Search This Blog

Friday 10 July 2015

RESEPI : Tat Nenas Gulung [gerenti sedap!]

Assalamualaikum...

Memandangkan dah ada isu yang ditimbulkan boleh la update kat sini topik special sikit.
asyik menu buka puasa je kan...

Tapi pada pembaca yang request ni..
saya guna gambar lama je untuk entri ni..
sebab setakat hari ni, belum buat lagi tat nenas untuk raya ni..
kalau nak tunggu saya buat, kot dah raya, tak sempat la pula orang lain nak buat kan..
rasa macam tak buat dah kot, tetiba rasa malas plak, huahuahua..

Sebab saya dah dapat solusi untuk guna kuning telur daripada telur nak buat pavlova tu
caranya, masak butter prawn!
semalam dah beli udang kat pasar..
so, rasa2nya tak buat dah kot tat nenas..
sebab amek masa nak buat...
mana nak sempat nak buat cream puff, cheese tart, pavlova lagi..
entah jadi entah tidak...kang ke laut semua..
tak pun pengsan ceq hari Rabu depan...iskkk

Saya pun mula belajar buat dengan mak sebelum kawen dulu tahun 2009/2010 camtu..
resepi ni, Mak dapat dari kelas yang dia masuk belajar buat kuih raya..
kalau tak silap, Institusi MADA kot yang buat kelas ni...

Cerita saya buat kuih raya, tahun 20102012, 2013 [buat juga masa mengandung, tapi tak amek gambar sebab menetap di rumah Mertua] tahun 2014..
tahun 2015 tak ada kuih, huhu...

RESEPI TAT NENAS GULUNG (70++ biji)

250G mentega
50G gula aising
(dipukul hingga kembang *dari kuning hingga jadi pucat)

1biji kuning telur
350G tepung gandum - diayak
50G tepung jagung - diayak
2SB serbuk badam

Pukul mentega + gula hingga kembang.
masukkan kuning telur, pukul sekejap sampai sebati.
masukkan TGandum, TJagung, serbuk badam.
Adun sehingga sebati.
Ambil adunan tempa dengan acuan tat.
Masukkan inti dan gulung dengan cermat..
Susun dalam loyang yang digris dengan mentega/marjerin.
Sapu kuning telur (boleh tambah sedikit pewarna jika nak lebih terang) di bahagian atas tat.
Bakar 150C dengan 25minit untuk 35 biji tat (bergantung oven masing2)

Untuk tat lain seperti blueberry/strawberry/keladi, terus bakar tanpa sapuan telur. Bila dah sejuk, boleh corakkan dengan coklat putih yang dicairkan.

Haa, itu la resepinya..
jangan lupa print screen..
banyak2 resepi tat, saya jamin ini gerenti sedap!
kelainan resepi ni, pada serbuk badam tu..
aci tengok la, resepi tat lain, tak ada serbuk badam..
ini la secret recipe nye....


Banyak2 tat yang saya cuba rasa, memang tak sama dengan tat resepi ni..
susah la nak jumpa yang sedap, hahhhhh..
saya pun hairan gak, kenapa rasa berbeza ya..
kalau tengok kan, sama ja bahannya..
entahlah, rezeki masing2 kot...

Yang paling saya terkejut, tat tu berkulat!
baru 2 minggu raya!
adik ipar saya beli, tak buka pun lagi bekasnya, boleh berkulat tat tu dalam bekas..
hairan sungguh...
tat resepi ni, setahun elok lagi tau...
kalau Mak saya buat tu, raya ni tak habis makan, dia simpan dalam Tupperware, kadang2 simpan dalam peti sejuk, kadang2 letak luar je..
memang kekal elok je..raya tahun depan pun boleh makan lagi, hehehe...
kalau ada stok la..
dalam bekas tupperware kedap udara yang elok, tak ada bau hapak dll..

Orang sekarang dah kurang makan biskut raya kannn
mengunyah kerepek krupp krap, krupp krap lagi best dari makan kuih raya yang manis2..
kadang2 rupa je comel macam2 colour, rasa samaaa je..

Tapi Mazola, Tat nenas gulung, kuih kapit, bahulu, kuih karas, kuih yang bunga tu pe ek, tetiba lupa lak, kuih loyang ka, yang tu evergreen la...
tak dapat ditandingi rasanya..
kalau beraya dengan Jawa ni, rempeyek no.1 lah..
ok saya suka makan rempeyek sekarang ni, hihuu...

Sekarang nak cerita pasal bahan2nya...
Untuk mentega tu, kalau tak ada stok, boleh je guna marjerin macam Planta, Daisy.
Mak saya memang pengguna tegar planta..
saya dulu2 suka beli butter seketul2 tu [250G] senang nak guna, tak perlu timbang pe dah, terus je masuk seketul tu...
sejak2 susah nak beli butter ni [sebab costing] saya tukar pakai Planta. Pastu Daisy. Sekarang dua2 jenama ni ada kat umah..
kalau buat kek, guna Planta, sebab kualiti dia OK sikit.
kalau biskut rangup2, boleh guna Daisy, nanti dapat biskut yang crunchy, sedap...

Untuk gula, saya pakai fine sugar..
nak beli aising, costing jugak, huahua..
kalau rajin, boleh blend sendiri je, kasi halussss macam aising..
macam saya takat fine tu pun dah OK...

Dan inti tat nenas!
yang ni yang paling penting..
saya tak pernah lagi la buat sendiri..
masa kerja kat bakery pun, kedai bakery beli yang dah siap.
dia cakap kalau buat sendiri, tak tahan lama, sebab tak ada pengawetnya..
so untuk jangka masa panjang dan lebih selamat, nak jaga kualiti, guna yang dah ready-made..
jimat tenaga, lolz...

Ini inti yang saya guna..
Jenama ADA...
setakat ni, yang ni je yang saya dok jumpa..
ehsan gambar dari kedai 2PLY.
memang dok beli kat sini je la..
1KG kalau tak silap, RM7-8++..
kalau ada jenama lain, xtau la rasanya macam mana..
saya tak berapa suka tengok tat nenas yang intinya meleleh keluar macam taik telinga tu [eh eh sory]
mind set saya anggap tu tak sedap, eh eh eh...
mesti intinya masam mencerit sangat, entah la, pernah rasa macam tu...

Yang selalu saya buat, sebelum nak adun adunan, kena buat macam ni dulu...


Intinya kena bentukkan dulu panjang2 seinci...
kalau buat gemuk, gemuk la jadi tat kita nanti..
selalu saya buat bujur2 macam biji kurma tu...
Masa dia keras sejuk2, senang nak bentukkan dia..
kalau dia dah jadi suhu bilik, banyak melekat kat jari je..
caranya sama ada sejukkan balik dalam peti sejuk, atau basahkan jari dengan air, baru inti tak melekat kat jari.
maknanya bila beli inti ni, simpan dalam peti sejuk dulu...
dalam 2 jam ke, keluarkan sikit2 untuk dibentukkan sampai habis...
bila dah siap bentuk ni pun, sentiasa simpan dalam peti sejuk, supaya inti tu keras je, nanti senang nak gulung, tak ada la dia melekat kat tepung...

Kemudian acuan tat nenas...


Saya beli camni, sebab tengok mak saya pakai macam ni...hahaha
dia ada sebiji macam ni je..
tak ada penekannya..
yang ni saya beli kat kedai MakCik kat Bangi, harga masa tu RM12-RM14, tak ingat..
mahal, terbeliak gak mata tengok, adoi...
tapi beli juga la, dah nak guna...

Dulu2, ada penggelek tat, macam penggelek tepung tu, cuma dia ada jalur2..
ada je penggelek tu kat saya sekarang..
tapi Mak kata, lama2 bila bakar, corak jalurnya tak berapa nampak...
susah juga la guna yang tu, sebab kena gelek2, pastu kira jalur, hiris, pastu potong lepas gulung..
kalau yang ni, picit terus jadi selapis2...


Yang tak syoknya acuan ni, tak boleh guna piping bag plastik tu..
sebab dia ada sisi tepi tu, tak boleh nak fit dalam piping bag..
so kena isi ikut acuan ni je la..
dapat dalam 3-4 biji, ikut panjang yang kita buat...


Hey, tayang lagi nozzle yang saya beli hari tu..
dok dalam plastik lagi, sebab belum guna lagi, hehe...
nozzle tak ada bahagian tepi tu, so boleh la guna piping bag...
yang acuan ni, xleh, hukhuk...
sakit gak la tangan dok tekan, sebab dok terkena, bahagian cantuman acuan tu...sabo je lah..


Masa awal2 belajar dengan Mak dulu, mak saya bagi penutup bekas tipuware yang bulat tu..
untuk saya agak panjang mana nak kena tekan tepung tu...
haa, tekan ikut diameter penutup tu..
lama2 buat, dah boleh agak la panjang mana...

Masuk part ni, tak ada gambar...sory..
amek adunan, padat2kan dalam acuan, tekan adunan atas penutup tadi..
pastikan corak yang bergerigi, sebelah bawah..
kalau terbalik macam ni, senang nak letak inti nenas...
tak perlu nak terbalikkan corak lagi, sebab tepung ni lembut sangat, mudah terputus..
sebab tu kena tekan siap2 terbalik sebelah dalam, senang nak letak inti..
letak inti jarak sikit dalam 2cm dari hujung, untuk mudah kita pegang tepung nak gulung..
angkat tat yang sudah digulung, letak atas loyang yang bahagian lipatan/cantuman tepung..
bahagian cantuman tu kena letak sebelah bawah..
susun selari dalam loyang untuk mudahkan sapuan telur nanti...


Susun selari macam ni, senang nak sapu telur...
selari je tangan kita nak gris telur nanti...
tak de la nak pusing kanan, pusing kiri, mau tergeliat tangan nanti..
masa sapu telur pun, kena lembut2 je...
tak leh sapu ganas2 sangat, nanti boleh menjejaskan corak tat tu..
yang lagi naya, kalau tat tu terosak, teralih kedudukannya, boleh spoil je rupanya nanti...


Haa, nampak seketul2 je inti tu..
sampai bakar nanti pun macam tu jugak..
tak da meleleh2 keluar, tak mau ar.....


Dah siap sapu telur, boleh terus bakar...
kalau nak buat banyak2 sebelum on oven, tak perlu sapu telur dulu..
sambil panaskan oven, baru sapu telur...
macam saiz tray ni, saya bakar 30 minit tapi kurang 10C sebab oven saya kuat..
kena pandai adjust ikut oven masing2...
kalau nak selamat, bakar dulu 25minit, kalau boleh rasa, dah masak, OK...
kalau tak tambah lagi 5 minit..
tat nenas memang gebu, lembut je..
cair dalam mulut..
seronok sebab besaq dalam 2 jari..
nak makan, pegang masuk mulut terus sebiji, kalau makan separuh2, tak best, hihihi..

Disebabkan entri ni..tetiba rasa nak makan tat nenas T_T, alamakkkkkk
Selamat mencuba ye, babai! 


WhatsApp : 019-3330382
Tempahan Design:
Banner | Buku Iklan | Label | Logo | Header/Edit Blog | Kad Nama | Poster

7 comments:

  1. rajinnya buat tart nenas..kita tak buat sebab rasa macam renyeh jer..hehe

    ReplyDelete
  2. aty rasa buat tart nenas susah... hahaha... sebab pernah buat skali dulu masa arwah mak ada..tapi ni la kuih paling2 peberet.... :)

    ReplyDelete
  3. Tq ya kongsi details. Saya selali was2, tapu bila baca entry u, rasa cam sama jek masalah yg saya hadapi. Nak cuba buat utk raya tahun ni.

    ReplyDelete
  4. mcm mana nk bagi tart nenas tu elok cntik je size dia? sy buat msti x perfect de senget2 cket.

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf lambat reply..
      senget tu mcmana ya?
      doh keluar tak sama dari acuan ke? mungkin ada gula yang masih belum larut/ tak halus..
      kalau sekali tekan dapat panjang tu, boleh pilih bahagian yang elok je, yang tak elok tu, buat lain..
      harap dapat membantu..
      kalau ada gambar, boleh whatsapp, 0193330382, saya cuba bantu ya..

      Delete
  5. dia masa piping tu elok cntik. nk bakar pun cntik je. tp pas bakar dia macam turun cket jadi leper x elok bulat2 da.

    ReplyDelete
  6. Bismillah. Puan, nk tnye inti nenas tu ade jual di larkin tk ?

    ReplyDelete

Terima kasih untuk komen bernas anda :)

Daisypath Anniversary tickers