Saturday, 18 April 2015

TARBIYYATUL AULAD : Gosok gigi


Alhamdulillah...

Hari ni, selepas sarapan nasi lemak tadi, disebabkan baju tidur dia dah kotor, saya terus angkat Hafni masuk bilik air.
Niatnya nak terus mandikan Hafni.
Sambil mandi, dia main2 dalam toilet, saya ambil kesempatan gosok gigi [lepas makan kan]

Sebenarnya bila dah lama dia tak tengok saya gosok gigi, saya pun jadi terlupa nak gosok gigi Hafni.
dah tu teringat nak gosok gigi dia plak...
sebelum ni, kalau nak gosok gigi, dia mesti tutup rapat mulut dia...
tak pun dia jilat ubat gigi tu makan, hey...
dah tu, saya terpaksa masukkan jari saya je, gosok2 sikit giginya..
kadang2 dia OK, kadang2 dia gigit, adoi....

Cara Mengenal Gosok Gigi Pada Anak
(Sekadar Hiasan - Google)

Hari ni, saya beri sendiri berus gigi pada Hafni.
cam besa dia jilat sikit ubat gigi tu, sedap agaknya, hahaha...
pastu teringat nak angkat dia menghadap cermin.
bagi dia berdiri dalam sinki tu..
pastu saya suruh dia sengih tunjuk gigi..
sambil dengan Umi la kena sengih tunjuk gigi...
nak ajar dia kan...
secara visual kan lebih faham...

Lepas tu, saya pun terus gosok2 giginya..
Alhamdulillah, terkejut jugak la, dia tak memberontak macam selalu..
rilek je gosok gigi, macam dah biasa...
riuh-rendah saya dalam bilik air tu..
tunjuk muka teruja, sambil puji2 dia...
Wah, bagusnya Hafni, gosok gigi..
Hafni boleh gosok gigi..
mungkin dia seronok sebab tengok muka dia kat cermin, jadi dia tak terkesan dengan gosok gigi ni [kot]
Hafni dah pandai gosok gigi, nak tunjuk kat Abi la...

Abiiii, saya pun terjerit sambil buka pintu toilet..
nak enSuami datang tengok Hafni gosok gigi..
bagi Hafni semangat sikit...
enSuami pandai puji dia, dia lagi suka Abi puji dia...

Bila Abi tengok, Abi pun puji la macam2...
ape entah yang dia puji...
ala2 comelnya Hafni gosok gigi....
Hafni gosok gigi?
pandainya Hafni gosok gigi...
haaa, gitu2 la pujian Abi...

Lepas tu saya nak gosok2 lagi.
kasi lama sikit gosok, bagi dia biasa...
Ade plak Abinya suruh saya berhenti...
sudah la tu gosok, gosok sikit2 sudaa..
kesian, nanti sakit gigi dia... [pulak]
adoi nak gosok gigi lama sikit pun tak boleh...
sayang la sangat anaknya ni, emmmm

Nanti malam kita gosok lagi ekk..
Umi jgn lupa plak nak gosok gigi Hafni.
nak harap Abi, dalam mimpi je la, heyyy...

No comments:

Post a Comment

Terima kasih untuk komen bernas anda :)