Tuesday, 6 October 2015

KEBUN DAPUR : Buat baja dan racun sendiri dari dapur rumah ;)

Assalamualaikum...

Dari susulan entri lepas, cerita pasal nak buat baja roti tu kan, hee...

Alhamdulillah nak hujan hari tu, masa solat Zohor tu dah dengar2 bunyi guruh semua..
ada harapan ni, nak dapat air hujan hari ni...
dah habis solat, xsempat sudah doa lagi, dah lebat terus...
alamak tak letak lagi bekas..

Waktu pagi masa siram pokok, ada bersihkan satu bekas plastik letak atas pagar batu...
dah masuk rumah baru teringat ada bekas plastik berpenutup di dapur..
tu yang fikir nak tukar...

Walaupun hujan tengah lebat, keluar juga la letak bekas tu...


Mula ingat nak letak tengah2 halaman rumah..
pastu nampak kat bahagian longkang tepi rumah, ada saluran turun air dari bumbung rumah..
jadi letak je terus ke air turun tu, cepat sikit air penuh...

Tapi, elok selamat letak je, hujan dah surut pula...
alalaaaaaaa, acaner ni...
tak pe la, saya biar je, masuk dalam rumah buat biasa...
ada lagi kot hujan lepas ni, sambil berdoa minta hujan lagi...
opps orang yang pergi keja naik motor, jangan marah tau, huuu...
saya doa hujan sekejap je, sebelum pukul 5 hujan berhenti ye...
Amin...

So petang tu dalam 6.45 petang, dalam masa enSuami hampir nak pulang kerja, baru saya keluar...
tengok bekas tu...
OK, boleh tahan la hasilnya...
tak penuh bekas, tapi tak la sikit sangat..
2/3 bekas dah penuh...

Sebelum tu, sementara dalam rumah, saya siapkan penutupnya dulu..
memandangkan saya nak tutup rapat, jadi saya perlu buat lubang untuk keluarkan gas pemerapan tu..
so tebuk lubang guna paku panas, pegang dengan plyer...
bawa keluar dua keping roti yang expired tarikh hari yang sama, 1 Oktober.
Saya kongsikan sekali lagi resepi baja roti tersebut..

Resepi Baja Roti...
1 btl air 1.5L [air sungai atau hujan lg bgus sbb xde klorin]
Roti 1-2 kping
Peram 4-7 hari
Hari ke 4 da blh guna
Buang rotinya..
Srpay pd pangkal pokok n daun
Klu nk siram tambah air lg
Spray @ siram 3 kali sminggu Insya Allah pokok gemuk, serangga pon x hinggap
Sebelum terlupa..botol jgn tutup rapat, buatkan lubang. klu x nnti mletop kuar gasnya.
Siram @ spray awal pg atau ptg sbb baunya masyemmm..hehe


Hafni ni tak boleh tengok roti, dia mesti nak makan..
masa ni keluar waktu petang, memang dia ada sekali la..
jangan la, dia cakap nak makan roti ni, huhuhu...
dia pun dah mai dekat, saya ajak dia masukkan roti dalam bekas tu...
gaya macam nak amek makan, tapi cepat2 saya tunjuk masuk dalam bekas...
nasib baik dia ikut, hohoho...


Dah habis dah masukkan roti, saya pun tutup rapat...
4 biji lubang dah buat, so tak perlu risau nak meletup ke pe..
kat rumah saya, tak ada botol 1.5L, semua habis hantar recycle...
ini pun nasib baik belum pi letgo lagi, sempat la guna..
ada kegunaan, boleh la simpan.. kalau tak ada fungsi tu, memang semua buang recyle la..
tak nak simpan sangat, tak ada tempat nak letak, huhuhu...


Bekas ni pun saya sorok tepi parking motor..
mula nak letak tepi ni je..
tapi bila fikir, kawasan ni dapat cahaya matahari secara langsung..
macam musykil la..
selalu kulat kan bereaksi pada tempat gelap dan lembab kan...
so sembunyi sikit di kawasan terlindung...
buat ni hari Khamis, hari ke-4 dah boleh guna..
ngam2 waktu saya balik dari rumah mertua hari Isnin [semalam].

Baru sembur sekali pagi semalam.
pagi ni tengok, masih ada lagi semut2 n bena putih tu..
adoi setengah jam juga menghadap bena putih tu..
saya penyet2kan dia dengan serampang tangan...
banyak menenggek kat pucuk2 batang lak tu..
selalu saya patahkan je batang yang ada binatang tu..
tapi hari ni, tak sanggup nak patahkan..
kalau patahkan, lambat lagi la nak tengok pokok berbunga..
iskk geram sungguh eeeeeeeeee...

Baja kedua pula, jumpa juga dalam group Kebun Mini..
buat baja guna kulit telur..
yang ni sesuai untuk pokok berbuah..
masa saya jumpa ni, dia bagi untuk pokok tomato..
tapi saya tabur je semua kat pokok yang berbuah...


Caranya senang aje..
guna kulit telur terbuang, kemudian blend je...
ada orang rajin, dia tumbuk dengan lesung..
saya blend je...


Mula2 tu takut juga nak kisar guna blender..
takut blender rosak, kuikui...
tapi OK je jalan macam biasa...
saya kisar sampai halus...


Halus2 pun, masih juga kelihatan cebisan kulit telur..
ni dah kira habis halus la kot...
kemudian siram/tabur pada permukaan tanah sekeliling pangkal pokok..
hasilnya, saya pun tak tahu lagi..
kita ikhtiar je...
benda free kan..
kalau tak berkesan juga, terpaksa la keluar belanja untuk beli baja atau racun...

Sape2 ada cuba, nanti share dengan saya ye..
ataupun kalau ada resepi baja yang lain, share jugak tau...
masalah saya semut n bena putih..
sob sob, pekebun amatur la katakan....

WhatsApp : 019-3330382
Tempahan Design:
Banner | Buku Iklan | Label | Logo | Header/Edit Blog | Kad Nama | Poster

1 comment:

  1. salam...
    bahagian telur tu biasanya saya tak belender..saya masukkan dalam plastic dan remukkan dengan kayu hingga halus .kemudian saya tabor di sekeliling pokok..jika telur basah saya tabur juga

    ReplyDelete

Terima kasih untuk komen bernas anda :)