Thursday, 1 October 2015

TAMAN BUNGA : Ros Jepun sahaja yang saya ada

Assalamualaikum...

Alhamdulillah dalam minggu ni rajin la juga keluar tengok2 pokok...
masak nasi pun awal..
sebab nak ada air basuhan beras..
dah masak nasi, baru keluar siram pokok...
dah habis kerja kat luar, masuk rumah, nasi pun dah masak.. 

Pagi ni, masa kat dapur, ternampak bakul ni di rak dapur..
bakul buah masa hantaran dulu2...
dok ushar lama dah...
tak ada fungsi, dok terperap di rak...
terus amek bawak keluar...


Buat tanam ros jepun...
ros jepun yang carnation ni, dah mula menjalar ke lantai...
yang mana lebih2 dari pasu tu, saya gunting..

Transfer masuk dalam bakul ni..
tengok orang tanam, campur2 warna pun cantik juga..
tu yang nak cuba ni...
cubaan pertama nak campur2 warna...

Kalau ikut jenis saya yang sistematik ni, tak suka la campur2..
saya nak buat, satu pasu-satu warna-satu jenis...

Setakat ni, baru ada  6 warna.
Peach, Purple, Kuning, Pink Batik, Putih, Oren Kunyit/Batik.
yang ni saya tanam, satu pasu, satu warna..
kira buat induk la..


Tapi pasu ada 7 sebab pink batik tu, cepat sangat menjalar..
memandangkan saya belum beli jenis lain, so tambah je la ke pasu lain...

Koleksi carnation ni ada 11 semuanya...

Gambar ID carnation dari group FB peminat Ros Jepun...

Masa kali pertama beli ros jepun ni, saya pilih ٌRJ selapis..
masa tengok tu macam menarik je..
lagipun sebab tak ingat, warna carnation yang dah ada, tak nak terbeli warna yang sama, saya pun pilih la yang selapis...


Masa awal beli tanam dalam pasu bulat macam carnation tu..
selepas sedar, yang selapis ni jenis tak lasak kena air hujan...
saya pun tukar guna pasu panjang...
jadi setakat ni, hanya ada 5 pasu ni je la..
tapi kalau nak ikut warna, ada 6...
sebab masa beli tu, 1 daripada 5 polibag, ada 2 warna bunga...
mungkin owner tu tercampur keratan kot...
masa beli, tak ada bunga lagi...
bila dah lama2, berbunga, baru perasan ada kaler lain...
rejeki, heee....

Memandangkan pasu pun ada 5 je, jadi saya campur sekali je..
lepas ni kalau tambah pasu lagi, boleh la asingkan...


Ini gambar semalam, satu kembang, satu lagi tak...
hari ini, dua2 dah kembang...


Bertindan lah ia di situ, dah dari ranting yang sama...


Bila dah ada pokok sendiri, baru perasan perbezaan jenis pokok...
yang selapis ni pun ada dua jenis batang..
1 merah, 1 hijau...
yang merah ni, senang sangat melecur..
susah juga la nak jaga...sensitip...


Cendawan pun boleh tumbuh, emmmm
saya tak tahu kenapa?
adakah tanah terlalu lembab? tanah tak digembur? atau sebab air siraman tu ada bekas air beras/air basuhan ikan?
sebab saya guna jar air yang sama [ada kesan air basuhan beras] untuk siram pokok RJ ni selepas habis siram pokok2 kebun...


Tapi setakat ni, cendawan yang pernah tumbuh, pada pasu batang merah je...
pasu batang hijau OK je...


Walaupun bertumbuh cendawan, ada juga la bunga yang kembang...
tu yang saya tak kisah sangat, cendawan ke pe...
kalau ada bena/kutu putih tu je, yang saya geram..
orang cakap, tu musuh ketat RJ tu...
kalau ada, memang saya patahkan terus batang RJ yang ada, terus buang ke tanah..
lempar atas rumput liar tu...


Yang pasu ni pun, dah 2 kali tanam semula...
yang nampak batang merah tu je, yang pokok asal..
yang kecil2 tu, baru je tumbuh sendiri..
mungkin ada benihnya kot...
tak pe la, saya tengok aje lah...
macam mana dia nak membesar nanti...
saya pun dah lupa kaler apa RJ ni...


Ni pun batang merah juga..
pasu yang di tengah..
hari ni baru nak ada bunga, huhuhu..
kaler kuning rupanya...
pasu ni pun tanahnya nampak kering, pada permukaan...
nak gembur, takut pula batangnya rosak terkena serampang tangan tu...
ehhhhhhh, serba tak kena jadinya...


Sekuntum bunga penyejuk hati...
sweet n soft je kalernya...
walaupun sekuntum je, xpe la...
janji ada bunga...
tunggu lagi dua pasu ni, bunga kaler apa pun dah tak ingat....


Sekarang letak tepi kereta je..
bawah bumbung, tepi koridor..
kalau hujan lebat je, terkena tempias...

Mencabar juga menanam pokok RJ ni...
setiap kali buka FB group tu, mesti ada sorang yang mengeluh-frust tanam bunga ni..
macam2 juga penyebab perosak kepada pokok ni..
bena, siput babi, semut pun jadi masalah gak...
virus tu saya tak tahu la macam mana nak kenal kena virus..
ada juga daun RJ saya yang berlubang2, saya assumed sebab melecur je...
malas nak fikir yang susah2...

Kalau fikir susah2, satu bunga pun tak boleh nak kembang kat umah ni..kan???
kang rumah sape yang tak berseri?
aku jugakkk, bak kata Mail [dalam UpinIpin]

Semalam ada orang share resepi buat baja roti..
saya suka la kalau ada tips, guna bahan2 yang mudah dapat terutamanya dari dapur..
harapan terakhir saya la ni, nak buat baja merangkap racun buat serangga...

Resepi Baja Roti...
1 btl air 1.5L [air sungai atau hujan lg bgus sbb xde klorin]
Roti 1-2 kping
Peram 4-7 hari
Hari ke 4 da blh guna
Buang rotinya..
Srpay pd pangkal pokok n daun
Klu nk siram tambah air lg
Spray @ siram 3 kali sminggu Insya Allah pokok gemuk, serangga pon x hinggap
Sebelum terlupa..botol jgn tutup rapat, buatkan lubang. klu x nnti mletop kuar gasnya.
Siram @ spray awal pg atau ptg sbb baunya masyemmm..hehe

Saya pun CnP je, simpan dalam folder..
tengah tunggu air hujan hari ni..
kalau hujan la..
kalau tak, lambat lagi nak siap baja ni....

Semoga hujan hari ini, Amin....


WhatsApp : 019-3330382
Tempahan Design:
Banner | Buku Iklan | Label | Logo | Header/Edit Blog | Kad Nama | Poster

4 comments:

  1. Suka bunga ni...bukan aje cendawan,rumput liar musuh utama ros ni...parasit

    ReplyDelete
  2. Mintak benih bunga blh tak..semua jenis color

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum, maaf baru tgok komen.
      Sis tinggal di mana?
      Kalau berminat boleh whatsapp saya ye, 0193330382.

      Delete

Terima kasih untuk komen bernas anda :)