Tuesday, 10 August 2010

Jalan2 @ Penang

Hari Ahad, dari rumah BChaq, kitorg keluaq berjalan. Setakat awal pagi tu, ada 2keta, BChaq dgn AbgFirdaus. BChiq, xtau lg nak ikut ke x. Awalnya AbgFirdaus nak ziarah PakLong dia. Dah tau kata mai Penang, mesti la PakLong nak abgFirdaus ziarah umah dia. So kna bahagi la, sapa nak ikut keta Viva. abgFirdaus ajak Nabilah ikut, jom KChiq ikut sekali. Yang 2 org lagi dah conpem, CikTeh, CikTam ikut. Kosong 1 lg, samada KChiq atau BTam. Pas2 siap2 mandi, sempat ikut depa. So berjalan la kitorg, trip awal. AbgFirdaus guna hset dia, navigator nak jalan. 

Tengah jalan tu, dan Faateh tidoq dlu lepas minum susu. Nabilah la yang riba ni. Pandai KChaq bawak KChiq, bo dukung anak dia. Dah malas la tu, nak dukung anak sendiri, tui.......

Nak pi Penang, CikTam nak naik feri. Kitorg naik Feri. Belah balik dia suh naik jambatan plak. Tambang feri untuk kenderaan2 tertentu, Nabilah dan klik gambaq ni kat kaunter tol nak masuk berbaris nak naik feri.
So, untuk keta, bayar RM7.70..

Lepas bayaq tu, rezeki kitorg dapat masuk line baru, so dapat dok depan sekali.. Excitednya abgFirdaus, Wah, kita dok depan sekali, xcitednya nak naik feri! Haha, CikTam pun syok la. Nabilah ngan KChaq, dok mengimbau la, zaman kecik2 dolu2, dok naik feri balik Kedah masa dok Tanjung Bunga dlu. Tapi xbanyak yang Nabilah ingat.


Dah masuk feri, feri xjalan lagi, kami dah kuaq la. Hajat di hati KChaq, nak makan2 kat atas feri. AbgFirdaus pi cari kt tingkat atas, dia kata xdak jual pa2 pun kat atas. Kat atas pun ada keta jugak. Pelik la KChaq. Dulu bukan ada jual makanan ka? Mengajukan soalan kat KChiq. Xtau la, mana ingat daa.. So kami tengok2 pemandangan je la.


Faateh pakai spek Angah yang ada dalam keta..

Ombak kat kipas feri kot. Masa dok tengok2 ni, boleh plak CikTam tanya, bukan feri ni berat ka? Camna dia bo xtenggelam. Ayyo, susah nak jawab, nak kena ajaq fizik ni... yang mudah, Nabilah tunjuk feri yang tengah gerak sambil tunjuk kat bawah feri tu..air yang tengah keluaq dari feri. Tapi xtau la dia paham ka dak. Nabilah pun xreti, bukan minat sangat blajaq fizik masa dlu2..huhu.


Pas2 bila dah sampai, nak trun tu, semua masuk dalam keta. Bo tengok jambatan(apa istilah yg sesuai ntah) yang sambung feri dengan jeti, masa tu xtrun lagi, ramai staf yang ada di situ memberi arahan kepada pengguna. Bagus! KChaq kata kat sini lebih sistematik daripada Labuan la, feri pun banyak, pengurusannya pun tersusun banding dengan Labuan, ada 1 feri ja, memang la besaq lg, tapi xckup la. 2jam plak tu sekali feri mai nak kena tunggu.

Keadaan jambatan xtrun lagi..
Ok, dah turun, Anda boleh jalan...Bye, bye!!!

CikTeh, xdak reja dok dalam reta, nak main2 ngan Faateh bagi dia xbosan. Satni gheyau plak kang...

Pas2, xsampai lagi umah PakLong, kami singgah solat kat Masjid Umar Al-Khattab kot, xingat plak. Lepas solat pi area Sunshine nak makan. Susah sangat nak makan pa, KChaq kata makan Pizza Hut la...Semua setuju, masuk je la...Dalam keta tu, dok mengajuk dah iklan Pizza, "dengan cheese lebih, cik" CikTam, "x cas encik" AbgFirdaus dok gelak2 dah, xtahan CikTam dok buat lawak.

Pas2 masa order, kami pilih yang cheese lebih, pas2 waiter tu kata kena tambah RM2.50. KChaq kata OK ja. Elok dia pi, Nabilah kata la, "cheese lebih, x cas encik, awat kena cas plak, tipu" AbgFirdaus pun kata, Haa patut kata kat dia tadi, kata xcas dlm tv,emm"



Amek set tu, dapat air Revive. Ni ke sup mushroom nye... Nabilah xminat la makan bubuq2 camni. Xhabis pun makan yang ni, Faateh yang habiskan, huhu, "Good Boy,Faateh" (Ayat AbgFirdaus selalu kata puji Faateh)

Masa makan Pizza, depa yang lain tepon kata dah ada kt Penang Hill. Lepas habis makan, depa tepon lg, kata dah nak balik. Ayah nak buka posa, pas2 nak hantaq BTam balik kolej ILP dia sebelum pukul 7. Kami terus ke umah PakLong AbgFirdaus. Lepas umah PakLong, kami lagi kat Penang Hill tu. Ingat nak naik keta kabel nak tengok kera, bird kat Faateh. Tapi servis tu dah tutup, sampai kol 5 ja kot. Pas2 lajak balik la, nak tunggu pa lagi. Balik la plak naik jambatan. CikTam la klik gambaq ni, dari cermin belakang.

Dapat gambaq ni, "Terer dak CikTam amek gambaq? Mcm ni baru lawa..."

Pas2 Nabilah tertidoq dalam keta. Dah sampai umah BChaq, lepas mandi solat, dah packing beg ni, nak balik. Tengok2 mak kata kena tinggal. Balik esok dengan BChaq, klu dak, dia kena berulang 2,3 kali. Kesian la, dah penat. So, tinggal la Nabilah ngan ayah.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih untuk komen bernas anda :)