Search This Blog

Friday 18 December 2015

RESEPI : Koleksi Resepi Donat Senang, Gebu dan Sedap

Assalamualaikum...

Resepi senang2 aje...

Dah lama kot dok terperam nak buat donat, tapi tak ada acuan..
bila acuan dah beli, tapi tak buat-buat jugak...

Saya ingat susah nak buat donat ni..
almaklumlah, kalau bab nak kena kembang2 ni, saya memang takut nak cuba..
sebab selalu gagal..
tangan panaihh kot...
asyik tak jadi je kan....

Sampai la hari tu, ada kawan WA tanya, sapa ada resepi donat gebu..
dia teringin sangat nak makan la la tu jugak...
pastu saya ada la send sreenshot resepi MissSue...
tapi dia cakap tak ada shortening..

Pastu saya google jumpa resepi AzlitaMasamManis.
Pastu ada sorang kawan send gambar resepi ni...

RESEPI 1


Dia cakap dia cuba buat jadi elok gebu..
kawan dia cuba pun, jadi jugak...
saya pun tengok la resepi...
wow macam senang...

Bila cuba buat, memang sungguh la senang...
sekejap je dah habis siap...
dalam masa sejam, settle siap acuan...
tunggu dia kembang, kemudian boleh goreng dah...


Saya nak senang...
lepas kuarkan angin, terus lenyek dengan penggelek, dan tekap acuan...
kemudian susun dalam tray.
Biar 10 minit lagi untuk kembang sebelum goreng....
bila buat macam ni, sekejap je dah siap...
baru saya tahu buat donat sesenang ini..
ingat susah camna la kan....


Rupa donat selepas kembang 10minit...
2cawan tepung, dapat dalam 20++ biji...

Masa goreng2 donat, enSuami terajin lak, tolong kisarkan gula...
habis kisar, dia kata, nak bagi ke Uncle sikit tak?
Tunggu nak rasa dulu, OK ke tak..
first time kot buat, tak tau rasa macam mana lagi...
Bila dah rasa, emmm OK gebu...
baru la yakin nak bagi...


Cara saya nak salut gula, letak sikit2 je gula dalam satu bekas/tipuware..
saya guna bekas bulat taufufah/bubur nasi tu...
muat untuk sebiji donat...
goncang2 donat dalam bekas tu...
gula tak leh letak banyak, sebab nanti lekat banyak, manis pula..
dan kalau ada terkena minyak gorengan tu, akan buat gula rosak/tak lekat lagi dah pada donat...

RESEPI 2
Dari blog AzlitaMasamManis...
Sumber resepi dari Chef Asma

500 gm tepung roti atau tepung high protein atau tepung gandum ( sebaiknya tepung roti ) = 3cawan + 3/4cawan
10 gm instant yeast = 1 SB atau 1 peket mauripan = 11G
1 sudu besar bread softener ~ optional [saya tak letak]
60 gm mentega = 3SB + 2SK
60 gm gula halus = 3SB + 2SK
2 SB susu tepung [saya tak letak]
1 SB susu pekat manis
2 biji telur
1/2 SK garam atau secubit garam
200 ml air sejuk dari peti ais

Pasal sukatan ni, agak pening sikit..
sebab dah malas nak guna penimbang..
sempat timbang tepung je, pastu Hafni bawak lari penimbang, main masak2 dia pula di ruang tamu..
nak pergi berebut dengan anak, memang tak la..
so main agak2 je la...
yang tepung tu lepas timbang 500g, saya sukat guna cawan pula..
selalu saya main agak, 500g = 4cawan..
rupanya tak cukup tepat 4cawan, 1/4 lagi kurang..
untuk marjerin tu, saya guna kaedah resepi 1. memandangkan 2cawan tepung, 2SB marjerin, saya pun ikut sukatan tepung, dapat la 3SB. 3/4cawan : 3/4 SB. 1SB = 3SK. So 3/4 SB = 2SK...
Hahahaa, pandai2 je kan...
semalam google, metric converter tu, tak betul la kalau dia bagi 1.2000cawan.. acaner nak kira tu?
lama2 jumpa satu jadual sukatan gram ke cawan..
yang ni baru tepat.
nanti saya share di hujung entri....

Siapa yang nak timbang, sila kan timbang..
kalau nak ikut yang saya buat tu pun, OK kot..
jadi OK je...
tak tahu la kalau ikut sukatan betul, jadi super sedap lagi ke, ehhhhe...


Kali ini, jiwa raga lebih bersedia...
ada gambar step by step...

Dalam entri Kak Ita tu, dia buat guna bread maker..
saya tak BM, guna tangan je..
mixer pun dah malas nak bawak keluar...

Kaedah, saya ikut je cara resepi pertama...
semua sama je....


Lepas dah uli, letak kat tempat panas/ berhaba...
saya letak atas water filter...
lepas 40minit...


Dah kembang, 2 kali ganda...
boleh tumbuk2 keluarkan angin...


Boleh uli2 lagi sampai habis angin...
kemudian bahagikan doh kepada 4-6 bahagian...
buat kecil2, senang nak gelek...


Sebelum nak gelek, sediakan loyang yang ditabur tepung.
memandangkan kali ini hampir 4 cawan, mesti dua kali ganda hasilnya dari resepi sebelum...
3 loyang disediakan...
kali ni simpan dalam oven je...
sebab besar, tak muat nak letak atas filter...


Gelek tepung, tebal nipis ikut kehendak...
kalau buat nipis, dapat banyak..
nipis2 pun, nanti dia kembang lagi, gemoksss juga nanti..


Acuan pun kena letak dalam tepung sebelum guna
senang nanti bila nak tekap..
acuan tak lekat pada doh..


Kemudian tekap acuan sampai habis doh donat...
kalau buat siap2 macam ni, kelebihannya tak ada lebihan lubang kat tengah tu...
Kalau kak Ita, dia bulat2kan sesiap untuk saiz donat tu..
pastu tekan dengan acuan apa tak tahu, just ada lubang je kat tengah...


So dapat la 3 loyang ni..
susun bertingkek-tingkek dalam oven....
nak tau berapa biji, silalah kira sendiri, kekeke....


Tunggu 10 minit..
ini terlebih dah ni....


Haaa, gemoksss tak dia kembangg????


Saya goreng yang dalam loyang ni je...
2 loyang lagi tu, saya nak sejuk bekukan...


Lepas dua kali buat donat ni, baru saya perasan..
Hafni tak nak yang ada gula..
so, tinggal dua biji yang tak bersalut..
pelik pula anak Umi ni...
Layan kan je la...


Haaa, hasil dalamnya...
Saya suka donat ni..
macam donat yang orang jual..
rasanya lain sikit dari resepi 1..
resepi 1 tak ada telur..
tapi tetap gebu, cuma tekak saya ada rasa kekurangan sesuatu...
bila cuba resepi 2 ni, baru saya dapat donat yang saya idam2kan...
cewahhhh....

Untuk teknik sejuk beku donat...
dari kursus yang saya sertai, kena bakar...
180C selama 5-6minit.. Api atas bawah.
Oven saya tak ada 6minit, sebab gandaan 5..
so saya masak 5 minit je..


Lepas bakar, tunggu sejuk dulu...
baru susun donat dalam bekas/plastik kemudian simpan dalam freezer...
Bila nak masak, kena nyahbekukan dulu...
bila dah lembut, baru boleh goreng.
goreng dengan api sederhana kecil, kalau tak, cepat hangit..
donat dah masak, tak perlu nak goreng lama2...

Tapi bagi saya, kualiti ni kurang sikit..
tak pasti kenapa, di bahagian bawah donat [bahagian loyang] agak menyerap minyak...
mungkin saya ada tersalah kat mana2 kot...

Kawan yang bagi resepi 1 tu, dia goreng separuh masak...
lain kali boleh la cuba, untuk goreng pula..

Buat masa ni, dah muak nak makan donat, wakakaka..
dalam masa 3 hari, saya cuba kedua2 resepi ni, dah tak lalu dah nak makan...
ada 1 bekas lagi donat dalam freezer tu...
tunggu 2-3 bulan lagi kot baru nak makan, hahaha...

Resepi MissSue pun belum cuba lagi, huhuhuhu....

Ini jadual yang saya cerita tadi...
tapi sikit je bahan2nya..
mungkin boleh disuaipadankan dengan bahan2 yang hampir sama fizikalnya kalau tak ada dalam jadual ni...
entah la..
Kalau boleh guna, guna..
kalau tak boleh, abaikan...



WhatsApp : 019-3330382
Tempahan Design:
Banner | Buku Iklan | Label | Logo | Header/Edit Blog | Kad Nama | Poster

0 comments:

Post a Comment

Terima kasih untuk komen bernas anda :)

Daisypath Anniversary tickers