Thursday, 23 April 2015

RUANG TAMU : Bila ada jadual, baru nak licin berkilat....

Assalamualaikum...

Haa, ini kesan hembusan semangat masa kemas wayar Streamyx hari tu...

Sebelum ni, kedudukan sofa macam lain...


Karpet tu pun wujud sekejap je..
lepas tu saya simpan balik..
sebab tak rajin...
boleh jadi tarzan kalau Hafni tumpahkan apa2 makanan...
tambah lagi ada enSuami yang suka makan-tido-lepak kat ruang tamu...
iskkkk, mengucap panjang la...

Lepas saya kemas wayar streamyx tu, saya dapat idea untuk buat jadual bulanan yang saya kongsi dalam entri lepas...
masa mengemas kat situ, saya tukar lagi kedudukan sofa ni...


Masa awal2 sofa ni sampai, one seater dok sebelah kiri.
bila tengok menghadapnya 3 seater yang panjang tu, nampak tak seimbang...
pastu tukar jadi macam gambar atas...

Sekarang jadi macam ni plak...
2 seater plak, saya tolak sebelah kiri.
yang 1, 3 seater, kekal di situ...


Haaa...
Jangan tanya la, nampak pelik kenapa ada barang2 atas 1 seater tu...
tu la barang kerja enSuami masa dia berkubang 2 bulan tu..
tapi kertas yang dalam kotak kuning tu je la...
yang besen n bekas nasi tu, barang2 orang.
2 minggu lepas dia ada program kepimpinan di kawasan perkhemahan.
cikgu2 plak nak buat barbeku..
enSuami la, AJK barbekunye..
bekas2 tu la, dia guna untuk perap ayam, ikan, sosej semua...
tunggu masa nak pulangkan kepada tuan2nya..
pinjam yang mertua dan kawannya punye...
letak berdekatan pintu, supaya tak lupa nak amek bila nak keluar...


Memandangkan karpet dah tak ada..
jadi semua lantai licin la tak ada karpet.
kalau kotor tu, nampak la sangat...

Saya guna Basic H je untuk cuci lantai ni..
tak ada beli pencuci khas macam AJAX ke pe..
saya suka yang multipurpose je...
satu, boleh guna untuk semua...


Guna Basic H ni senang, sebab tak perlu bilas dah...
just cuci je dengan sekali mop...
pastu biar sampai kering...
kesan marker yang terconteng kat lantai pun, boleh hilang dengan Basic H.
so licin-clear la lantai rumah...
seminggu sekali je, saya nak menyapu n mop ni...

Sejak ada jadual ni, minggu ni terancang sikit kerja...
Hari Isnin, kerja mengemas ruang tamu, dan bilik2 tidur, termasuk dapur sekali...
tapi, tugasan ni hanya fokus kepada menyapu dan mengemop lantai je...
sebab tu boleh run terus ruang tamu dan 3 bilik tidur..
bab kerja2 lain, emmm.. ada kerja apa lagi ekk...
ohh ya kalau sawang2...

Sawang tu, rasanya setahun sekali pe, baru cuci, huhu...
ingat bila ada vakum, senang sikit nak sedut2...
tapi apa kan daya, Hafni takut plak dengan bunyi vakum...
sebulan sekali, saya cuba juga ON vakum untuk bersihkan habuk2 di sofa
tu pun masa enSuami ada, supaya Abinya boleh tenangkan Hafni yang takut vakum tu..
sampai sekarang belum OK lagi.
entah bila la dia nak OK dengan vakum tu...


Sebelum ni, feature wall ni, belum berubah wajah.
berubah wajah pun sekadar cat je..
guna cat lebihan dari bilik tidur, kaler coklat...
so jadi la macam ni...


Ni la pengalaman mengecat dengan ada anak kecil...
tensionnya lain macam, huahua...
masa ni cat sampai kat dinding utama je, yang bim kat atas tu, tak cat plak, adoi..
nampak pelik tak eh???

Mulanya saya ada projek DIY kat ruang ni, sebab tu semangat nak cat tu..
tapi enSuami tak approve plan DIY saya tu...
sebab dia cakap dinding ni nak letak TV [walaupun lambat lagi nak ada TV nya]
dia tetap tak bagi buat apa-apa...

Siap komplen lagi tak lawa, tak lawa, tak lawa...
projek yang saya nak buat tu, iskkkkk...
akhirnya saya biar je la dinding tu dengan 2 seater tu...

Tapi, bila dah lama2, timbul plak masalah baru..
enSuami saya lebih suka solat di ruang tamu ni...
bila ada 2 seater kat dinding tu, jadi ruang terhad sikit...
dan yang paling tak tahan, jadi tempat longgok2 plak kat situ.
dah suka solat kat situ, sejadah, al-Quran, semua dia tinggal atas tu..
bersidaian, macam ampaian plak...


Sebab dengki punya pasal, saya kosongkan je ruang tu..
kasi luas sikit ruang untuk solat.
dan yang penting, tak ada lagi sejadah berjuntai kat sofa...yeay!

Bakul hitam tu la tempat longgok sejadah..
dan juga beberapa barang yang tak ada tempat penempatan rasmi...
sebelum ni, bakul tu ada dalam bilik SOHO tu [sepatutnya jadi ruang untuk solat jugak]
tapi saya je yang solat kat bilik tu, bila solat sorang2.
bila berjemaah, kena keluar jugak lah, dah tuan Imam dok kat luar..emm

Bila ada bakul ni kat sini, saya ajar enSuami longgok dalam bakul ni ye...
lega sikit pemandangan tu.
kalau tetamu terjah pun, just angkat je la bakul ni, masuk bilik...
senang sikit kerja nak mengemas...

Saya pantang sikit ada barang2 kat lantai ni...
sebab tu saya sanggup longokkan barang2 tadi atas sofa.
tak kisah la, rosak ke pe.. [itu kira kemudian]
yang penting tak duduk kat lantai...
sebab tak boleh ada barang yang tak sepatutnya kat lantai..
sofa la menjadi korban... [pasrah je la, harapnya tak lama sgt mastautin kat situ]


Bila dah ubah kedudukan sofa ni, ada la lagi sikit space kat pintu ni..
boleh la just nak buka-tutup pintu dan masuk-keluar rumah...
dalam waktu terdekat ni, tak ada plan nak beli apa2 perabot.
so, tak ada hal la, space kecik ke pe...
tak leh nak wat pape lagi dah..
memang besar ni je la ruang tamu yang ada...
asal penghuni dalam rumah dah selesa, cukup sudaa...

Nak buat cantek2, deko2...
tak reti la plak...
kalau nak keluar belanja tu, susah sikit la..
just beli apa yang penting, barang2 asas kegunaan je...
hal deko2 tu, enSuami kata kemudian je la...
dia tak kisah pun...
[kalau ikut enSuami, semua tak kisah kan]
sebab tu, saya buat sendiri2 je, mana yang boleh buat sendiri...
yang tak keluarkan kos..
DIY la jimat dan puas hati...hee

Buat ruang kosong luas sikit.
baru boleh Hafni nak berbasikal dalam rumah, hehehe...
Alaa, mengaku je la Umi tu malas, iskkkkkk...

5 comments:

  1. langsir tu.....berkenan la kita. beli mana eh? (^__^)
    kemasnyerr rumah....jeles weyh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. beli kat nilai 3.. material kain guni, kesat n tebal..
      link entry, http://menggapaicintailahi.blogspot.com/2013/06/kedai-langsir-murahhh-di-nilai-3.html

      rumah kosong, xda perabot, memang la licin je...huhu

      Delete
    2. tq for info! tp Nilai 3 jauh laa.. =(

      Delete
  2. kemasnya rumah...jealous tul uppa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kemas la, sebab xda byk barang, umah memang kosong aje, hihu..

      Delete

Terima kasih untuk komen bernas anda :)