Search This Blog

Friday 2 July 2021

Kebun Dapur : Daun Kangkung Hidup Segar Membesar

Assalamualaikum, Annyeonghaseyo..

Dah petang dah baru berkesempatan nak menulis.
Sebelum solat Zohor tadi dah siap print kerja sekolah Hafni, tunggu dia tulis semula dan siapkan latihan-latihan yang ada. 
Bercinta nak tunggu dia habiskan kerja sekolah..
Tapi kena la buat juga, bagi sokongan cikgu2 susah2 buat kerja sekolah memenuhi jadual tugasnya sebagai guru..
Terima kasih cikgu !


Puas tak tengok daun kangkung sebesar tapak tangan?
Okay saya janguk lagi.. sebab ni tanam sendiri, soo excited!

Hari tu beli kangkung dari Tesco. Bahagian pucuk muda tu memang simpan nak tanam.
Saja la pi campak dalam bekas tanaman tu.
Tak ada sumbat batangnya dalam tanah pun, memang betul2 campak je, hihi..
Alhamdulillah tengok2 hidup juga,

Hidup segar bugar. Daun bersih, hijau gelap, daun lembut.
Seronok kot dapat zat macam2.
Sebab tanam dalam bekas polisterin ni, air bertakung, tempat saya tuang sisa makanan.
Banyak pokok2 untuk masakan, saya siram dengan air beras je.
Kira kat dapur tu ada la satu jar air 2L yang saya sedia untuk simpan air beras.
Bila ada apa2 makanan yang rosak/basi, saya masuk je dalam jar tu.
Soo macam2 zat protein ada.

Bila ada kangkung, apa lagi sedap masak tumis belacan dengan nasi goreng kampung, yeay..
Lama sangat dah tak membeli sayur daun2 ni.
Beli banyak2 nanti membazir, sebab lambat masak, sayur dah rosak.
Saya memang masak hari2, tapi entahlah kenapa sayur macam tak masak/makan pula.
Mungkin sebab masak pelbagai, bukan makan nasi setiap hari.
Saya selang2 dengan masakan lain.


Ini kali kedua dah amek.
Yang gambar tapak tangan tu, kali pertama amek, 5helai je gitu.
Tu pun cukup je buat nasi goreng..


Ni ha nasi goreng kali pertama daun kangkung.
Saya kalau nasi goreng suka letak telur, ikan bilis dan isi ikan je.
Biasa la asal usul makan macam tu. 
Orang utara biasa buat nasi goreng bila ada lebihan nasi dan ikan goreng.
Bila kawen, enSuami tak puas hati, mana ayam?
Alaa xsyok ada ayam dalam nasi goreng, hahaha..
Fish cake kadang2 letak kalau buat nasi goreng Cina.

Tapi kali kedua buat nasi goreng kampung ni, saya keluarkan isi ayam juga.
Sebab saya ingat nasi banyak dalam periuk.
Bila penyek2 nasi, aik xda la banyak mana.
Tapi alang2 dah defrost isi ayam, guna je la..
Kasi masak ikut selera enSuami pula.
Letak isi ayam banyak2 dalam pinggang dia.
Pinggan saya, saya boh ikan bilis dan kacang goreng, hehehe..


Nasi goreng kedua takdan nak snap.
Sebab pagi tu baru keluar amek daun kangkung.
Dah terlanjur masa nak makan.
Tak ingat apa da, siap masak je, terus santap, Alhamdulillah..

0 comments:

Post a Comment

Terima kasih untuk komen bernas anda :)

Daisypath Anniversary tickers