Search This Blog

Wednesday 12 June 2013

Update bulan ini tentang kehamilan, Catatan pergerakan baby..heeeeeeeeeeee

Semalam, hari Selasa saya ke klinik untuk apoinment bulanan seperti biasa.

Sebenarnya Isnin minggu lepas.
Tapi dah balik Kedah, terlepas la apoinment tu.

Pastu nak pergi la klinik berdekatan dengan umah.
Sehari sebelum itu, kakak saya yang kebetulan balik bercuti juga, siap tengok laporan buku pink saya.

Apa ni, HB rendah! hang makan dak ubat yang doktor bagi?
Saya... sengihhhh jeee, hiiiiiiiiii.
Nak kena ni, makan la, dah orang bagi.
Pastu dok kalut, kata perut tak besaq, berat tak naik...
Xda langsung zat untuk baby, camna nak besaq.

Ubat yang doktor bagi tu, ntah kat mana daaaa...
Ada kat umah baru kot.
Yang ada dengan saya, set Salindah saja.
Tu pun tak habis ontime makan....

Tengok2, semalam, lepas amek darah, HB turun lagi.
Mak ai! habis la den kena ceramah lagi la plak dengan nurse nanti....
Lepas kuar dari makmal, dah cakap sesiap la kt enSuami.
Satni kena ceramah la kot, HB turun lagi.
Hari tu 12.1 pun kakak saya bising kata rendah [normal 15 ke 13, xdengaq sgt masa dia cakap tu]
Hari ni 11.2, terbalik la dohhhhhh...


Lepas letak je buku, duduk sekejap dah kena panggil.
Siap nurse yang pakai baju biru lagi.
Saya xtau la jawatan pe, ingat nak kena test pape ke...

Masuk bilik lain dari biasa.
tengah dok bercakap berkenalan, ada nurse lain datang kat pintu.
Sister, ni buku2 laporan tadi.....

Mak oiii Sister ke yang ada depan saya ni.
Habis la kena kaunselor la nampaknya....
Soalan biasa yang ditanya macam nurse2 lain.
Sihat ke? Rasa baby bergerak ke? Makan berselera x? Ubat ada lagi?
Semua soalan yang awal, saya jawab semua OK, positif, baik.
Tang ubat tu saya jawab dah habis.

Sebab lepas kena tegur ngan kakak tu, saya dah bertekad la, kali ni akan makan ubat.
Pikir untuk baby.
Apa yang saya makan yang favourite tu nasi lemak, onde-onde, air manis, tak ada zat yang baby dapat kecuali sedikit dari ikan bilis.
So kali ini kena la kata ubat dah habis, supaya sister ni boleh bagi ubat baru...

Lepas tu dia scan sekejap, dapat dengar bunyi degup jantung baby je la, kuat la jugak speaker masa tu.
Lepas tu dia cakap hari ini balik lambat sket, sebab nak kena cucuk.
Kena cucuk kancing gigi. Masa kat Bangi dulu, tak da kena cucuk ape2...
Teringat la hari2, Haz kata kena cucuk kancing gigi.
Sekarang dah masuk 7 bulan, patut la kena cucuk.
Lepas cucuk kena jumpa doktor.

Tapi saya pun terkejut la jugak.
Masa menunggu tu saya terperasan lelaki smart masuk bilik pemeriksaan.
Isk, takkan doktor kot?
Alamak, habis la....
Mintak2 hari ini takyah jumpa doktor.
Bulan lepas, tak jumpa dengan doktor, tapi saya dengar suara doktor tu perempuan.
Kalau kat Bangi, 3 atau 4 orang semua perempuan.

Saya pun tanya la kat Sister, doktor yang lelaki tadi ke?
Sebab tadi dia ada datang jugak kat bilik Sister ni tanya pasal follow-up pesakit last week.
Sister jawab hari ini xda doktor perempuan, sebab doktor Joen bersalin.
Hah, doktor bersalin, lama la jawabnya.
Lepas tu dia kata eh doktor tu pergi kursus 2hari.

~Jadi, esok Khamis, saya akan ke klinik lagi untuk doktor scan. Orang kata dah boleh tau jantina, nak tau ke ek?~

Pastu saya cakap, boleh tak saya tak nak jumpa doktor hari ini?
Saya tunggu doktor perempuan la, kena datang lagi, bila2 pun xpe, minggu depan pun takpe...
Saya berkeras juga nak doktor perempuan.
Buat masa ni, saya masih tak dapat terima la nak buka baju tunjuk perut kat lelaki lain, walaupun doktor.
kalau setakat kat tangan tu, boleh la kalau nak amek darah.
Isk tak boleh la....

Lepas tu Sister tu cakap, nanti bersalin, kena redha la kalau dapat doktor lelaki.
Pastu saya blurrrrrrrr, hah?
Ke awak nak bersalin kat swasta?
Oh baru saya teringat, insyaAllah swasta kot.
Yang Islamik insyaAllah.
Nak cakap banyak pun xtau lagi kan, kang tak sempat nak sampai hospital, jadi kot lain plak...

Bila jadi macam ni, enSuami dah mula fikir sekali lagi.
Kat mana ni Sayang, nak bersalin nanti?
Az-Zahrah jugak ka ni? Sempat tak nak pergi sana tu?
Jauhnya boleh tahan, 2 jam....
Kalau tak sempat Az-Zahrah, Barakah pun Barakah lah....

 Tapi saya memang nak bersalin kat Az-Zahrah.
Nak doa banyak2, buat persediaan elok2.
Harapnya dapat la bersalin kat sana...
Amin....

Lepas tu, Sister ajar saya pulak nak tanda catatan untuk rekod pergerakan bayi.
Sebab dah masuk bulan ke-7 kena berjaga2 la...
Kalau baby tak bergerak, kena segera ke hospital.
Kalau pergerakan untuk cukup ke-10 masa semakin lambat, pun kena pergi hospital.

Hari ini, saya mula buat catatan.
Hari ni juga saya mula berpuasa.
Baru nak ingat tak qada' lagi.
Dulu2 dok umah bujang, cepat je la setle.
Bila berdua ngan enSuami, dah jadi rutin si Isteri, lupa habis daaa.
Sebelum pindah hari2 sempat korek2 jadual tahun lepas, saya dah qada' ke belum.
Habis cari, xda catatan yang saya dah qada'.
Maknanya saya tak qada' lagi la tu.

Kena praktis dari sekarang la, saya mampu tak bertahan ni.
Kalau tak posa, lambat sket makan, rasa semacam dah...
Mulut pahit ja, rasa nak makan.
Makan nasi pun dah bertambah dua pinggan.
Baru rasa macam makan untuk dua orang!


Setakat kol 2 petang ni, catatan dah sampai ke-5 kali.
Sister kata, kalau laju, kol 3 petang dah boleh selesai.
Saya ni, betoi ke tak kira ni...

Kadang2 kot baby bergerak saya tak perasan sangat ke?
Buat tak tahu ke?
Lupa nak tanda ke?
Saya hanya tanda kalau baby bergerak dengan sakannya.
Terasa berombak2 perut, baru saya tanda.
OK ke camni, huhu...

Oh ye, kawan2 pembaca.
Kalau ada tau hospital bersalin Islamik area Kuala Selangor-tanjung Karang-Sekinchan-Sg Besar ke, boleh bagitau saya tak...
Setakat ni belum terjumpa lagi la di mana2...
Kalau ada pun kat Klang la, Hospital Barakah.
Hospital Razif, tak Islamik, ada doktor lelaki.

Kalau la kat hospital kerajaan boleh request, dah boleh duduk first class dah kat hospital.
Ni yang jeles kat kawan2 yang husbandnya keja swasta, dapat panel klinik/hospital swasta yang best2.

Jeles dengan MamaNasih, Haz dan ramai lagi.
Yang dah dan akan bersalin kat An-Nur ke, Az-Zahrah ke....
Emmmmmmmmmmm, rezeki anak mudah-mudahan.
Harap semuanya berjalan lancar, demi menjaga aurat semasa bersalin, bukan suka2 nak swasta sebab nak layanan baik, xdanye....
Nak jaga aurat sahaja yang saya fikir.
Kalau tak, xperlu nak berhabis beribu riban nak bersalin kat swasta.

Ya Allah, murahkanlah rezeki anak2 kami.
Luaskanlah sumber rezeki kami dengan keberkatan, Amin.



1 comment:

  1. huhuhu..dah lama tak mengarang...rasanya orang area sg besar hingga kuala selangor lebih gemar pergi hospital kerajaan...maklumlah diorang manalah ada duit nak gi hospital swasta... Memang tak leh tentukan dapat doktor laki atau perempuan semasa bersalin tetapi diharuskan untuk doktor lelaki merawat ibu yang bersalin...tidak jatuh kepada hukum haram. So far, ana uppa semuanya bersalin kat hospital kerajaan (even Iman yang lahir kat UK pun), pasal kekangan duit nak bersalin kat swasta huhuhu.... tapi kalau nabilah dan suami berkemampuan, saya syorkan hospital swasta...sebenarnya ada pro dan cons bersalin kat hospital swasta....apa2 pun terpulang kepada korang...:-)

    Uppa

    ReplyDelete

Terima kasih untuk komen bernas anda :)

Daisypath Anniversary tickers