Sunday, 19 April 2015

ALMARI : Pengurusan pakaian seharian di rumah


Assalamualaikum...

Haiii, hujung minggu macam ni..
orang suka pi jalan2, bersiar2 ke..
atau pulun buat kerja dalam rumah?

Saya, suri rumah, setiap hari sama je bagi saya...
kecuali kalau hujung minggu macam ni balik rumah mertua...
kalau di rumah mertua, tak ada la nak dapat buat kerja kat rumah..
kalau macam masak2 tu, harus la ada, kan...

Banyak2 kerja dalam rumah, tentang pakaian paling banyak langkah2 dan tahapnya..
bermula dari kita membasuh, dan sidai di ampaian, tunggu kering, kutip balik, nak lipat, nak simpan dalam almari, nak gosok baju lagi kan... sampai la kita pakai dan ulang semula step tadi...

Dan kerja ni la paling banyak puan isteri tak berapa nak gemar..
sampai berlonggok2 dalam bakul.
bertimbun2 atas sofa, atas katil atau lantai sekalipun...

Saya, Alhamdulillah, kerja tentang pakaian ni, saya rasa boleh tahan lagi [setakat ni la]
xtau la kalau anak ramai jadi lain plak kan...
nak cerita santai2 ikut pengalaman saya menguruskan pakaian selama ini.
kalau sesuai boleh praktikkan..
kalau tak, terpulang kepada keberadaan masing2...
lain padang, lain belalang, hehehe...
ada kaitan ke dgn pantun tu? [belasah je lah, hehehe]

Membasuh pakaian
bagi isteri yang macam saya, suri rumah, bila2 masa pun boleh membasuh, terpulang kepada kesesuaian masing2.
tapi saya selalu basuh pakaian pada waktu pagi.
paling awal, masa bangun dari tidur, sebelum mandi nak solat Subuh, saya dah mula kerja membasuh.
kita basuh kan guna mesin auto. Just 'Start' je, lepas tu boleh tinggal..
kalau semi auto, boleh adjust masa. mungkin masa mesin membasuh, kita tengah mandi. lepas sudah mandi boleh bilas. tapi kena utamakan solat Subuh dulu la, sebab masa tak lama...
kalau yang bekerja, kalau basuh pagi, mesti tak sempat plak nak sidai di ampaian.

kalau basuh malam sebelum tidur, tak berapa nak digalakkan, melainkan lepas habis je kerja mesin tu, kita terus sidai pakaian tu...
selalu orang cakap kenapa baju bau hapak, tak sedap, walau dah letak sabun banyak2, siap softener wangi mcm Downy lagi, tapi still berbau.
antara masalahnya, kita tinggal pakaian tu berkuap di dalam mesin.
atau orang kata, ala boleh buka penutupnya, nak sidai terus tak larat, letih, mengantuk nak tidur.
kalau tak sempat nak sidai pun, tolong la keluarkan dari mesin dan masuk dalam bakul. kemudian letak kat tempat yang ada pengudaraan. [kadang2 tetap berbau]

Jadi untuk yang bekerja, saya cadangkan basuh semasa memasak petang, balik dari kerja tu.
masa bekerja dulu, saya buat macam ni.
sambil masak, mesin baju proses, siap masak, mesin pun dah berhenti.
lepas berhenti, terus sidai. masa tu enSuami sampai rumah lepas Maghrib, so lepas Maghrib baru dapat makan bersama.
saya percaya kebanyakan suri yang bekerja, mesti sidai baju dalam rumah kan... jadi tak ada masalah, bila masa nak sidai.
kalau ampaian di luar, tak digalakkan sidai baju kat luar waktu malam...
Sebab nya boleh baca kat entri ni... KLIK SINI
kalau terpaksa, sidai je la kat mana2 yang boleh digantung, kat grill tingkap ke, kat kerusi makan ke, huahua....


Ampaian macam ni, kebanyakan ramai yang ada kan....
Saya punya ni jenama Crocodile, tak berapa nak tahan.
yang bagus jenama 3V. sape yang baru nak beli cari jenama 3V, tahan lasak...

Menjemur pakaian
kalau pakaian yang dibasuh dalam kuantiti yang banyak, sampai tak muat ampaian ke...
cari alternatif dengan menggunakan hanger.
saya memang beli hanger banyak2...
pakaian yang nampak sebelah sana tu, pakaian yang dah kering.
tapi sebab perlu digosok, tapi belum digosok lagi, jadi saya biar gantung di situ dulu.
kalau dah siap bergosok, baru letak kat almari.
ampaian ni ada 6 palang.
3 belakang sebelah sana, letak pakaian kering.
3 sebelah sini, untuk jemur pakaian yang baru dibasuh.
ampaian ni ada sebelah tingkap, sebab tu ada langsir sebelah kiri.


Kali ni, basuh baju Hafni.
baju saya dan enSuami, baru je basuh semalam.
sebelum2 ni, kalau saya 'Start' mesin masa saya mula buat sarapan, mesin akan tamat lepas kami sarapan.
kadang2 kalau ada masa terluang, sementara, menunggu mesin membasuh, saya sempat kosongkan ampaian dari baju yang dah kering [basuh hari sebelum, atau 2 hari sebelum] sambil lipat2 terus mana yang sempat.

Kalau 'Start' masa subuh, masa sarapan tu, dah habis mesin bekerja. so lepas sarapan, baru nak angkat pergi jemur.
jadi tak sempat nak lipat, just kosongkan ampaian dan jemur dulu yang baru dibasuh.
selalunya kalau basuh baju Hafni, saya akan sekali kan dengan cadar katil kami, huhu..
nak jimat masa, air dan tenaga, hahaha.
baju Hafni kan kecik2 je, tak sampai pun 10KG...

Baju Hafni ni basuh tak tentu [tak ada jadual]
kadang saya tunggu sampai baju dia nak habis, baru basuh..hohoho
atau kalau rajin, ada cadar nak basuh, angkut sekali la dengan baju Hafni.
yang pasti tak bertembung dengan hari basuh baju Abi n Umi.
baju Abi n Umi, tetap dua hari sekali...
so hari yang selang [free] tu, boleh la basuh baju Hafni n cadar....

Untuk pakaian Hafni, saya guna ampaian bulat tu je...
setakat ni, masih relevan nak guna ampaian tu...
so guna je la...
palang ampaian tu, boleh guna untuk letak cadar...
cadar tak sesuai nak guna hanger..

Menjemur pakaian dalam rumah, bukan penyebab bau hapak.
tak perlu buka kipas pun.
macam saya cakap tadi, bau hapak, bukan sebab sidai dalam rumah, waktu malam ke pe..
tapi cara kita uruskan pakaian dari mesin basuh tu...
saya pernah je basuh waktu malam, sidai malam, tak buka kipas, sama ja hasilnya...
yang penting, jangan biar pakaian terperap dalam mesin lebih dari 1-2 jam...
baru pakaian kita rasa segar dan tak berbau...


Melipat pakaian
Haaaa, siapa sama dengan saya longgok baju macam ni, hahaha?
yang berlonggok ni, selalunya pakaian saya je...
sebab, baju enSuami semua berhanger...
bila kering terus masuk almari...
kecuali baju n seluar sekolah.
saya lepak kat ampaian tu dulu, sebab tak iron lagi....

Habit kebanyakan suri, bila nak lipat kain, mesti nak menghadap TV kan kan kan?
lega, rumah saya tak ada TV.
saya mula berhabit macam ni, masa tinggal di rumah bujang.
walaupun ada TV, tak kuasa nak bawa baju pi menghadap TV nak lipat baju.
lagi pun saya ada cerita masa bujang, saya basuh baju setiap hari.
tak banyak la sangat, baju tidur, baju kerja, habis... 2 pasang je..
lipat depan almari baju terus...
habis lipat, terus masuk almari...

Sampai sekarang, saya kekal dengan habit tu.
lipat baju depan almari.
TV tu tak membantu langsung memudahkan kerja, malah melambatkan lagi ada la... [OK saya ni jenis nak cepat je...]
sebab ralit dok tengok TV...
tambah bila ada Adi Putra lagi, langsung tangan tak berjalan, mata tak berkelip [ahaks, peminat Adi Putra la sangat, hahaha]

Jom saya ajar lipat baju sambil berdiri, ngeh ngeh...
yup, saya lipat baju sambil berdiri.
bila berdiri kita cepat alert, takut kaki lenguh ke pe, jadi psikologinya, kita buat kerja dengan cepat tanpa melengahkan masa, cewah....
kalau di rumah sendiri, iron board, laci baju, katil, adalah 'meja lipat baju' saya...

Siapa lipat baju, macam kedai lipat, angkat tangan???
dah tentu saya tak angkat...
sebab saya tak pernah lipat macam tu, hahaha...
dari kecik, tengok Mak lipat baju, macam saya lipat sekarang.
mungkin Mak saya sorang je la kot, lipat baju macam ni..
saya plak ikut.
masa dapat kakak ipar pertama, tengok dia lipat baju macam kedai, hehehe....
rasa pelik plak masa tu, kenapa susah2 nak lipat tengah macam tu ek?
yang saya tak berapa suka, sebab nak center sama banyak tu yang susah sikit.
dan saya rasa macam tak kemas plak...
ye la lipat cara manual kan...
lain la kalau ada pelipat baju tu...
memang kemas, tajam elok la....


Kalau saya lipat macam ni je, dari hujung kain ke hujung kain...
bila dah kawen, enSuami pun tanya sambil ketawa, kenapa lipat baju macam ni?
Awatnya???
macam ni la senang, cepat, tak payah nak ukur2...center tak center...
pap..pap..pap.. siap! masuk almari [berlagak sikit nagan enSuami, hihi]

Kadang2 saya lipat kat iron board ni..
tapi kalau lipat kat sini, susah sikit bila nak mengangkut baju masuk laci..
dah lipat elok2, mesti nak kena pedo bawa baju2 tu, supaya tak berterabur..
nak kena ulang-alik tu, jauh la juga, bilik belakang jemur baju ke bilik tidur utama.
jadi selalunya saya lebih suka lipat atas laci baju sendiri.
habis lipat terus masuk laci....


Ini laci baju saya.
konon dulu beli untuk Hafni.
tapi sebab baju Hafni sikit sangat, macam membazir je untuk Hafni.
lepas beli open wardrobe tu, terus tukar fungsi.
laci ni jadi almari pakaian saya.
lebih kepada pakaian yang kena lipat la..
macam tshirt, kain batik, dll...


Kain batik, sama kot macam orang lain lipat.
selalunya sampai kat step kiri gambar bawah tu, dah boleh berhenti dah..
tapi sebab saya simpan dalam laci, saya perlu saiz yang lebih kecil, jadi lipat 2, sekali lagi.
kena ikut kesesuaian storan masing2..
tshirt tadi pun, saya lipat sampai kecik...
senang nak dirikan baju tu bila simpan nanti...


Bila lipat tshirt atas laci...
dah tentu sambil berdiri...
kalau kat rumah mertua, katil la jadi meja..
kalau rasa rendah sangat, peha sendiri pun boleh jadi meja lipat baju..
sebab cara saya lipat kan senang, jadi tak ada la perlu tempat yang sempurna-luas, untuk nak lipat baju..
atas laci tu saya biar kosong je, senang nak lipat baju.
tambah lagi, saya kan tak pandai nak deko2 ni...
ada plan nak letak pasu bunga, tapi pasunya tak cat2 lagi...
bila ntah angin rajin nak cat mengecat tu...
jam tu pun, patutnya gantung kat dinding, punya la malas nak pk drill dinding, letak atas tu je...iskkk

Laci 4 tingkat ni...
tingkat pertama, pakaian kecik2... termasuk singlet enSuami, stokin sekolah.
tingkat kedua, baru ada pakaian saya yang dilipat tadi....
saya simpan macam ni...
kaedah macam FizahSioca ajar, macam omputih buat, untuk mudah kita simpan, amek dan pilih pakaian yang hendak diambil.


Susun tshirt ikut warna??
sebelum ni saya tak buat, OK..
saya tak kisah pun susun warna campur2.. sebab saya boleh pakai tshirt ikut turutan [yang depan amek dulu] bukan ikut mood [ni spesies enSuami saya, suka pilih baju ikut mood nak pakai warna apa].

sampai la dalam group KSSA ada yang kongsi susun tudung ikut warna..
gigih betul dia ni susun ikut warna [saya rasa masa tu la...]
masa tu laci ni, tak ada lagi kat rumah ni.
masih menggunakan bakul Daiso RM5 tu, untuk simpan tshirt.
teringin plak nak cuba ikut warna macam orang tu buat...
bila susun, macam syok la plak, hahaha...
tapi saya jenis tersusun, kalau dah mula dengan tshirt hitam, saya pakai tshirt hitammmm je sampai habis.. baru amek warna lain...
sebabnya, nak mudah bila nak lipat n simpan nanti lepas basuh...
kalau dah satu warna guna sekaligus, nanti masa lipat, satu warna je la, senang nak susun..
bijak tak.. bijak tak... hahaha...


Tingkat 3, letak cadar n selimut plak...
cara nak lipat simpan cadar, saya dah share sebelum ni..
masa tu simpan dalam kotak [sebab laci ni tak ada lagi]
sekarang laci dah ada, terus transfer masuk sini...

Kain tuala, saya gulung2...
sebab saiz asal masa beli masih ada..
so ikut je cara tu...
memang muat2 je dalam laci ni...



Tingkat 4, simpan kain tuala, dan beberapa helai sejadah mini yang tak digunakan.
3 paling kanan tu, masih dalam plastik lagi, belum guna.
3 yang kiri, kerja enSuami ni, kerja menyalin tuala..
kalau ikut cara saya, pakai satu tuala, sampai buruk-hancur, baru amek tuala baru.
dia tak, suka menyalin.
mentang2 la nampak banyak, colorful plak tu, suka la, dok tukar2...
saya cakap yang baru nak simpan, kot le ada untuk tetamu...
nanti bagi kat tetamu, semua ada bau dia plak, banyak cantekkk...
lepas dah kena bebel, stop la, 3 helai tu je dia sempat rasmi, heee...

Haa, habis dah..
baru sampai lipat dan simpan baju...
bab gosok baju, nanti saya kongsi kemudian, gambar dah ada, nak mengarang tu lambat sikit.
pengurusan pakaian enSuami, semua hanger, senang aje...
tak semua orang boleh hanger semua baju dia, jadi terpulang kepada kesesuaian rumah tangga masing2.
macam enSuami saya ni, dia suka pilih baju ikut mood, jadi kalau lipat, memang berterabur terkeluar bila dia tarik baju yang dia nak...
dah saya lipat n susun rapat2, kejap2, memang terkesan la jugak bila satu baju ditarik, yang lain pun tertarik keluar jugak..
tak larat nak bebel, nak buat kerja banyak2 kali, hah, sidai je semua...
yang rumit sikit, nak kena iron baju sekolah dia...

Lain kali kita gosok baju kerja plak...
ada tips2 lain nak kongsi pasal pakaian ni?
korang urus macam mana?
kalau ada cerita macam ni, jangan lupa tinggalkan link untuk saya baca plak...

Just sharing..
Sharing is caring (^_~)

Kalau saya nak lipat baju macam kedai lipat, saya guna cara ni.... suka sebab cepat. inspired sangat tengok video ni. tapi tak cukup rajin nak lipat macam ni setiap hari. kalau nak lipat baju adik ipar, boleh la lipat macam ni [sebab diorang lipat macam kedai] tu pun kalau rajin la, huhuhuhu..

6 comments:

  1. Menarik kaedah susun baju yang dah dilipat tu.. bab melipat baju ni saya memang malas betullah.. adoi.. bila nak jadi rajin mcm nabila ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kaedah tu mmg membantu..
      ramai dah yang mencuba, memang puas hati..

      rajin rajin rajin.. fuhh semangat sikit, hehehe..

      Delete
  2. amboi..sedapnya mata menandang....kemas semuanya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah...

      semoga istiqamah smpi bila2, amin...
      hee

      Delete
  3. Sy ni seminggu sekali melipat besar2 besaran.. hr2 kerja campak, sorok dlm almari.. letih betul hujung minggu.
    Asyk berkemas, x abis2

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau longgok memang besar-besaran lah kan..
      pesta baju, hujung minggu, hee...

      kalau boleh, cuba2 tengok, lipat terus lepas kering.
      sekali basuh, 1 round kan, inShaAllah boleh!
      tak amek masa lama sangat..
      bila dah biasa, cpt je buat.
      alah bisa, tegal biasa, org kata.
      just cadangan...hee

      Delete

Terima kasih untuk komen bernas anda :)