Saturday, 21 February 2015

DAPUR : Makeover lantai dapur dengan kos rendah sangat!!!

Assalamualaikum...

Amaran!
Ini memang bajet murah sangat..
jadi jangan la bajet hasilnya gempaq sangat ye..
memang jimat habis ni..

Tapi macam biasa pun, mana ada DIY saya yang mahal2 kan?
semua murah2 aje..
sesuai dengan saiz poket sendiri.
kena sedar diri OK...kekeke...

Banyak2 kelengkapan dan keperluan di dapur..
satu bahagian yang sangat saya benci, OK tak berapa suka nak tengok...
kat LANTAI...

Lantai dapur ni jadi buruk sebab dari kesan renovation kat bahagian ni..
ada beberapa kesan mozek yang terpecah.
mungkin sebab ada batu-bata-simen yang dipecahkan, jatuh timpa ke lantai.
pastu ada juga kesan simen yang tak dapat dihilangkan..
walaupun bersungguh2 disental
sampai lenguh tangan, kaki, belakang, pinggang-punggung belaka,
tak keluar jugak...


Nampak kan bahagian yang hitam2 tu..
yang kotor kat bahagian tu je.
masalahnya, kat situ la yang selalu saya kerap pijak.
sebab sinki dan dapur memasak di situ....

Pastukan, dulu2 kan bajet nak pasang lantai kayu..
tapi sebabkan bajet-bajet-bajet, enggak ada lagi..
saya pula macam tak sabar nak tengok2 lagi.
selama ni, saya masuk dapur, pakai selipar tau..
selain dari rasa macam geli-geleman gitu,
tapi lantai macam ni kan sejuk rasa kat kaki.
kan kita berdiri lama2 kat dapur.
tak baik untuk kesihatan wanita, cewahhh...

sekarang ni kan hot2 dengan wallpaper..
semua kerja, benda nak guna wallpaper.
ye la, wallpaper kan banyak corak cantik2.
pastu siap ada gam lagi.
balik tampal je, setel masalah...

kalau nak dibandingkan dengan mengecat, dah tentu la wallpaper lagi senang kan.
tak de nak cuci2 tangan dengan tinner bagai.
just cuci tangan dengan air atau sabun je....


Baru2 ni, Lima Sen Jaya, dah restock wallpaper baru.
so banyak la pilihan.
tapi saya dah ketinggalan seminggu lewat.
staff kedai tu kata, masa stok baru sampai, lagi macam2 corak cantik2. ni kira dah habis la ni, tinggal corak kayu2 je dengan corak bunga2 yang pudar.
oh ya ke, rugi la saya tak dapat tengok masa banyak2...
tapi saya memang nak cari corak kayu aje..
cuma kali ni ada banyak lagi pattern kayunya, dan banyak bilangannya.
saya pun terus pilih corak yang sama, 8 gulung saya amek corak kayu, 1 gulung corak bunga yang dah pernah beli sebelum ni.
jadi 9 gulung semua saya beli.
jumlah bayaran RM18.00

Wallpaper ni sama jenama OLAB yang MRDIY jual dengan harga RM3.50.
kat kedai ni, dia jual RM2.
gila jimat RM1.50!!!
mana tak orang borong banyakkkkkkkkkkkk....
memang laku keras la....


enSuami stat moto pi sekolah, saya pun stat buat kerja ni.
saya buat sorang2 aje.
memang enSuami tak tau, rahsia...
mula mop2 bersih dulu.
biar kering.
baru mula tampal.
sampai senja, enSuami nak sampai rumah, baru siap.
masa tu saya tengah dok ambil gambar.

Sambil dok dengar enSuami membebel, kahkahkah....
tak suka la tu..
macam biasa la, dah tau dah...
sebab tu semua buat biar siap dulu, baru bagitau, huhuhu....


Habis licin 8 gulung.
memang dah kira sebelum tu.
cumanya, masa ukur tu, ingat nak tampal sampai dapur je...
tapi saya dah lajak sampai depan peti sejuk....
ada sikit lagi tak cover bahagian depan mesin basuh.
nak beli lagi 1 atau 2 gulung lagi untuk sempurnakan.

Dah habis ni, rasa lega la...
selipar dah tak guna..
Hafni nak main pun, saya tak rasa janggal.
boleh duduk2 lepak terus tanpa beralas.
sebab dah rasa bersih.
yang kotor2 dah tak nampak kan...
mesti la suka....

Umi dah siap kerja, Hafni pun mula kerjanya pula, adehhhh....
tapi wallpaper ni memang nipis je...
memang senang sangat terguris.
saya dah prepare untuk kaki kerusi.
dah lama beli kat DIY.
bila dah pasang wallpaper kat lantai, baru nak pasang ni kat kaki kerusi.


Untuk kaki meja je tak ada lagi.
nanti nak beli untuk kaki meja plak.
berkesan la juga bila ada ni.
sebab kerusi paling kerap ditarik dan disorong...
memang kurang la kebarangkalian nak terkoyak tu.
cuma kaki meja je masalah..
harus cepat2 pergi beli...


2 hari lepas, saya buat projek baru dengan batang wallpaper ni.
ada juga guna, kekeke..
nasib baik tak buang lagi...
kalau efektif dan bertahan lama, nanti kita up entry ye...
kena uji dulu ketahanan nye....

SEBELUM

SELEPAS

Kalau ada bajet banyak, boleh juga beli wallpaper yang harga RM50-60 tu.
yang tu lagi best corak2nya.
PVC, kalis air, mungkin kualitinya tebal sikit.
dulu memang nak beli yang tu, tapi saja nak try yang ni dulu...
teringin nak pilih corak batu2 tu, kot2 ada efek macam treatment kaki pijak batu plak....
hahaha, boleh ke cenggitu???

Kalau nak beli yang RM60 tu, saya nak makeover semua keseluruhan dapur.
untuk dapur tak nak cat la, xlarat.
sebab banyak sangat barang nak kena alih n nak kena balut/jaga.
kalau pakai wallpaper, tak ada risiko nak tumpah2 cat.
kalau tak, tambah satu lagi kerja nak cuci cat yang menitik2 tu, emmm...

OK, verangannn je ni....
entah bila nak tercapai, tak tau la, hehehe...
babai.........

15 comments:

  1. comelnyerrrr design blog ni..kekeke..mcm kat sekolah pulak..hihihi
    baguslah idea Nabila ni..nampak mcm real je..senonoh sikit kan lantai..hihihi
    cam biasalah kita buat derk je bila kena kutuk dgn encik suami..

    ReplyDelete
  2. wow...kreatif. tapi ni nanti klo air tumpah o nk mop lantai, warna die akan luntur x?

    ReplyDelete
  3. waaaa..serius smart..nampak mcm nk tido kat dapur pulak..hihi

    ReplyDelete
  4. waaa tak terpikir i.. ok tak sis? nak mop ok?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nk mop tu OK je..
      Setakat ni warna pun xpudar..
      Cuma wp ni nipis je, mudah sgt terkoyak, bila tseret dgn kaki kerusi. Klu dapur kosong xda meja kerusi, OK la sket, hee

      Delete
  5. sis nk tanya kat mana u beli wallpaper murah ni..hehehehe

    ReplyDelete
  6. pandai la awak DIY. kedai lima sen jaya tu kat mana?

    ReplyDelete
  7. Mawar n Nana,
    Kedai 5sen Jaya tu kt SG besar. Bdekatan dgn stesen bas lama, SG besar.

    ReplyDelete
  8. Kak nak tanye..licin tak kalau guna wallpaper nie kat lantai?

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasa je, xlicin pun..
      mcm jalan atas tikar getah je lebih kurang...hee

      Delete
  9. Bestnya! Boleh letak kat bilik jugak nanti, jimat n cantik :)

    ReplyDelete
  10. wallpaper pakai di lantai? igt tikar getah yg ditampal ...

    ReplyDelete

Terima kasih untuk komen bernas anda :)