Monday, 20 April 2015

RUANG TAMU : Kemas wayar modem Streamyx masuk kotak

Assalamualaikum....

dah lama tak mengemas....
saya buat ape xtau???

Kalau tak silap, bulan Feb lepas, umah saya pasang Streamyx.
baru nak ada tiang telefon la kata kan kat taman ni..
nasib baik, plug telefon yang disediakan pemaju tak berfungsi, so boleh la pilih kat mana nak pasang yang baru...
yang tak bernasib baiknya, kena bayaq lebih la cas pasang, sebab kena panjat siling rumah, untuk tebuk laluan wayar baru tu..
masa diorang datang pasang tu, saya dok sembunyi dalam bilik je sambil susukan Hafni, dia baru terjaga dari tidur.

Plug yang disediakan pemaju ada di ruang cadangan kami nak letak TV tu.
bila dah rosak, enSuami masuk tanya nak pasang kat mana, kat tempat tu jugak atau pasang kat suis penjuru dinding?
ala tempat saya letak pasu bunga fountain tu...
selalu kitorang cas handphone kat situ, sebab kawasan ni Hafni tak boleh nak masuk, sbb saya rapatkan sofa, tak ada laluan untuk dia.
dulu2 dia suka cabut kepala plug charger handphone le, tutup suis le, tarik usb cable le..
penat je tunggu, tengok2 tak tercas pun handphone, sebab tu letak kat tempat tersorok sikit....
selamat.

So alang2 dah boleh pindah tempat, saya pun cadang kat plug ni je senang.
one stop center, kekdahnya...
nak pasang modem, faham2 je la, mesti wayar serabut sangat...


Haa, macam ni la serabutnya...
boleh tahan???
tahan sampai 2 bulan la jugak kan...
hari Rabu lepas [15 April] baru nak mengemas...
punya la tak heran dengan benda2 ni...
tak nampak la kata kan...
tak nampak sangat sebab tersorok tepi dinding...
bukan tak nampak langsung di mata, hehehe....

Tapi memang saya tak nampak pun, sebab saya tak duduk kat sofa ni...
ruang tamu ni, tempat lepak enSuami...
kat situ la dia buat kerja sekolah, kat situ la dia lepak tengok handphone, kat situ la dia tidur...
dua bulan ni saya tak kemas pun ruang tamu ni...
haaa, enSuami saya dok berkubang kat sini sibuk dengan kerja dia...
penuh dgn kertas2, borang2, kamera, laptop, semua dia lepak kat sini...
geram memang geram, tapi kalau marah, boleh gaduh2 plak...
so saya biar je la, sampai keja dia siap...

Sekejap2, ada juga saya nampak dia kemas..
tapi still lepak kat situ...
tapi kemas tu, tak lama terkemas...
dua tiga jam lepas tu, sepah balik...
adoi......

Sampai la hari Rabu tu, dia pergi sekolah [KOKO]
saya jenguk2 ke ruang tamu...
huhhhhhhhhh, hembus kuat2...
dengan semangat wajanya, terus mula mengemas...

Pertama sekali memang nak kena buat sesuatu kat wayar2 ni..
tak ada cara lain la, melainkan sumbat dalam kotak...
kali ni extention jenis T bukan jenis wayar punya...
macam entri yang dulu tu, boleh la sumbat extentionnya dalam kotak...
semua kepala plug dalam kotak tu.


Kali ni, tak boleh buat macam tu...
wayar yang lebihan je boleh letak dalam kotak.
memang rezeki nak mudah [kena time malas ni] cari kotak kasut, terus amek.
sekali dah siap ada lubang dah...
lega banyak daa, tak yah susah nak tebuk lubang, hehehe...
  

Saya cabut semua RJ-45 [kot, dah lupa namanya] dari modem dan tapak telefon...
kemudian bawa ke luar melalui satu lubang tu je...
pemalas sangat kan...hahaha...
ada lagi lebih pemalas, saya biar je macam tu...
aci dak???


Asal dah siap kemas, sudah..
lepas tu ON balik suis.
hari rabu, khamis berlalu....


Hari Jumaat baru nak balut.
tu pun sebab tak ada keja nak buat, dok termenung dengan Hafni, sambil baca ABC, 123, AlifBaTa dengan dia...
sebab masa tu nak hujan, guruh bunyi kuat n banyak2 kali...
rupanya angin kuat, hujan ribut..
dengarnya sampai bumbung sekolah Tahfiz dan rumah orang terbang petang tu...
banyak pokok tumbang, tebing jalan runtuh, Lailahaillah...
teruk jugak tu...


Ha, acaner?
OK la sikit kan...
tak nampak lagi dah wayar yang berselirat tu...
hanya guna kotak kasut yang free ni [beli kasut, dapat kotak sekali, hee] masalah anda selesai...
hebat tak, hahaha...
tak perlu mahal2 pun..
usaha sikit je...
settle....


Mulanya nak guna wallpaper sticker tu je...
tapi teringat pasal ada lagi kertas pembalut yang sama dengan kotak hari tu..
alang2 dah ada lagi, guna je la kertas yang sama.
baru nampak seragam...
rupa sama, fungsi sama...
kotak penyimpan wayar extention [baca gaya Doraemon keluarkan barang dari poket ajaibnya, OK hehe]


Pastu balut la sikit2 slow2...
dengan terjerit, terpekik, Hafni dok kacau, adoi...
masa balut kotak yang dulu tu, dia baby lagi, meniarap pun tak boleh lagi masa tu...
sekarang dah boleh cakap isk isk dah kalau orang membebel kat dia...
adoi, Umi kena tarik nafas banyak2 kali, nak sabar buat kerja kalau Hafni kacau....

Tengok belakang sikit.....


Boleh la, boleh la, marvellous marvellous [gaya Jarjit dalam UpinIpin, hihi]


Nampak sedondon la plak pink roses dengan bunga sebelah tu, huhuhu....
OK la tu, kasi ceria sikit, ada bunga2... pink lagi....
lalalalalala...........

2 comments:

  1. kat rumah habis kotak dah siap balut cantik2 dikopek anak bujang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Luth geram ibu balut cantek2 sangat kot, hehe

      Delete

Terima kasih untuk komen bernas anda :)