Search This Blog

Thursday 7 June 2018

RESEPI : Tat Cadbury Viral

Assalamualaikum...

Semua dah busy ke buat kuih raya?

Saya baru je setel kuih tat..
Just buat tat nenas, nak habiskan inti jem nenas yang ada tu..
Rasanya dah tak lalu dh nak makan tat nenas..
cemuih orang kedah kata, hehe...

Buat sampai habis inti tu, dalam 2 adunan juga dapat..
pastu sambung dengan tat cadbury plak..😂

Masa orang sibuk2 viral tu, emmm
saya tengok sepintas lalu je,
malas nak layan viral2 ni, tak terkejor haaa..😅

Sekali adik msg tanya, buat dak kuih raya..
teringin la tat cadbury...
pandai la nak mengumpan..😝

Sebelum tu, ada la jugak kata nak buat..
memandangkan saya tak pernah beli coklat cadbury kecik2 tu,
saya tak tahu mcmna nak cari, kat mana nak beli..
Rupanya pun tak tahu macamana..

Pi tengok kat Tesco, mana satu ni..
Geram sangat sebab botol Cadbury ni, dia tak tunjuk rupa coklat tu kan, bentuk macamana..
Dia punya cover sama ja..
So Saya belek2 jap, tengok harga, balik mesej tanya adik ipar, pasal packaging coklat tu.
Saya dok bayang coklat tu berbalut kertas macam coklat Tango yang tebal2 macam Bata tu 😝.

Lastly terfikir nak cari kat shopee..
Tak sangka, ada ye coklat Cadbury jual online... huhu 😁

Ada je Kat shopee, senang sket nak survey harga..
Survey di hujung jari kekdahnya..

Jumpa seller Gugulala..
Dari Kuala Selangor plak tu..
Tanya macam2 kt seller tu.
Ni coklat orang buat kuih Raya ke? 🤣
Bila dia jawab I'm not sure tu, haa ni mesti Chinese ni, hee..

Pastu upload gambar plak tunjuk rupa coklat tu, sama ke x?
Saya pi tunjuk coklat untuk biskut MamaCarries, atau Cadbury cheese tu.
Dia jawab rupa hampir sama, I think so.

Ok lepas tu senyap sat..
Alhamdulillah rezeki, kebetulan ada code voucher, dapat la diskaun RM 9.90.
Tolak lagi dgn shopee coins, dalam RM 5++..
Jimat sangat dah beli online ni..
Saya suka 💃💃💃.


Saya beli 3 botol terus.
Mana la nak tau kan, nak buat banyak..
Ramai peminat kan..

Lagipun, adik yang teringin sangat tu, sponsor coklat ni, melaju je nak beli, hihi😉
Beli banyak baru berbaloi beli kat shopee..


Sebelum beli online tu, Ada la survey kt The Store, kebetulan Ada flyers tu.
Sekali pi yang Sungai Buloh, xda plak coklatnya.
Kalau Ada la, memang murah sangat2 dengan harga RM 18.99 tu.
Saya beli pun RM 22 sebotol.
Sekarang turun lagi harga RM 21.50 kot..
Mungkin Ada seller lain yang turun harga, almaklumlah permintaan tinggi nak buat kuih raya 😆.

Jom terus ke resepi je..
Panjang berjela plak menulis..
Tu yang susah nak update tu..
Nak tulis panjang, amek masa.
Dah Dua Hari menulis pun tak habis lagi, hahaha...


Saya jumpa resepi ni Kat FB.
SS sekeping ni je..
Bila nk masak, cara2nya Tak Ada, wakaka 🤣
Cari balik Kat FB, dah Tak jumpa dah..
Patut taip balik je la kan "Mood Raya Cookies 2018..
Dah taip sebiji2 pun tak keluar jugak..
Buat hangin je pagi tu..
Tak reti sangat pakai FB ni, tutup je senang, malas sudaa..

Pandai2 je la..
Agak2 logik la kan..

Selalu bancuh butter, gula, pastu telur.
Dalam resepi Tak Ada gula, ganti susu pekat, minyak sapi.
So Saya campur semua yang basah ni dulu.
Butter/marjerin, minyak sapi, susu pekat.
Adun rata dulu, baru masuk telur..
Pastu baru masuk semua tepung2 tersebut yang dah siap diayak..
Senang je, basic buat biskut..


Untuk acuan, Saya pakai acuan yang sama je untuk tat nenas.
Adunan dia lembut, basah2 sket.
Saya Ada tambah lagi tepung gandum, hee..
Sampai rasa, tepung Tak mudah putus, Dan tak basah sgt.
Ok la tu, jangan terlebih tepung, nanti bakar, biskut merekah..
Ada juga la 4,5 biji yang nampak merekah tu, cuma Tak pecah terus, ok je la.. 😝

Saya buat lain sket daripada orang buat.
Saya Tak paham macam Mana orang boleh lekat/temukan hujung tepung Kat tepi coklat tu je..
Saya Cuba buat comot la plak rupanya..
So Saya tukar, terbalik coklat tu, letak Kat tengah2 tepung.
So Saya temukan hujung tepung di bahagian belakang coklat.
Nanti bila angkat, terbalikkan yang bawah.
So belah atas n tepi nampak kemas sket.
Yang macam ni sesuai untuk kepuasan mata Saya.
Yg ni Saya boleh adapt,😉

So untuk korang, pilih la cara Mana yang korang selesa.
Nak buat camna pun boleh, coklat tu Tak marah kite pun.
Kite yang buat dia kan.
Rasa macam tu jugak, walaupun rupanya macam2, hakhak🤣


Haa tudiaa penuh tong sampah dengan plastik coklat..
Coklat ni kalau buka tengok macam dia basah melekat kt plastik, korang masuk dalam peti sejuk dulu ye..
Bagi dia keras dulu..
Nanti senang nak tanggal dari plastik.
Nak letak ats tepung pun senang nak lipat.

Sebelum stat adun tepung masuk dlm peti.
Kalau semalaman, lagi bagus.
Pastu gunting plastik sket2 ikut bilangan tepung yang korang terap.
Jangan buka awal2 banyak2..
Nanti coklat berpeluh, basah plak coklat tu.
Selagi dia dalam plastik, dia xbasah, xcair, walaupun Kita dah keluarkan Dari peti sejuk, wokeh 😘


Kalau nak ikutkan Saya Cuba kedua2 versi tepung tat nenas n tat Cadbury utk inti coklat ni.
Beza tang minyak sapi je..

Kalau Tanya enSuami, dia cakap dua2 sedap.
Kalau tanya Saya, Saya suka yang minyak sapi..
Sebab Ada rasa gebu..
Sebab Saya dah cemuih rasa tat nenas
Dan yang penting coklatnya rasa Tak sedap lepas dibakar..wakakakaa..
Mungkin Tak kena selera lidah Saya kot 😋


Done 3 adunan tat Cadbury.
Dalam resepi atas tu, dikira 2 adunan lah ye.
Sebab sukatan butter dia 500g.
2 adunan ni dapat dalam 170++ biji.
Kalau 1 adunan, dalam 80++ biji.
Kalau buat satu adunan, susu pekat still 4sudu.
Sebab tgk resepi org lain, pakai 4SB jugak walaupun 250G butter.

Masa Saya buat 1adunan tu, Saya lupa nak kurangkan tepung jagung n kastad.
Tapi hasilnya ok je kot, tp Saya memang Ada tambah lagi tepung gandum, sebab guna Planta (marjerin berminyak sket) klu pakai pure butter, hasilnya mungkin gebu cantek kot..

Orang kata Tak viral la Raya korang kalau Tak Ada biskut viral ni..
Hebat Tera Mana viral2 ni..
Wakakakaa, bagi Saya biasa2 ja.
Klu peminat coklat, apa benda yang Ada coklat semua dia suka..
Macam cheese juga la.. semua yg Ada cheese, semua nak meleleh ayaq liuq 🤤..

So jangan lepaskan peluang untuk mencuba..
Klu xleh masak sendiri, boleh beli.
Klu beli pun xleh, pi beraya umah orang, makan rasa..
Merasa je wokeh, bukan melantak sampai habis stok..
Kang naik hijo tuan rumah tu😤😤 wakakakaa 🤣🤣

Gurau jek..
Selamat bersahur. Eh dah nak habis waktu la..
Cau dulu..
Assalamualaikum..

0 comments:

Post a Comment

Terima kasih untuk komen bernas anda :)

Daisypath Anniversary tickers