh...

Tahun lepas dah biru, dengan dull satin..
tahun ni macam cerita entri lepas, bertema batik gitu..
versi tangkap muat je..
kain lebih2 je, buat baju baru, hehehe..

enSuami pula, tak berbaju baru..
ulang pakai yang lama je..
dah xda mood katanya, terserah lah..
just beli jeans baru je, 2 helai..
OK, ikut aje lah...

Pagi raya, siap2kan kerja makanan lah kan...
saya tolong masukkan biskut raya dalam bekas dan susun di meja ruang tamu..
lepas dah semua settle kat dapur, saya pun masuk bersiap.
oh ya, iron baju kurung untuk Hafni dulu..
malam sebelum tu tak buat, tidur awal, huhu....


Seperti biasa pagi2, yang lelaki je pergi ke masjid untuk solat sunat raya..
lepas diorang balik solat, kami semua bersiap2 untuk keluar berziarah..
sebelum keluar tu, kena bergambar dulu kat sini...


Mula2, bergambar formal la kan...
pastu nak freestyle pula..
tapi kekok ler, dah lama tak bergambar...
time raya je baru nak bergambar, lolz...
adik2 ipar, OK je bab bergambar...


Tengok Hafni tu, macam blur je..
first time kot...
hairan agaknya, orang kumpul2 ramai, pakai baju cantik2, lengkap semua, ambil gambar dengan dinosour..hahaha..


Sampai ambil gambar dengan Abinya..
Abi buat penumbuk macam tu, boleh pulak dia ikut..
nak angkat peace tak reti lagi, hehehe..
tu baru naik sikit2 moodnya..

Hari pertama beraya, kami terus ke Sg Samak..
lepas solat zohor semua, kami baru gerak balik, sambil singgah2 rumah saudara lain yang ada dalam perjalanan...
sampai rumah, tengok adik ipar dok menggalas monopod amek gambar belakang..
saya pun teringat enSuami kata nak ambil gambar belakang...
alang2 cameraman ado, moh le kite join sama...


enSuami saya susah sangat nak ajak dia bergambar..
nak ambil gambar pun tak minat..
minta dia ambilkan gambar pun, adoi hasilnya emmmm


Sambil2 jalan, panas enjin kat Hafni..
bagi angkat mood, Umi pun nak kena ceria, huahua...


Lagak budak kebuntuan, tak da mood...
walaupun begitu, tetap nampak sweet...


Pastu makcik2 dia datang bersorak2...
kasi ceria, gumbira...
jom lompat tinggi2...
tak amek gambar lompat, tak sah hey...


Hahaha, dah syok dah gitu...
scene2 yang dia senyum, happy tu..
belakang kamera, macam2 kelakar dan ragam..
makcik2 dia dok lompat2, tergelak2, kat belakang tu..
punya la nak buat dia happy..
baru dia jadi macam tu...hehehe


last sekali, semestinya kena selpiaq...
hahaha, mai mana la dok selpiaq ni.. tgok fb sapa ntah, tulis selpiaq, kedah lah sangat...




Ya, akhirnya berjaya amek gambar belakang...


Selamat Hari Raya Aidilfitri dari kami sekeluarga...
saya mohon maaf untuk sebarang kesilapan, tersalah kata pertuturan dan tafsiran sepanjang menulis di blog ini...
untuk yang kenal secara dekat dan juga melalui alam maya...
Maaf zahir batin...

Friday, 10 July 2015

RESEPI : Tat Nenas Gulung [gerenti sedap!]

Assalamualaikum...

Memandangkan dah ada isu yang ditimbulkan boleh la update kat sini topik special sikit.
asyik menu buka puasa je kan...

Tapi pada pembaca yang request ni..
saya guna gambar lama je untuk entri ni..
sebab setakat hari ni, belum buat lagi tat nenas untuk raya ni..
kalau nak tunggu saya buat, kot dah raya, tak sempat la pula orang lain nak buat kan..
rasa macam tak buat dah kot, tetiba rasa malas plak, huahuahua..

Sebab saya dah dapat solusi untuk guna kuning telur daripada telur nak buat pavlova tu
caranya, masak butter prawn!
semalam dah beli udang kat pasar..
so, rasa2nya tak buat dah kot tat nenas..
sebab amek masa nak buat...
mana nak sempat nak buat cream puff, cheese tart, pavlova lagi..
entah jadi entah tidak...kang ke laut semua..
tak pun pengsan ceq hari Rabu depan...iskkk

Saya pun mula belajar buat dengan mak sebelum kawen dulu tahun 2009/2010 camtu..
resepi ni, Mak dapat dari kelas yang dia masuk belajar buat kuih raya..
kalau tak silap, Institusi MADA kot yang buat kelas ni...

Cerita saya buat kuih raya, tahun 20102012, 2013 [buat juga masa mengandung, tapi tak amek gambar sebab menetap di rumah Mertua] tahun 2014..
tahun 2015 tak ada kuih, huhu...

RESEPI TAT NENAS GULUNG (70++ biji)

250G mentega
50G gula aising
(dipukul hingga kembang *dari kuning hingga jadi pucat)

1biji kuning telur
350G tepung gandum - diayak
50G tepung jagung - diayak
2SB serbuk badam

Pukul mentega + gula hingga kembang.
masukkan kuning telur, pukul sekejap sampai sebati.
masukkan TGandum, TJagung, serbuk badam.
Adun sehingga sebati.
Ambil adunan tempa dengan acuan tat.
Masukkan inti dan gulung dengan cermat..
Susun dalam loyang yang digris dengan mentega/marjerin.
Sapu kuning telur (boleh tambah sedikit pewarna jika nak lebih terang) di bahagian atas tat.
Bakar 150C dengan 25minit untuk 35 biji tat (bergantung oven masing2)

Untuk tat lain seperti blueberry/strawberry/keladi, terus bakar tanpa sapuan telur. Bila dah sejuk, boleh corakkan dengan coklat putih yang dicairkan.

Haa, itu la resepinya..
jangan lupa print screen..
banyak2 resepi tat, saya jamin ini gerenti sedap!
kelainan resepi ni, pada serbuk badam tu..
aci tengok la, resepi tat lain, tak ada serbuk badam..
ini la secret recipe nye....


Banyak2 tat yang saya cuba rasa, memang tak sama dengan tat resepi ni..
susah la nak jumpa yang sedap, hahhhhh..
saya pun hairan gak, kenapa rasa berbeza ya..
kalau tengok kan, sama ja bahannya..
entahlah, rezeki masing2 kot...

Yang paling saya terkejut, tat tu berkulat!
baru 2 minggu raya!
adik ipar saya beli, tak buka pun lagi bekasnya, boleh berkulat tat tu dalam bekas..
hairan sungguh...
tat resepi ni, setahun elok lagi tau...
kalau Mak saya buat tu, raya ni tak habis makan, dia simpan dalam Tupperware, kadang2 simpan dalam peti sejuk, kadang2 letak luar je..
memang kekal elok je..raya tahun depan pun boleh makan lagi, hehehe...
kalau ada stok la..
dalam bekas tupperware kedap udara yang elok, tak ada bau hapak dll..

Orang sekarang dah kurang makan biskut raya kannn
mengunyah kerepek krupp krap, krupp krap lagi best dari makan kuih raya yang manis2..
kadang2 rupa je comel macam2 colour, rasa samaaa je..

Tapi Mazola, Tat nenas gulung, kuih kapit, bahulu, kuih karas, kuih yang bunga tu pe ek, tetiba lupa lak, kuih loyang ka, yang tu evergreen la...
tak dapat ditandingi rasanya..
kalau beraya dengan Jawa ni, rempeyek no.1 lah..
ok saya suka makan rempeyek sekarang ni, hihuu...

Sekarang nak cerita pasal bahan2nya...
Untuk mentega tu, kalau tak ada stok, boleh je guna marjerin macam Planta, Daisy.
Mak saya memang pengguna tegar planta..
saya dulu2 suka beli butter seketul2 tu [250G] senang nak guna, tak perlu timbang pe dah, terus je masuk seketul tu...
sejak2 susah nak beli butter ni [sebab costing] saya tukar pakai Planta. Pastu Daisy. Sekarang dua2 jenama ni ada kat umah..
kalau buat kek, guna Planta, sebab kualiti dia OK sikit.
kalau biskut rangup2, boleh guna Daisy, nanti dapat biskut yang crunchy, sedap...

Untuk gula, saya pakai fine sugar..
nak beli aising, costing jugak, huahua..
kalau rajin, boleh blend sendiri je, kasi halussss macam aising..
macam saya takat fine tu pun dah OK...

Dan inti tat nenas!
yang ni yang paling penting..
saya tak pernah lagi la buat sendiri..
masa kerja kat bakery pun, kedai bakery beli yang dah siap.
dia cakap kalau buat sendiri, tak tahan lama, sebab tak ada pengawetnya..
so untuk jangka masa panjang dan lebih selamat, nak jaga kualiti, guna yang dah ready-made..
jimat tenaga, lolz...

Ini inti yang saya guna..
Jenama ADA...
setakat ni, yang ni je yang saya dok jumpa..
ehsan gambar dari kedai 2PLY.
memang dok beli kat sini je la..
1KG kalau tak silap, RM7-8++..
kalau ada jenama lain, xtau la rasanya macam mana..
saya tak berapa suka tengok tat nenas yang intinya meleleh keluar macam taik telinga tu [eh eh sory]
mind set saya anggap tu tak sedap, eh eh eh...
mesti intinya masam mencerit sangat, entah la, pernah rasa macam tu...

Yang selalu saya buat, sebelum nak adun adunan, kena buat macam ni dulu...


Intinya kena bentukkan dulu panjang2 seinci...
kalau buat gemuk, gemuk la jadi tat kita nanti..
selalu saya buat bujur2 macam biji kurma tu...
Masa dia keras sejuk2, senang nak bentukkan dia..
kalau dia dah jadi suhu bilik, banyak melekat kat jari je..
caranya sama ada sejukkan balik dalam peti sejuk, atau basahkan jari dengan air, baru inti tak melekat kat jari.
maknanya bila beli inti ni, simpan dalam peti sejuk dulu...
dalam 2 jam ke, keluarkan sikit2 untuk dibentukkan sampai habis...
bila dah siap bentuk ni pun, sentiasa simpan dalam peti sejuk, supaya inti tu keras je, nanti senang nak gulung, tak ada la dia melekat kat tepung...

Kemudian acuan tat nenas...


Saya beli camni, sebab tengok mak saya pakai macam ni...hahaha
dia ada sebiji macam ni je..
tak ada penekannya..
yang ni saya beli kat kedai MakCik kat Bangi, harga masa tu RM12-RM14, tak ingat..
mahal, terbeliak gak mata tengok, adoi...
tapi beli juga la, dah nak guna...

Dulu2, ada penggelek tat, macam penggelek tepung tu, cuma dia ada jalur2..
ada je penggelek tu kat saya sekarang..
tapi Mak kata, lama2 bila bakar, corak jalurnya tak berapa nampak...
susah juga la guna yang tu, sebab kena gelek2, pastu kira jalur, hiris, pastu potong lepas gulung..
kalau yang ni, picit terus jadi selapis2...


Yang tak syoknya acuan ni, tak boleh guna piping bag plastik tu..
sebab dia ada sisi tepi tu, tak boleh nak fit dalam piping bag..
so kena isi ikut acuan ni je la..
dapat dalam 3-4 biji, ikut panjang yang kita buat...


Hey, tayang lagi nozzle yang saya beli hari tu..
dok dalam plastik lagi, sebab belum guna lagi, hehe...
nozzle tak ada bahagian tepi tu, so boleh la guna piping bag...
yang acuan ni, xleh, hukhuk...
sakit gak la tangan dok tekan, sebab dok terkena, bahagian cantuman acuan tu...sabo je lah..


Masa awal2 belajar dengan Mak dulu, mak saya bagi penutup bekas tipuware yang bulat tu..
untuk saya agak panjang mana nak kena tekan tepung tu...
haa, tekan ikut diameter penutup tu..
lama2 buat, dah boleh agak la panjang mana...

Masuk part ni, tak ada gambar...sory..
amek adunan, padat2kan dalam acuan, tekan adunan atas penutup tadi..
pastikan corak yang bergerigi, sebelah bawah..
kalau terbalik macam ni, senang nak letak inti nenas...
tak perlu nak terbalikkan corak lagi, sebab tepung ni lembut sangat, mudah terputus..
sebab tu kena tekan siap2 terbalik sebelah dalam, senang nak letak inti..
letak inti jarak sikit dalam 2cm dari hujung, untuk mudah kita pegang tepung nak gulung..
angkat tat yang sudah digulung, letak atas loyang yang bahagian lipatan/cantuman tepung..
bahagian cantuman tu kena letak sebelah bawah..
susun selari dalam loyang untuk mudahkan sapuan telur nanti...


Susun selari macam ni, senang nak sapu telur...
selari je tangan kita nak gris telur nanti...
tak de la nak pusing kanan, pusing kiri, mau tergeliat tangan nanti..
masa sapu telur pun, kena lembut2 je...
tak leh sapu ganas2 sangat, nanti boleh menjejaskan corak tat tu..
yang lagi naya, kalau tat tu terosak, teralih kedudukannya, boleh spoil je rupanya nanti...


Haa, nampak seketul2 je inti tu..
sampai bakar nanti pun macam tu jugak..
tak da meleleh2 keluar, tak mau ar.....


Dah siap sapu telur, boleh terus bakar...
kalau nak buat banyak2 sebelum on oven, tak perlu sapu telur dulu..
sambil panaskan oven, baru sapu telur...
macam saiz tray ni, saya bakar 30 minit tapi kurang 10C sebab oven saya kuat..
kena pandai adjust ikut oven masing2...
kalau nak selamat, bakar dulu 25minit, kalau boleh rasa, dah masak, OK...
kalau tak tambah lagi 5 minit..
tat nenas memang gebu, lembut je..
cair dalam mulut..
seronok sebab besaq dalam 2 jari..
nak makan, pegang masuk mulut terus sebiji, kalau makan separuh2, tak best, hihihi..

Disebabkan entri ni..tetiba rasa nak makan tat nenas T_T, alamakkkkkk
Selamat mencuba ye, babai! 


WhatsApp : 019-3330382
Tempahan Design:
Banner | Buku Iklan | Label | Logo | Header/Edit Blog | Kad Nama | Poster

Semua tentang Malam Lailatul Qadar (T_T)

* Salinan hebahan dari WhatsApp.
Simpan sini untuk rujukan saya dan semua pembaca...
Jom berpesta ibadah di 10 malam terakhir bulan Ramadhan...

INFO 1

Assalamualaikum.
Malam ini ( pagi esok ) dari pukul 3.30 - 4.30 am, adalah kombinasi 3 waktu terbaik.
- malam ramadan.
- malam jumaat.
- 1/3 malam akhir.

Insyaallah doa dimakbulkan dan diberkati allah.
* sila sedekahkan yassin/al - fatihah pada ahli keluarga anda yang telah kembali ke rahmatullah dan selawat atas nabi S.A.W.
Sebelum disertai dengan doa anda.
Mintalah padanya dengan penuh yakin.
* * lebih afdal jika dapat baca " surah lklas " 3x dan " ya mujib " ( bermaksud maha pemakbul ) 100 x
* * sila sebarkan agar dapat dimanfaatkan oleh semua
TERIMA KASIH.

INFO 2

Syaikh Maher ( imam Harem Makkah ) memberikan beberapa nasihat yang sangat praktikal di sini:

Dia cakap:

Idea untuk sepuluh hari terakhir :

1. Berikan 1 dinar bersedekah setiap hari, jadi jika ia jatuh pada lailatul Qadr itu seolah-olah memberi kamu amal setiap hari untuk 84 tahun.

2. Solat sunat dua ra'kaat setiap hari , jadi jika ia jatuh pada lailatul Qadr itu seolah-olah kamu solat setiap hari untuk 84 tahun.

3. Baca Surah ikhlaas tiga kali sehari, jadi jika ia jatuh pada lailatul Qadr itu seolah-olah kamu membaca seluruh al-Quran setiap hari untuk 84 tahun.

Beliau kemudian berkata sebarkan ini kerana anda mungkin merasa dalam akaun anda [ kebaikan ]

INFO 3

WANITA HAID MASIH BOLEH MENGHIDUPKAN 10 MALAM TERAKHIR RAMADHAN.

La Tahzan buat wanita yang ABC semasa 10 malam terakhir. 

Anda masih boleh mengimarahkan 10 malam terakhir dengan

✔ Berdoa
✔ Berzikir 
✔ Berselawat
✔ Beristighfar 
✔ Membaca ayat-ayat hafazan tanpa memegang Al-Quran 
✔ Mendengar bacaan Al-Quran.

Selamat menghidupkan malam-malam terakhir Ramadhan. Semoga kita bertemu dengan malam Lailatul Qadar.

Nota hati:
Ya Allah Ya Baari', aturkanlah untuk kami agar bertemu malam Lailatul Qadar. 

Ya Hayy, hidupkanlah hati kami agar kami dapat menghayati dan menghidupkan malam-malam terakhir Ramadhan.

Ya Aziz Ya Qowiy Ya Matin, berilah kekuatan kepada kami untuk bangun beribadah kepadaMu.

INFO 4

Malam Al Qadar
πŸ’πŸƒπŸ’πŸƒπŸ’πŸƒπŸ’πŸƒ

Sayangnya, kita lebih terfokus melihat tanda-tanda mendapat Al Qadar pada alam, pada pokok, air dan lain-lain yang berada di luar diri. 

Sedangkan tanda mendapat Al Qadar itu ada pada diri sendiri. 

Bukankah mereka yang bertemu dengan malam Al Qadar amat bertuah kerana doa, taubat dan hajatnya “diangkat” oleh para malaikat lalu dimakbulkan Allah?

Jadi, jika seseorang mendapat Al Qadar tentu jiwanya lebih tenang, akhlaknya menjadi lebih baik dan ibadahnya (sama ada habluminallah dan habluminannas) bertambah lebat dan hebat.

Malam Al Qadar ialah malam yang paling sibuk laluan ke langit dunia (umpama trafik jam) kerana turunnya pelbagai malaikat yang tidak kira banyaknya. Meriah sungguh sampai terbit fajar. 

Malaikat turun secara luar biasa banyaknya itu termasuklah yang paling tinggi pangkatnya di kalangan mereka – malaikat Jibrail. 

Masing-masing ada tugasnya. Pelbagai urusan dilaksanakan oleh mereka.

Salah satu urusan ialah “bertamu dalam hati” orang Islam yang bersih hatinya. Sekali bertamu tetapi kesannya berpanjangan. Impaknya, hati orang yang pernah menjadi tempat singgah malaikat akan berubah.

Bisikan para malaikat mula mengambil tempat yang khusus dan menjadi begitu dominan dalam kehidupan seseorang itu. 

Mulai detik itu bisikan kebaikan (dari malaikat) akan mengatasi bisikan kejahatan (dari syaitan) dalam hati orang tersebut.

Ya, hidup ini sebenarnya kita lalui antara dua bisikan. Pertama, bisikan “hati kecil” yang suci dan baik. Kedua, bisikan “hati besar” yang kotor dan jahat. 

Bisikan ini sentiasa berperang dalam hati. Justeru, hati hakikatnya adalah wadah rebutan antara malaikat dan syaitan. Antara ilham dan waswas.

Siapa yang menang, dialah yang akan menakluki hati dan terarahlah hati itu ke arah yang dikehendaki oleh “penakluknya”. 

Firman Allah:“Dan beruntunglah orang yang membersihkan dan merugilah orang yang mengotorinya.” (Surah al-Syams 91: 9-10)

Orang yang mendapat malam Al Qadar sungguh bertuah. Hasil mujahadah, doa, taubatnya pada malam berkenaan, malaikat terus bertamu dan mendominasi hatinya. 

Sejak malam itu suara hati kecilnya akan sentiasa mengatasi hati besarnya.

Mujahadahnya akan terbantu. 

Perjalanannya menuju Allah akan lebih terpimpin dan terjamin. 

Hatinya menjadi pusat kesucian dan kebaikan… maka lahirlah yang baik-baik sahaja pada tindakan dan percakapan. 

Mahmudahnya menenggelamkan mazmumah.

Itulah hati orang yang telah mendapat malam Al Qadar. 

Orang lain mungkin tidak perasan pada awalnya. Ia hanya dapat dirasai oleh orang yang mengalaminya. 

Rasa tenang, bahagia, lapang dan sejuk. 

Kemudian sedikit demi sedikit orang lain mula ketara… Ah, dia sudah berubah. Ah, indahnya perilakunya.

Subhanallah, dia telah berubah. Apa yang ada dalam hatinya mula terserlah. 

Dan itulah tanda-tanda malam Al Qadar tahun itu yang paling ketara dan terasa, bukan pada alam dan jagat raya tetapi pada diri manusia makhluk yang sempurna.

Semoga malam-malam berbaki ini, kita akan menambah pecutan amal. Tidak kiralah sama ada Al Qadar telah berlalu atau masih menanti detik untuk bertamu. 

Kita tidak akan menunggu tetapi kita akan memburu.

Kita akan terus memburu sekalipun malam ganjil telah tamat dan Ramadhan sudah berakhir. 

Sampai bila? Sampai bila-bila. Kerana bagi mukmin yang cintakan Allah, seolah-olah setiap malam adalah ‘malam Al Qadar’. 

Al Qadar boleh datang, boleh pergi… tetapi Penciptanya sentiasa ada… sampai bila-bila. Semoga kita mati, setelah bertemu malam Al Qadar ini (1436 h) atau dalam perjalanan menuju malam Al Qadar nanti…

Persediaan menemuinya bukan dibuat  semalaman, seharian, mingguan atau bulanan. 

Tetapi seluruh hayat kita adalah persediaan untuk “menemuinya”. Mengapa? 

Kerana perjuangan membersihkan hati adalah perjuangan sepanjang hayat.

 Qalbun Salim (hati sejahtera) itu adalah cita-cita abadi kita!

Ya Allah, Aku hanya insan lemah, yang sedang jatuh bangun di jalan berliku menuju-Mu. Bantulah aku, kesihanilah aku, sayangilah aku… Dlm mencari keampunan dan RedhaMu dan anugerahkan aku Qalbu yg Salim wahai Ar Rahman, wahai Ar Rahim. Ψ§Ω„Ω„Ω‡Ω… Ψ’Ω…ΩŠΩ† 
🌾🌹🌾🌹🌾🌹🌾🌹🌾

Info 4 tu memang terkena pada diri..
dah biasa macam tu, hehehe...

Ayah saya selalu memandang dan mentafsir alam untuk mengetahui kesahihan malam Lailatul Qadar...
pagi tadi pun dok usha2 tengok pokok, kot ternampak pokok terbongkok rukuk/sujud menghadap kiblat, hey...

Bila terbaca tazkirah tu, baru la sedar.. takyah nak tafsir la makhluk alam lain, mereka dah memang sentiasa berzikir dan sujud kepada Allah..
tak ada perkara yang sia2 yang mereka lakukan melainkan kita, MANUSIA..
macam2 hal, macam2 kerja dunia, macam2 maksiat kita lakukan dengan sengaja atau pun tanpa sedar..

Kita yang patut lebih berzikir, beristighfar, bertaubat kepada Allah..
insaf dah kat diri.. [moga istiqamah]
yang tu juga yang saya tak henti2 sebut, nak perbaiki Akhlak. punya sebaik2 akhlak seperti Rasulullah SAW..
yang tu yang payah sangat bagi saya..
berharap, kali ni la, dan seterusnya, saya punya/peroleh Lailatul Qadar dalam diri...

Allahu...
Ya Mujib, ya Mujib, ya Mujib....
Ya Rabbal 'Alamin..
Amin..

Ada 6 hari berbaki sebelum Ramadan berlalu..
semoga diberikan kesempatan, inShaAllah...

WhatsApp : 019-3330382
Tempahan Design:
Banner | Buku Iklan | Label | Logo | Header/Edit Blog | Kad Nama | Poster

Thursday, 9 July 2015

Menu Ramadhan, Western style... hikhik


Assalamualaikum..

hikhik, tajuk tak bleh blah..
western lah sangat, huhuhu...

bukan pe, selepas seminggu berpuasa, saya dilanda masalah tak lalu nak makan nasi..
time berbuka tu, dok minum air, dok minum air, dahaga sangat kan...
last2 kenyang dengan ayaq tu la..

kalau lepas Maghrib, tak tidur, lepas Maghrib tu masuk dapur makan nasi balik.
kalau dah tido, nanti tengah malam, terjaga kol 12 ka, kol 2 ka..
masa tu baru nak makan..
tak pun lanjut time sahur je makan, kol 5 pagi..
tu pun tak banyak makan nasi.
nak telan punya la payah...
fenomena ni mula masa weekend kat umah mertua..

saya pun tak tahu kenapa tetiba je..
balik rumah sendiri tukar menu..


Balik hari Isnin tu, sebab singgah pasar, enSuami jumpa ubi cekur.
so hari tu, kasi can la masak feveret dia..
giloo, xjadi masak lemak cekur tu..
santan pecah minyak, naik kepala la plak..
spoil betui..
masak nasi pun dah tak betul..
asyik lembikkk je, terlebih ayaq ka, rasanya sukatan air macam selalu je...
punya la tak ada semangat nak makan nasi, heh....

Esoknya try buat burger sendiri..
sebab burger ayam Ramly dah habis..
daging kisar ada banyak, saja la try buat sendiri..

kenkonon nak buat besaq, tebal2..
macam burger bakar abang burn ke [tapi tak pernah lagi makan]
jumpa resepi katanya dari Jimmy Oliver..
syok ar nak try..

Kalau ikut resepi untuk 1KG daging..
saya nye buat sikit je, dalam 250g kot..
rasa OK la...
lain kali nak buat, tak mau boh bawang...
n lada hitam kena stabil kuantiti dengan daging.
masa ni, rasa macam pedas berapi sangat, lada hitam terlebih lak..
kesian Hafni tak leh makan banyak, pedas sangat, huhuhu...


Punya la semangat, pesan kat enSuami cari roti bulat burger tu..
jumpa la kat MyMydin, jenama DailyFresh..


Yehh, baru syok makan burger, dapat roti bulat...


Letak sayur-sayuran, semua hidang atas tray je..
oh ya, saya bakar guna oven...
dok berbelah bagi nak guna oven ke dapur gas masa tu..
kebetulan oven memang tengah guna, baking ape ye, semperit kot..
so masak guna oven je lah, alang2 dah panas...

tu yang jadi kering sikit la, sebab kita tak nampak nak control...
kalau atas pan boleh tambah2 perasa ke, balik2 ke...


Dah, macam tu je burger saya..
mayonis tak ada stok..
enSuami pun tanya, cheese tak ada ke?
alaa, tak ada, dah lama tak beli...


So, togel je la...
tak ada la special sangat..
saya tanya enSuami nak tambah telur mata tak, dia jawab tak payah la..
macam ni pun dah tinggi dah...
sebab saya tak penyek kan bagi kempis sikit...
so tinggi semacam je..
padahal ada daging n sayur je...hehe


OK, puas hati dapat makan burger..
layan je tekak ni, makan sampai habis, nyummmmmm


Hari Ahad lak, [weekend ni tak balik umah mertua]
tak ada menu dalam jadual.
so teringat nak buat chicken chop...


Sebab stok serbuk roti saya banyak lagi...
kalau simpan lama2 kang, nanti rosak, membazir pula...
dah lama tak buat chicken chop, sebab suka lamb chop lagi.
nak buat lamb chop senang, tak perlu nak salut dengan serbuk roti ni, hehehe...

Hari tu kan balik dari Kedah, singgah makan kat Sg Besar, area medan selera sederet dengan Sate Hj Samsuri tu.
Mulanya nak makan kat kedai sate tu..
tapi tengok macam ramai je, enSuami nak cepat..
saya pula tetiba nak makan chicken chop bila nampak ada menu di satu kedai tu.
so masuk situ, order lamb chop, enSuami makan nasi goreng pataya..

Waah, puas hati la makan lamb chop dia tu..
sedapnya kuah black pepper dia tu...
ada special bahan yang saya tak guna, apa la yang dia tambah ekk...
cuma lamb chop ni tetiba ada telur mata sebiji, aik macam pelik lak..
tapi xpe la saya makan semua sampai habis...
punya la berselera, syok dapat makan sedap kat area sini..
susah tau nak cari kedai best kat sini...western food lak tu...
makanan Jawa banyak la, hikhikhik....
ataupun mungkin saya yang jarang makan luar, kebarangkalian nak jumpa kedai best tu sangat la tipis..


Pagi tu keluarkan ayam..
dah lembut, saya perap main hentam je apa yang ada...
basil, parsli, sos tiram, kiub ayam, garam...
kicap saya tak letak, sebab nanti nak salut tepung, tak da maknanya lah nak gelap2..
oregano dah lama habis, asyik lupa je nak beli..
kebetulan ada telur lebihan dari bergedil tu, saya perap je terus ayam2 ni dalam telur tu...

Tunggu petang tu, baru goreng ayam..
sebelum tu, buat sos lada hitam dulu..
kali ni, tambah bawang putih ditumbuk dengan serbuk kari daging.
tapi serbuk kari letak 1SK je, macam tak menonjol rasanya..
saya rasa yang sedap hari tu, sebab serbuk kari kot.
kalau tengok resepi orang, ada juga yang letak sos cili...
tapi tak letak pun, sebab saya suka hitam...
lada hitam pun dah banyak, tak nak pedas sangat...


Pastu buat coleslow, simpan peti..
sebelum goreng ayam, goreng kentang dulu...
habis goreng ayam, setel...
boleh hidang2, masuk pinggan individu......


Hafni tak pernah lagi makan chicken chop saya buat..
tengok gaya, macam dia berminat je..
nanti boleh buat lagi..
budak2 kan suka ada serbuk2 roti ni kan...


Dah siap dengan sos lada hitam....
Hari Selasa, sambung balik dengan western tu...
yang ni lagi simple gila..
dasar Ummi pemalas ni, hahaha....


Sos lada hitam yang sama..
goreng fries dan nugget je buat santapan berbuka puasa..
coleslow kata nak buat, tak buat juga...
boleh la, nak alas perut..
kebetulan rezeki, kat sekolah, ada guru2 lain bawa bekal roti jala dan bubur hitam...
sedekah bulan Ramadhan.
Kuih lopes saya tak laku la hari tu..
enSuami dapat makanan favorite dia, roti jala, iskkkk....

WhatsApp : 019-3330382
Tempahan Design:
Banner | Buku Iklan | Label | Logo | Header/Edit Blog | Kad Nama | Poster

Wednesday, 8 July 2015

Seminggu lagi dah nak raya? Adoii


Assalamualaikum..

Cerita pasal raya?
Xtau la apa yang persiapannya untuk raya..
Kalau di rumah ni, memang tak ada ape la nak ubah atau tukar2, sebab tak ada orang pun nak beraya kat umah ni.
Cuci2 umah macam biasa je seperti jadual.

 Logik la kan, raya hari Jumaat, cuti dapat hari Khamis dan Isnin.
Ensuami kata, xsyok  langsung cuti macam ni.
Nasib baik tahun ni raya Selangor, kalau giliran Kedah, xtau la nak ckp lagu mana, isk..
Org pantai Timur camna ya, satu hari dah habis atas jalan je, kesian laa..

Awal2 sebelum Ramadhan, semangat la sekejap buat biskut ala famous amous tu..
Tapi versi saya famous almond je la..
Sempat la juga Abang suh buat banyak2 nak jual untuk versi raya nye..
Dapat la bawa balik hari tu masa cuti sek bln 6 lepas.
Progress dan kedai kat mana, saya pun xtahu lagi.
Xdan nak tanya, asyik terlupa je..

Sejak kawen, biskut raya  memang buat sendiri.
Tahun lepas lagi la meriah, macam2 biskut buat.
Jumpa je resepi kt internet, nampak macam sedap je, nampak macam senang je, semua bahan ada je, memang buat lah..
Pantang jumpa  yang xpernah buat, mesti nak cuba.
Ada yang sedap, ada yang boleh la.
Yang boleh la, memang tak buat dah la lepas tu, hihi..

Tahun ni, hahaha..
Awal2 lagi ensuami kata xyah buat biskut raya, huhu..
Kalau dia bagi buat, kang berbalang2 macam tahun lepas, haha..
Tapi dalam tak bagi buat tu, ada juga la terlepas gian pi buat semperit.
Semperit special nye versi keladi.
Tambah perisa keladi n pewarna ungu.
Lepas tu ternampak lak, kawan sek men buat semperit Dahlia yg kaler pink-kuning tu, comel nye semperit depa buat.



Comel kan semperit ni?
ini gambar yang kawan kongsi resepi tu..
tapi bukan gambar biskut yang dia buat sendiri, yang tu gambar lain..
tunjuk yang ni, sebab ada resepi, sape nak buat, boleh cuba...

Saya nye kembang semangkuk, dah tak nampak petals nye..
tapi resepi lain la, resepi tu tak ada susu pekat..
Lepas tu macam teringin je nak buat lagi.
Tapi semperit keladi tu, nak campak mane, huhu...
Satu adunan pun, dapat banyak juga.
Klu buat lagi, dua kali ganda la, huhu...

Tapi kan, huhu...
Punya la, nak lepaskan teringin, pi beli juga, acuan ni..

~*CC to cikHani, nozzle ni la yang Nabilah beli, tembaga kot kalau kaler macam ni~
Kawan saya cakap dia guna acuan belah 9.
Tapi acuan dia memang yang kaler putih plastik tu..
Saya nye yang lama, yang plastik tu juga.
Cuma hari tu masa buat churros, ada bahagian tepung yang xlarut, masa picit tu, mungkin saya paksa tekan, ter-rosak sikit dia punya petal tu.
Masa semperit keladi tu, memang tak jadi elok, sebab tepung tersangkut kat bahagian yang rosak tu, so bunga nye jadi tak cantik.
Jadinya, tak nak beli dah yang plastik, sebab boleh terkopek/terpatah.. [walaupun adunan kuih tu lembut je]
asbab saya ni yang jenis belasahhh je, amek yang besi la sesuai, tahan lasak [inshaAllah]

Setakat ni, memang belum cuba lagi semperit comel tu.. [rasa macam tak buat dah kot]
Saya beli nozzle ni sebab nak guna buat cream puff nanti.
Sebab ensuami xbg buat biskut raya, saya ckp saya nak buat pencuci mulut lah..
yang sejuk2, yang manis2..
yang creamy2, yang cheese2..
heee, nyumm nyumm

Hari tu terjumpa kt blog kak Citarasawan..
Terliur tengok Japanese cream puff, macam best je nak try.


Cantekk tak, cantek tak, cantek kan?
sebab nampak cantek je, tergoda iman den nak buat..
rasanya, enggak pasti dong..
yang pasti manis, sebab guna whipping cream, yahuu...
nyum nyum dah beli emulco strawberry, hopefully dapat buat macam gambar..
yang rumit mungkin yang bahagian atasnya lah kot, nak buat terkoyak2 tu, camna la tu...

Hujung2 Ramadhan baru nak buat..
kerja keras la nanti dalam hari Rabu minggu depan..
hari Khamis mungkin dah ready nak balik umah mertua..

Menu lain, blueberry cheese tart dan pavlova [inshaAllah]
shell tart nye dah buat siap...
tunggu buat cheese nye nanti..
kali pertama dulu, cheese berketul2, kali ni harapnya jadi elok la..
tips2 yang dah dibaca, sila manfaatkan ye..
jangan main belasah je, huahuahua....

Tat nenas gulung, tak pasti lagi nak buat ke tak...
intinya ada lagi..
kalau satu adunan, cukup la tu, dalam 70++ biji..
emm tengok la dulu..

Sebab dok fikir nak buat pavlova, guna putih telur, kalau buat tat nenas, boleh guna kuning telurnya..
kalau tak buat, macam membazir pula, kalau terbiar je kuning telur tu..
sebab tu la macam nak kena buat je tat nenas, hihuuu...
tak rajin la nak buat krim brulee lagi, tak dak blow torch tak syok..
hahaha, perasaang je tuh... [mengaku je la tak pandai buat, iskkkk wakakaka]

Baju raya, saya dah siap buat awal2 dulu..
masa tu dok tengok group bisnes kat FB tu...
semua dok promote kain batik songket sarawak!
fuyoo macam cantek je tengok...
mula la mata berpinau2 tengok..
mula la tangan laju dok scroll, siap search lagi sape yang jual paling murah, huahuahua...


Hah, cantik tak?
dah terbayang2 daa, kalau buat sepasang dengan Hafni, wah cute lah [cute la sangat]


Tengok Fazura pakai, adusss macam lawanya...
ni yang tak boleh tengok ni, gerammmm...
tapi idok ler saya buat macam Fazura, iskkk
saya buat baju tak ada cutting pun, I bukan model kot, huhuhu..
tak layak sangat...
nak jahit sendiri pun tak reti lagu mana fesyen mcam tu...

So, bila jahit sendiri, ala2 gini je...hasilnya..

Simple je, tak reti nak buat gempaq2..
cukup la boleh lepas gian teringin tengok orang pakai...
kita pun nak jugakkkkkkkkk..
nak beli cantek2, tak berduit sangat, huahua...

Dan yang gempaq lagi, saya tak beli mana2 kain songket yang dijual pun..
hahahah, acaner boleh jadi baju kan..
ceritanya dulu masa jalan2 kat Hypermarket Mydin kat Semenyih, [cerita nak raya tahun lepas] sebab Mydin tu baru buka kat situ.
masa tu dah pindah pun, tapi sebab pergi Bangi nak cari baju raya, saja la pergi tengok apa yang ada kat situ...

Masa lalu kat bahagian kain batik, kain pelekat, stoking kaki..
saya ternampak kain batik corak Sarawak..
ala kalau Sabah/Sarawak kan ada trademark corak Borneo tu kan..
masa enSuami dok Sarawak dulu, sempat la dia beli 2 helai kain batik corak camtu, kaler merah-hitam.
1 buat kain pakai, satu lagi buat blaus..

Bila dah nampak corak tu, nak beli lagi.
enSuami kata dah ada, nape nak beli lagi..
alaaa, nak beli la, suka tengok coraknya...
jadi amek la satu, dah teringin sangat.
kaler merah-hitam juga, tapi versi lain la, memang tak sama langsung walaupun kaler merah-hitam.

Dah tu, bila tengok gambar orang buat fesyen2 macam tu, teringat la kain batik tu.
tak pernah pakai lagi atau pernah pakai sekali kot, tak ingat dah..
memang tersimpan elok je dalam laci, sayang nak pakai, huahua..
sekali buka tengok, aci dok nak buat dress???
dok usha2, dok belek2, dok telek2, dok ukur2..
alaaa, nak buat juga lah!!!!!!!
tak boleh sabaq dah ni, hahahaha..

So dah jadi la maxi dress macam gambar atas tu..
cuma untuk Hafni je tak ada...
saya salah lagi potong kain, masa ukur nampak cam besar, bila dah jahit, adoiiii, kecik plak...
bagi Hafni cuba, sebelah tangan lagi tak leh masuk, eeeeeeeee...
rugi kain tang tu...
saya je la yang ada baju batik Sarawak....
emm tak dapat nak sedondon dengan Hafni, hukhukhuk...

Bila dah siap satu, sekali dapat idea..
habis saya punggah kain2 lebih yang ada..
asal ada satu meter lebih tu, memang boleh buat baju baru lah...
sekali tekan pedal mesin, dapat la 4 pasang dress macam kat atas tu, yehh..
saya just pergi beli kain kosong je untuk tambah bahagian dress bawah, kain bercorak, guna untuk bahagian badan dan tangan...
haha jimat tak, jimat tak...

Daripada 4 pasang tu, 1 dress tu dah pakai.
yang Sarawak dan satu lagi batik Indon saya nak simpan buat pakai raya ni..
kira macam tema batik la tahun ni..

Batik Indon tu, kirim kat mertua belikan masa diorg jalan2 ke Pulau Carimon [betul ke eja nye?]
tahun 2012..
hah, lama gila..
sebenaqnya saya dah potong2 dah kain tu..
nak buat baju peplum, masa tu hot dengan peplum tengok Izara pakai, iskkk..
pastu kan tak jadi, huhuhuhu..
lepas tu terbiar, terperuk je dalam bekas kain...

Sekali dah mai musim batik versi maxi dress, saya pun makeover la jadi baju baru..
ada lebihan lagi kain, dok fikir banyak kali nak buat ke tak untuk Hafni..
kalau ikut teringin tu, nak la buat..
kalau ikut takut gagal tu, tak nak la buat, huhuhu...

Masa tu MIL beli 4 meter.
ada 2m tu saya reserve untuk baju batik enSuami.
sampai la ni la, tak jadi lagi baju batiknya..
nak hantar kedai mana pun tak tahu...
cuma weekend lepas, saya kuatkan semangat buat pola baju kemeja..
saja nak cuba2 buat sendiri, kot le boleh jadi baju kannn..
huh, rumit nya nak buat baju laki ni..
adoi, tengah dok maintain semangat ni, kalau dah hilang semangat kang, pakai tak siap la baju dia..

Saya dah tanya enSuami, aci dok pakai baju batik masa hari raya?
kalau dia mau pakai, boleh la sedondon kami 3 beranak pakai batik Indon tu, hihihi..
dia jawab, mengarut je, mana da orang pakai baju batik masa raya???
alaaa, tak ada ke orang pakai? kalau tak ada, Sayang la jadi orang pertama pakai, hehehe..

Saya rasa, ada je kan, orang pakai baju batik??
ada tu, orang Indon, baju batik diorang versi leher baju raihan tu..
saya nak buat cam tu la, malas nak buat kolar..
kalau tak ada kolar, kurang sikit 1 kerja..
tapi enSuami cakap tak formal la tak ada kolar, baju batik kan nak pakai pi sekolah..
adoiiiiiiiiiiiiii...
entah jadi ke tidak tu, kita tunggu je la ek...
saya takut kalau jadi pun, enSuami tak mau pakai kang, sedih I tau...
ye la pnIsteri ni amatur je, jahit pun senget2, huhuhu..
belajar jahit pun idok, buat baju ikut gaya sendiri je, tengok contoh...
mana teringin tengok orang pakai, kalau boleh buat sendiri, buat sendiri..
camtu la nak jimat..
dan menambah kemahiran diri..
suka la juga menjahit ni..
dah tu dah ada sampai 2 mesin..
kang tak jahit baju, enSuami perli lak kang..
takkan jadi perhiasan je kottt, heyyy....

Orang lain mesti dah meriah, sedondon kan??
siap semua dah kan...
saya ikut rentak enSuami je la, tak ada semangat katanya...

Duit raya, dah siap sedia..
simpan duit kecil RM1, RM5, RM10 lebihan dari berbelanja je..
tak ada nye nak pi bank nak tukar duit..
semua tu keje last minute, tak terjamin..
kang nanti duit tak ada, naya je..

Tunggu nak buat sampul je lagi..
hari tu dah siap design sampul tu..
pastu berenti sekejap, hilang semangat.
kemudian dapat idea baru pula..
hopefully weekend ni boleh settle bahagian sampul duit raya..
tiap2 tahun buat sendiri, tahun ni pun camtu la kot..
cuma versi lain sikit kot..
nak jimat kan, lagi pun orang nak duit je, sampul tu bukan simpan pun, especially anak2 kecil la..
kalau makpak boleh la simpan buat sampul masa pi kenduri..
nanti kalau dah siap, boleh la share idea tu, ye..

Jom nak sahur dah, babai...

WhatsApp : 019-3330382
Tempahan Design:
Banner | Buku Iklan | Label | Logo | Header/Edit Blog | Kad Nama | Poster

Tuesday, 7 July 2015

KEBUN DAPUR : Cerita tips untuk pokok keperluan dapur dan Resepi Kerabu Ulam Raja-Pegaga NabilaHasyim


Assalamualaikum...

Tolong la tolong lah..
dah xreti nak menulis, huhu..
pandang kiri, pandang kanan, cari idea...

Macam mana nak mula ni...
godek2 gambar, ada jumpa kerabu pegaga-ulam raja versi sendiri...
emmm macam sedap je hari tu masa makan..
dok tanya enSuami, sedap dak, sedap dak?

Nak tunggu dia cakap sedap ke tak..
sebab dia tak berapa nak makan pegaga..
hari tu saya blend buat jus pegaga untuk buka puasa..
tunjuk kat enSuami, dia siap buat muka bluerkkk lagi, choi betoi...

Sedap ooooo...
berkhasiat kot...
xpe la perempuan macam saya yang patut makan/minum pegaga banyak2..
baik untuk kesihatan dalaman...
orang lelaki ape tahu, emmmm....


Alhamdulillah bulan puasa ni, tak membeli sangat..
kebun kecil saya versi pasu, dah boleh memberikan manfaat untuk tuannya...
Sebelum ni saya tanam kat laman belakang, tanam kat tanah terus...
tanah yang sedia ada sangat kering dan keras...
pokok tak naik sangat la..
tambah lagi cuaca panas terik dan ada tuan yang pemalas nak siram, huahua..
memang tak boleh nak hidup la...

Selepas lawatan ke ladang pokok tin hari tu, saya mulakan balik aktiviti menanam...
kali ni tanam dalam pasu...
pertama nak elak rumput-lalang yang berleluasa di laman; bila tanam dalam pasu, guna tanah baru, memang jimat tenaga daripada nak merumput setiap minggu.. bab nak menggembur tu sebulan sekali kalau rajin, huhu..

Kedua, letak pokok di depan rumah sebab nak hadapkan pokok kepada cahaya matahari pagi. sebab Tuan Ridzuan tu cerita, pokok tin yang dapat matahari pagi lebih sihat membesar dari yang dapat matahari petang. Saya pun terfikir menggunakan konsep tu. Manala nak tau kot2, pokok2 lain pun macam tu. Alhamdulillah, memang ketara la, memang betullah tu, pokok nak matahari pagi sebab ada Vitamin D. Kalau petang ni, lebih berbahang, sebab tu banyak daun2 pokok saya melecur kering.

Nasib baik pokok ulam raja yang beli dulu tu, dapat diselamatkan. Saya ingat tak ada harapan dah, sebab dah kering kontang. Bila saya ubah ke depan, saya biar je dengan bersiram, tetiba je dapat anak pokok baru, tak tahu la datang dari mana, walhal induknya dah mati kering. Mungkin ada benih yang luruh dan tumbuh anak baru kot... Alhamdulillah la pokok tu tumbuh segar sekarang.

Dah siap boleh ambil buat kerabu lagi, yeh!


Ketiga, pokok2 herba macam ulam raja, pegaga, serai, daun kesum, daun limau purut, cili padi, daun kunyit, semua ni saya siram guna air basuhan beras..
tak yah susah2 nak cari baja apa, cukup dah dengan air beras je...
Masa awal2 tu, saya siram pakai air paip biasa je..baja pakai baja tahi ayam..
Pastu nampak macam tak berapa nak sihat sangat, teringat pasal air beras.
tiap2 hari basuh beras, simpan dalam jar air yang besar dalam 2L..
nanti bila nak keluar siram pokok, baru bawa keluar siram.
Dalam sebulan camtu, memang meriah la nampak daun kesum, pegaga dan ulam raja, nampak sangat sihat2 belaka..
Daun limau purut yang selalu kurang nak keluar daun, bila kena air beras, daun besar2, hijau2 berkilat...
Waaaaa, syok ooo tengok perubahan tu...

Dah buat kesimpulan kat enSuami, matahari pagi, air beras, boleh bagi pokok sihat membesar..
tak ada keluar cas pun, free semuanya...
sejak ada pokok ros jepun je, saya pergi beli baja kopi, untuk penggalak bunga.
tapi masa beli baja kopi ni, tauke tu cakap, tak semestinya pokok bunga, pokok2 lain pun boleh...
kiranya baja tahi ayam n baja kopi sama fungsi la, semua pokok boleh terima kedua2 baja ni...

Sekarang pokok cili padi, tomato dan capsicum dah mula berbunga..
harapnya dapat la keluarkan buahnya, huhu..
macam nak pi cari baja buah la plak...

Hujung minggu ni balik TgKarang, nak beli pasu lagi..
pokok RJ ada beli lagi 5 pokok, tapi sebab tak ada pasu, kesian masih dalam polibag lagi, huhu...

RESEPI KERABU ULAM RAJA-PEGAGA
Versi : NabilaHasyim..


Ulam raja-pegaga dihiris halus atau ikut selera.
Kelapa parut (bahagian putih sahaja)
Cili Padi dicincang halus
Bawang besar dihiris macam biasa.
Sos Ikan (pilihan tambahan)
Garam dan secubit gula...

Mula2, gorengkan kelapa parut tanpa minyak sehingga sedikit kekuningan dan kering.
Masukkan cili padi, bawang besar. Goreng sehingga kering daripada air/basah.
Tutupkan api. Masukkan ulam raja-pegaga. Gaul dalam kuali tu je, senang kerja, hahaha..
Kemudian masuk garam-gula ikut selera.
Tuangkan 2 titis sos ikan
Gaul rata sehingga bergaul mesra.
Hidangkan dalam mangkuk...

Simple je kan..
kalau kerabu versi utara, mau blend dulu kelapa dengan isi ikan rebus, tambah sikit kerisik dan belacan, hehehe
tapi ni kerabu versi siam [ye ke, sebab ada sos ikan kot, hehehe], just gaul je semua dalam keadaan kering.
cepat sikit siap, dah boleh makan....

Ok, baru nak dapat angin blogging...
fuhhhh, nak terus menulis macam tak mau berenti plak..
dah nak dekat kol 6 ni..
hari ni makan nugget n fries je, western style..kuih dah buat dah tengahari tadi, kuih lopes..

Selamat memasak dan berbuka puasa ye, babai...

WhatsApp : 019-3330382
Tempahan Design:
Banner | Buku Iklan | Label | Logo | Header/Edit Blog | Kad Nama | Poster

Daisypath Anniversary tickers