Friday, 1 April 2011

D.I.Y 12 : Pelamin Singgahsana NabilaHasyim

Asalnya xbuat pelamin sbb Mak saya xkasi!
Idea Bintang2 ni untuk Bilik Pengantin...

Masa dok gunting2 ni, semua kawan tanya,
Kawan2 : Hang nak buatpa dengan bintang2 ni Nabilah?
Nabilah : Bintang terlihat terang saat dirimu datang, dia yang dulu hilang kini kembali pulang (*sedutan lirik dari lagi Kangen Band, Kembali Pulang)
*Kalau sapa2 tanya ja, mesti jawapan Nabilah macam2, hehe =)

Sampai kening/dahi/muka kawan2 berkerut2.
Berkerut2 sebab suara ceq xsedap ka nyanyi lagu tu =)
Berkerut2 sebab depa xtau lagu tu =)
Nabilah : OK, OK yang pasti untuk projek kawen kami.
Bila cakap macam tu, semua OOOOOOOOOOOOOO, paham.... =)

Xberani nak cakap pa2 lagi sebab belum conpem buat.
Takut satni, balik2 cerita kat Mak, Mak kata mengarut plak, huhuhu...

Pas2 2hari lagi nak kenduri (Jumaat-Sabtu) hari Khamis p beli kain.
Tiba2 ja dapat idea bila sembang2 dengan Mak.
Nabilah : Habis2, kita nak tangkap gambaq kat mana? Dah la backdrop makan beradab dah xjadi scallop, sebab kain xckup (*walaupun belum pasang lagi masatu, saya tau kain xckup, huhu)
Boleh plak Mak jawab, 
Mak : Padan muka hang..
Nabilah : Huhuhuhuhu, emmmmmmmmmmmmmmmmmm =|

Xboleh jadi ni.. Conpem nak kuaq pekan p beli kain.
Idea tu dah terawang2 di depan mata.
Berkira2 berapa meter nak beli kain untuk buat pelamin tu...

Malam tu jugak, paksa Mak jahit kain tu, hehe..
Dah mak sibuk nak simpan mesin jahit tu, kena la jahit siap2 kain pelamin tu..

Esok pagi, selesai je keja di dapur, terus memulakan operasi gila kawen saya.
Dalam proses nak buat tu pun, banyak la soalan nak kena jawab.

Sabar sabar.... Diam je la. Xmau diam tengok sudaa...

Stat susun dari tengah the main point, kenapa saya guna bintang2 ni....
Susun punya susun punya susun...

Siap la macam ni...
Berbintang2 hatiku, impian ini dapat dilaksanakan.
Rahsia di sebalik bintang2 ni akan terbongkar bila enSuami dah tengok.

Dah siap di lantai, kena pasang plak kat rel langsir ni. Jadi semua keja buat sendiri. Saya yang panjat tangga ni dan pasang klipnya di tangga sebab nak pastikan di bahagian kain putih ni tegang.

Sesi kedua plak nak pasang bunga2 kat atas tu....
Silap plak pi beli bunga warna kuning jugak, adeh!
Bunga2 ni dijahit untuk nak pastikan dia bersambung.
Nak susun sekuntum-sekuntum, nampak macam leceh je.
Jadi terus jahit nanti boleh ikat kat rel langsir tu.

Tadaaa, pelamin saya sudah siap...
Harap sesuai dengan majlis.

Mashukkkk x????

Hari Selasa tu, minta tolong enSuami tanggalkan semua hasil keja DIY yang ada masa kenduri tu.
*Pelamin, Bilik tidur, backdrop tempat makan*
Sebab nak tanggalkan sendiri, sedey...kuikuikui...
*Sebab tanggal, nak terus buang, especially pelamin ni la, bintang2 tu saje yg kena buang, kain simpan lagi.

Masa enSuami nak koyak tu,
enSuami : Nabilah buat semua ni?
Nabilah : Emmmm
enSuami : Ni gunting sendiri ke? ke beli yang dah siap dah?
Nabilah : Nabilah gunting la. Mana ada kat kedai bintang2 macam ni. Orang keja gila ja ada, hahaha.
enSuami : Rajinnya Nabilah buat. Sempat lagi dok gunting2 ni?
Nabilah : Ala, dah lama dah Nabilah gunting2 ni. Tahun lepas lagi. Asalnya nak buat kat bilik, tapi xjadi. Jadi kat pelamin plak.

Sambil berlalu nak ke dapur, teringat nak tunjuk sesuatu kat enSuami.
Nabilah : Wak, nampak x sesuatu kat bintang2 tu?
enSuami : emmmmmmmm, xtau.
Nabilah : Tengok la leklok. Tengok bintang2 yang besaq tu.
enSuami : Kenapa?
Nabilah : Eeeeee, (*orang laki ni xsensitif) Baca macam tengok buruj, hehehe
enSuami : Mana? Dari atas ke bawah ke mcmana?
Nabilah : Ha, dari atas sampai sini (*sambil tunjuk arah bacaan)
enSuami : oooooo, N...
Nabilah : Ha...betul2...lagi2......
enSuami : Emmmmm, (*sambil berkerut2 dahi mencari jawapan) H?
Nabilah : Hah! Yeh, betoi... N H, jadi?
enSuami : Nabilah Hasyim.......
Nabilah : Yeh, bijak sangat. Semua benda ada makna, bukan saja2 nak buat tau...
enSuami : Baik, bagus Nabilah ni. Nanti saya bagi reward...
Nabilah : Owh yeh???

Sambil enSuami mengangguk2kan kepala....=)
Alhamdulillah =)

 Gambar penuh suasana pelamin di hari kejadian..
* Mana gambar pengantin dengan pelamin? Xdak lagi setakat ni. Akan upload kemudian. 
Biarkan orang lain jadi model dulu.....=]

..................Bintang besar N*H............

3 comments:

  1. cantik lah...yunk pelamin gun berapa keter kain tu ek

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih, hehe.

      Kain bidang 60, guna 3 helai. Panjang ni, kalau tak silap 2 meter setiap satu.
      tapi kena ukur rel langsir kat umah sendiri la tau, mana tau kot tinggi lagi.
      Kalau nak tinggi 8kaki, sama dengan 2.5meter.

      TQ.

      Delete
  2. tq yunk....kita dah beli kain dah siap2...sebab diy ni me!qng mencabar kesabaran oleh parents..hahaha

    ReplyDelete

Terima kasih untuk komen bernas anda :)