Wednesday, 21 October 2015

RESEPI : Mi Kuning buat sendiri di rumah...

Assalamualaikum...

Dulu saya pernah kongsikan pengalaman pergi kursus buat mi kuning...
link entri tu di sini...

Lepas dari kursus tu pernah cuba sekali di Bangi..
dan sejak di sini, dalam 3kali kot buat mi ni di rumah...
termasuk semalam, baru buat mi ni...
buat makan mi kari untuk tengahari. malamnya buat mi goreng mamak...

Tapi keseluruhan gambar ni diambil kali kedua buat.
untuk sedikit makan2 sempena hari Lahir enSuami, 10 Oktober lepas...
nak share, Mi Rebus Haji Wahid, Johor yang dah dua kali cuba, resepi dari Kak Azlita Masam Manis...
tapi tak ada pula gambar Mi rebus nye...
dah sampai rumah mertua, saya kalut2 solat asar..
masa saya datang ke meja makan, bapa Mertua dah mula baca doa selamat...
lepas tu selamat la semua masuk perut, kekeke....
Sedap sangat resepi tu..
Cubaan pertama guna ubi keledek merah.. kali kedua tu guna kentang pula...
siapa nak tengok resepi, boleh klik sini

Hari ni share step by step buat mi kuning je...
alang2 dah amek gambar, share je lah...
nanti banyak pula entri berstatus draf dalam blog ni [nampak semak ler]

Bahan:
500G tepung gandum
1 biji telur + air = 200ML
Sedikit kunyit
1 senduk minyak masak
Air untuk rebus
Pilihan : Kunyit/ Lobak Merah/ Bayam

Bahan2 pun mudah je, tepung, telur, air, kunyit...
Timbang tepung 500G.
Masukkan sebiji telur ke dalam bekas penyukat, tambah air sehingga 200ML. Masukkan sedikit kunyit, nak letak garam sikit pun boleh. Tak nak garam pun tak pe...Pastu pukul sedikit untuk larut dan sebatikan telur dengan air dan kunyit tu...


Kemudian satukan tepung dengan campuran telur tadi ke dalam bekas pengadun..
kalau nak uli dengan tangan pun boleh, bread-maker pun boleh kot..
saya guna mixer, guna pengadun jenis doh....
uli je semua sehingga sebati...
tepung ni memang rupanya seroi2 je macam dalam gambar...
dia takkan jadi seketul macam doh2 yang lain....
lepas dah sebati, boleh berhenti mengadun...


Sediakan peralatan dan tempat untuk aktiviti menggelek tepung...
memandangkan meja makan dah ke depan di bahagian ruang tamu, makanya di sini juga la aktiviti saya nak buat mi, hehehe....
lapik dengan plastik beras je... plastik tu kena cuci dulu ye, kalau tak bau hapak beras lak nanti...
mesin pasta ni pun pinjam yang mak mertuanye..
pahtu, buat macam harta sendiri, hihuuu....


Dah ready semua?
buat kerja ditemani laptop je la...
sambil buat kerja, sambil layan movie..


Pertama sekali, kena kepal kan tepung tadi seketul2 macam ni...
lebih kurang besar genggaman tangan masing2..
padat2kan betul-betul....
buat sampai tepung habis ...


Lepas dah habis bulatkan, baru mula meleperkan tepung....
dari yang bulat tadi, kita leperkan sikit guna jari..
pastu masukkan ke dalam lubang penggelek tu...
so masa ni la kekuatan fizikal diperlukan...
mau nak lenguh pergelangan tangan dan bahu juga...
satu tangan nak pegang mesin, satu tangan lagi nak pusing handle tu...
yang ni pun, buat sampai habis juga....


Besen yang banyak2 tadi saya guna untuk ni...
mangkuk mixer tu letak tepung yang bulat2...
besen kedua letak yang leper2...
yang atas sekali, buat tutup yang leper tu...
kalau buat kerja bawah kipas, elok tutup la sikit, nak elak dari tepung terlalu kering..
nanti keras, susah pula nak lenyek nanti...
minyak tu tak guna pun masa aktiviti melenyek..
saya cuma guna jadi pelincir dan pencuci mesin ni je...

Masa kursus tu, Acik Azrida bagitau mesin ni tak boleh dibasuh dengan air..
kalau nak bersihkannya, guna minyak masak je...
lap2 kering dengan tuala, pastu simpan...
dalam keadaan tertutup kemas, supaya lipas, semut atau cicak tak buat onar kat mesin ni...
patut la yang Mak saya nye berkarat habis, sebab suka dok basuh dengan air, kuengkueng...
dah selamat masuk tong sampah daa, sebab tak leh guna..
karat banyak lekat kat tepung...


Lepas dah habis semua tepung dileperkan...
baru la kita tukar acuan pula..
amek yang jejari halus nye..
kalau jenis yang lebar tu, macam kerepek la pulak kan, kerepek jejari udang tu...
masa ni baru seronok n senang...
sebab senang je tepung tu lalu sekali terus jadi mi...
seronok oo nampak mi buat sendiri ni, hehehe...

Lepas dah siap semua tepung dh jadi untaian mi...
boleh panaskan air dalam periuk...
kalau boleh amek periuk besar sikit dari saiz mi tu...
boleh masuk sekaligus je...
senang kerja nak merebus tu...
masa merebus ni la, kena letak minyak...
untuk nak elak mi melekat antara satu sama lain...


Mi yang baru je masuk dalam periuk untuk direbus..
nampak leper, kuning pucat...


Rupa mi bila dah masak sepenuhnya..
saiznya akan kembang sikit hampir membulat dan berwarna kuning segar...


Lepas dah nampak mi masak, boleh toskan mi ke dalam penapis..
masa ni dah nampak la lebih kuning daripada warna tepung masa sebelum di masak...
letak sikit je kunyit, dah OK dah..

Mi yang segar macam ni boleh tahan 3 hari kalau disimpan dalam peti ais biasa..
kalau dibekukan, mungkin boleh tahan lama..
tapi kena rebus masak dulu, baru bekukan...
nanti nak makan, boleh celur aje, jimat masa...

Saya suka buat sendiri, sebab saya selalu lupa nak beli2 mi, koteow tu semua..
kalau koteow pun boleh buat sendiri, kan syok...
tapi setakat ni belum terfikir pula nak cari resepi buat koteow sendiri...
ada ke ehh?
kalau ada, boleh la cuba kot...


Mi kari semalam...
mi kari simple, hanya ada mi dengan kari ayam je..
tambah fish cake sikit...
ada kobis je sebagai ulam...
tauhu, tauge, semua tak daak...
resepi tangkap muat je..
kari lebihan sarapan roti jala, hari Isnin tu...
dua2 ni favorite enSuami...
suka sangat dia dengan roti jala dan mi kari...


Makan petang sebagai makan malam, masak mi goreng mamak pulak...
selalunya dengan 500G tepung, akan dapat 1KG mi..
haa 3 kali juga la boleh masak untuk makan berdua ni...
kalau family besar, sekali makan je la 1KG ni...
puas hati, boleh makan sampai puaih....

Selamat mencuba, babaiiii....
WhatsApp : 019-3330382
Tempahan Design:
Banner | Buku Iklan | Label | Logo | Header/Edit Blog | Kad Nama | Poster

10 comments:

  1. wah bestnya buat mi kuning sendiri..mesti rasa puas hati...hrp sgt boleh buat mi kuning sendiri juga...:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. semua boleh buat, kalau ada mesin tu..
      nak main tarik2, bedal2 macam orang cina kung fu, xreti la plak kan...

      Delete
  2. wahhhh..buat mi sendiri.. salute la..
    kami ni tahu beli jer.
    Masak kalau boleh nak secepat mungkin...
    huhuhu..
    Jenis org tak suka duduk dapur

    ReplyDelete
    Replies
    1. beli mi mentah sj xpe..tapi haruslah masak sendiri kan...
      baru enSuami sayang, kekeke...

      Delete
  3. bestnya dapat buat mi kuning sendiri. bagus sebab tak ada pengawet.. salute lah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. emm best la jugak..
      kadang2 je kalau rajin, hihi

      Delete
  4. mohon percikkan aura kerajinan itu kepada sayaa.. waaaa ! bla saya nak rajin niii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fuhhhhhhhh fuhhh fuhhh, shela rajin!
      masa mula2 tu, rasa susah/malas la juga nak buat mi ni..
      tapi bila dah banyak kali buat, rasa cepat la pula siap...
      alah bisa tegal biasa, kottt???

      Delete
  5. Sis dulu de makeover lantai dapur dengan wallpaper kn...kalau kena air ia kembang or rosak ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. setakat ni tak ada kembang atau warna luntur pun, walaupun di mop.

      cuma mudah terkoyak je sbb nipis..

      Delete

Terima kasih untuk komen bernas anda :)