Search This Blog

Friday 4 June 2010

Monggo ngenal kuih wong jowo

Kuih 'Lemper'- ha pernah dengar x kuih ni, kuih ni lagi sedap dari pulut udang tu, percayalah. kuih ni biasa kuih ni dibuat masa kenduri yang besar mcm kawin ke , selamat ke, I Allah kalu sy kawin nanti sy pun tempah kuih ni, enaknya. Mak pun baru tempah rm 60 semalam utk rewang rumah makcik sy . 

kuih ni kat kedah xda, org jawa je, yg makan kuih ni. tp kalu org luar makan mesti mau tambah lagi. memag sedap

Image

Seperti kuih koci, kuih lemper guna menggunakan daun pisang jenis pisang Awak kerana daunnya yang lembut untuk dilipat serta dibentuk. Daun pisang perlu dilayukan juga dibawah sinaran matahari.

Image

Lidi kelapa diperlukan. Sebab di kampung, lidi dari pokok kelapa atau dari pelepah pokok kelapa sawit banyak digunakan...
Kalau kuih ini ada dibuat di kawasan bandar, biasanya penggunaan lidi digantikan dengan stapler je..

Image

Pulut yang telah dikukus dengan santan kelapa.. Penggunaan santan segera amat tidak digalakkan kerana rasa kuih yang terhasil tidak sama sedapnya jika dibandingkan dengan menggunakan santan kelapa segar...

Image

Isi inti kedalam pulut seperti di dalam gambar.
Maaf kerana saya lupa untuk mengambil gambar inti untuk kuih lemper ini.Bahan untuk intinya terdiri juga dari kelapa parut, bawang merah dan putih, buah lawang, udang kering (lagi banyak lagi le sedap...), kayu manis, lada putih, pelaga, gula dan garam...Semuanya dikisar dan digaul sebati dengan kelapa parut tadi.

Gunakan plastik sebagai lapik untuk mengelakkan pulut melekat pada tangan anda.

Image

Close up how you should do it..

Image

camne lah rupa nya pulut yang telah diisi dengan inti untuk kuih lemper..

Image

Bentukkan pulut berisi inti tadi seperti oval/bujur seperti dalam gambar

Image

Balut dengan menggunakkan daun pisang yang dikoyak memanjang



Image

Another close up from different angle

Image

Kemudian dibalut lagi dengan daun pisang seprti di dalm gambar. Gunakan lidi supaya daun pisang tidak terbuka dan nampak comel :grin:

Image

Kuih lemper yang telah siap dibungkus dengan daun pisang...Kini hanya tunggu dikukus sahaja.

Image

Kuih lemper yang telah dikukus

Image

Ini lah rupa kuih lemper yang telah dikukus dan dibuka dari daun pisang yang membalutnya tadi.

Image

Kuih lemper. Satu lagi jenis kuih tradisional orang Jawa yang anda akan dapati di majlis keramaian atau perkahwinan masyarakat Jawa.
Kuih llemper seperti juga dengan kuih pulut panggang hanya bezanya kuih lemper dikukus sementara kuih pulut panggang dipanggang lah....

Mungkin anda boleh jumpa kini kuih koci di majlis keramaian atau perkahwinan orang Melayu juga serta boleh didapati dijual di pasar malam terutamanya dimana ada kedapatan masyarakat Jawa tetapi kuih lemper agar sukar untuk didapati sekarg ni. org tua je buat.

0 comments:

Post a Comment

Terima kasih untuk komen bernas anda :)

Daisypath Anniversary tickers