Monday, 13 June 2011

Meriam, Bukit dan Lotong


Ingatkan bukit ni boleh beriadah dengan panjat bukit.
Pas2 family enSuami ketawakan diriku,
Larat ke Nabilah nak naik dengan jalan kaki?
Kenapa, tinggi sangat ka?
100 anak tangga!
Huuuuu, gunung Jerai banyak lagi.
100 xla banyak...
Tangga kat Ibu Zain pun dah 50 lebih...
Besa ar......

Naik bukit ni dengan keta.
Kalau hari2 biasa, kena naik lori/van yang disediakan.
Bayar RM2 ke RM5 untuk 1 keliling bukit.


Jauh pusing dari tempat utama tarikan pelawat, sebab nak mencari tempat nak parkir kereta.
Akhirnya memang dapat parkir kat tempat khas parkir pun.
Kena jalan jauh la sket.

~Nampak tempat parkir di bawah nun~
Kami berjalan naik ke atas menghala ke meriam yang menjadi tarikan pelancong ke sini.
Apa yang ada di sini?
Nak bergambar dengan meriam je la, hehehe....
Ok, pose pertama hero Malaya,

~Meh, tengok belakang pulak~
Pasangan nak bergambar, segan.......
Malu sigh, shame on you
Aksi malu dan sopan lagi comel sket.....hee hee


Tapi yang penting, nak tengok satu lagi tarikan....
Berjalan jauh bersama-sama
Dah sampai ke tempat yang dituju.
Kemeriahan semakin mendekat.

Syoknya depa dapat makan....
Depa ni namanya lotong.
Jom bergambar dengan depa.
~Steady je BChik ye~
~Cuba nak bertentang mata dengan lotong~
~Kalau datang xbawa makanan, xlayan pun lotong2 ni kat orang tu~
~Wat dek je lotong ni~

~Bertapa sorang2 dia kat atas meriam ni~

~Dah datang dekat, nak lari pulak dia~
Bagi makan punya pasai, sampai naik atas belakang...
Orang2 ni pun suka nak mengacah lotong2 ni...


~BChik pun nak mengacah, sengaja letak kacang panjang tu jauh2 dari dia~
Nak tengok bergerak x, dia amek makanan.
Dok statik ja kedudukan dia, sampai orang hulur makanan depan mulut dan mata.
Malas dah dia nak bergerak, beraksi.
Berlagak seh, ramai yang bagi makanan kat dia.
Penat dalam kekenyangan.
Xbagi makanan, xlayan........
~Bergerak pun mencapai kacang panjang tu, nak makan kan???
Sibuk dok gelak dengan telatah monyet, enSuami bagitau, Tu rumah api Kuala Selangor.

~Rumah Api Kuala Selangor~

Tu, tempat tengok anak bulan.


Apa namanya?
~Baitul Hilal Bukit Malawati Kuala Selangor~
Asalnya ada banyak monyet kat atas pagar tu, bila nak klik je, habis semua lari.
Ada orang nak bagi makanan kat depa, tu yang hilang dah tu.


Oooo, ada satu lagi peluang, yeh.........
~Di depan Muzium Sejarah Daerah Kuala Selangor~
Nampak tak yang bulu oren2 tu?
Ha tu anak lotong yang kecik2 lagi.
Bulunya lain sket, masih oren.
Nanti lama2 bila dah besar, akan kehitaman la kot macam yang lain2.
~Contoh terdekat anak lotong~

Dah habis bergambar dalam perjalanan ke kereta, tertanya plak, Tadi tu meriam betoi ka?
Ha la, ingat main2 ke....meriam betul la tu masa perang dulu2.
Sini tempat perang ka?
Ya, tempat perang, melawan Belanda kalau xsilap... sambil enSuami mendapatkan kesahihan dari adik2nya.
Kekeliruan antara Belanda dan Portugis akhirnya terjawab dengan wujudnya Sungai Belanda di bawah kaki bukit ni. Sambil ditunjukkan kedudukannya.
Oooooooooooooo, macam ni ke orang dulu2 perang? ni meriam2 ni memang kedudukannya macam ni la? tak diubah?
ye lah kot. susah nak jawab (kenapa Nabilah suka tanya soalan yang sukar dijawab?)
Emm macam tu la kot kedudukannya zaman dulu. Tapi dah banyak ubah suai keadaan sekeliling untuk kemudahan pengunjung beriadah di sini.

Aksi kami belum habis....
Kitorang nak bergambar lagi kat jambatan pulak...
Jom tengok, hehehehe...........

~Di tangga jambatan~

~Nak background patung2 kat belakang tu, tengah main sepak raga~

~OK, di tengah2 jambatan dengan mimik muka yang semacam. iye ye je Eee~

~Meh wat gayut kat tiang atas, yeh~
~Perkataan BUKIT MALAWATI di bawah jambatan~

Sekian dari kami, jalan2 dating Nabilah dan Hasyim, winking



2 comments:

  1. pembetulan kenderaan sabtu ahad ialah tram car bukan lori atau van. t.kasih.

    ReplyDelete
  2. sayang ni, nape xedit dalam blog je...
    tram car tu camne rupenye?
    bukan macam trak kt bukit tinggi tu ke?

    ReplyDelete

Terima kasih untuk komen bernas anda :)