Search This Blog

Saturday 26 August 2017

Beli Planta dari Lazada?? (^;^)

Assalamualaikum.

Ha a, saya beli Planta dari Lazada.
Sebelum ni, saya agak rigid la jugak..
Barang dapur pun nk beli online ke?
Kat kedai dekat rumah kan ada..

Tapi bila tengok review, ramai je orang dok membeli ni..
Memang sebab murah ke, atau memang orang tak ada masa nak pergi pasaraya membeli??

Saya selalunya dok online shopping ni beli barang2 yang susah didapati di kedai2 berdekatan rumah..
Dan penting jugak sebab nak cari yang murah..
Selalunya jumpa kat Lazada la kan..

Yang tu je yang paling senang nk cari,
Di hujung jari la katakan...
Tapi barang dapur belum terlintas di fikiran nak online shopping..

Dalam awal minggu ni, enSuami ada ckp, Lazada ada offer grocery breakdown ke namanya...
enSuami ni bukan kaki online shopping tau, tapi sebab dia nampak kawan2nya dok online, dia perasan la pasal offer ni.

Balik umah, dia pun cerita kat bini dia ni, ada offer barang dapur.
Planta, biskut Jacob, antara yang dia sebut la..
Saya pun tengok la..
Planta offer berapa..
RM 19.90 dengan free delivery..
Memang kat umah dh nak habis tu [tapi tak ingat yang nak habis tu banyak mana]


Banyak review cakap dapat tin kemek banyak..
Klu biskut Jacob tu, hancur jadi serbuk terus..
Emm kemek ke, macam mana nak beli kan😮
Emm, Tunggu lah dulu...

Kenkonon nak tunggu pasaraya lain offer la kan..
Tak yah nak pos pos..
Kat kedai, boleh belek2 pilih tin yang elok..
Tapi kebanyakan pasaraya renew katalog jualan murah, hari Khamis.

Offer ni habis 23hb, gaji gomen kan 24hb, hari Khamis tu, emm..
Tu pun satu sebab tangan tak berapa laju nak decide.
Dok tagak2 [berfikir2] lagi..

Sampai la hari rabu tu, rasa nak buat biskut raya.. [sekali harung buat stok kudapan pantang nanti, InShaAllah]
Bulan puasa lepas, saya dah beli satu tin 2.5kg Planta, satu tin 1kg Daisy.
Total dah ada 3.5kg la kan..
Tup2 hari nak buat biskut chocolate chips, dua2 tin dah tinggal kat bontot tin dah...😱

Kok habis dah?
Terkejut la plak, huhuhu
Rasa macam baru je beli, baru dua bulan kan..
Selalu tahan juga 3-4 bulan 2.5kg.

Mula la xsenang duduk stok Planta dah habis..
Pasaraya plak tak ada offer murah2..
Minggu depan dah nak raya, dok tunggu bulan jatuh ke riba..
Suspen la kan.. satni xda offer langsung, menangis tepi bucu katil kang....😭

Jadi tepon la enSuami, tanya boleh tak nak beli Planta kat Lazada??
Planta dah habis, nak buat kuih raya pun tak boleh ni, [cewahhh] 😜

enSuami pun jawab, beli je la..
Mana nak dapat dah offer 19.90 tu sekarang kat pasaraya...
Memang betul pun, 19.90 tu dah jarang offer skg ni, kalau nak dekat raya baru nak ada..
Mana dan nak buat kuih kan...

Dah tu, habis tepon terus tekan beli...
Beli 2 tin terus..
Sebab nak diskaun lagi jadi murah...
Cari kupon kat satu website ni...
Dapat la diskaun RM 5.
So satu tin jatuh harga RM 17.40..

Saya semak kat Smart Shopper pun paling murah di pasaran RM 17.50, hahahaha....
Yeyeyyyyy...

Dengan happy nya membeli dan bayar..
Kat Lazada tu, ada dua posting yang jual Planta 2.5kg ni..
Dua2 fulfilled by Lazada, tapi ada satu tu, ada free gift Luminarc.

Hari nak beli tu, ada orang komen review, 3 tin dia beli ketiga2nya kemek.
Baru satu hari dia komen.
Sebelum ni saya tengok, xda lagi review tu.
Maksudnya orang ni pun baru beli semasa promosi ni berlangsung la kot..

Sehari sebelum tu, ada la saya cari info tentang tin kemek ni..
Memang bahaya sangat ke makan makanan dari tin kemek ni??
Takut la jgk kan, klu dapat yg kemek teruk sangat tu..

Memang Lazada jual yang kemek ke??
Sebab tu murah??
Atau sebab proses penghantaran tu yang buat tin kemek??


Haa macam tu nak bezakan yang selamat tak selamat..
Kesimpulan yang saya faham, jangan sampai tin kemek kat tulang tin, atas tin dan bawah tin...

Dok fikir kalau kemek, cepat2 la transfer Planta tu masuk bekas Tupperware.
Dan yang penting, saya doa banyak2 jangan la dapat tin yang kemek.
Saya beli 2 nak jimat.
Nak habis semua secepat mungkin, tak la kot, sebab nanti berpantang lagi..
Alang2 nak membeli kan, gitu la orang pompuan 😎

Beli pagi Rabu, petang dah dapat emel, dah proses pengeposan by Ninja Van..
Pagi Khamis, dapat sms, NV nak hantar hari ni..
Menunggu la saya dari pagi sampai ke petang,
Seksanya menanti, huh...
Tak kunjung tiba..

Dalam kol 6.15pm, saya dengar bunyi hon van poslaju datang rumah jiran depan.
First time, saya perasan ada penghantaran lewat macam ni.
Selalu saya dok dapat parcel, paling lewat pun area kol 4petang.

Dah tengok jiran depan dapat lewat camni, terfikir la jugak, satni dapat jugak apa...
Tup2 dengar orang bagi salam..
Jengok kat tingkap, xnampak pula vannya..
Tapi nampak macam ada orang kat pagar..
Ditenung2 baru nampak kereta dia terlindung dengan kereta sendiri..
Dok was2 lagi nak buka pintu, sampai la dia sebut nama saya, baru la sedar, NV kot...

Tapi dia pakai kenderaan sendiri je kot, xda cop NV pun..
Masa nampak dia keluarkan barang dari kereta, tengok ada dua kotak..
Ooh, berbungkus dalam kotak..
Ingat tak ada kotak, sebab kemek2 tu..
Ada kotak ok la kot...

Masa barang nak bertukar tangan tu..
Saya pun tanya la dia, free gift ada dalam ni sekali ke? [first time saya dpt kotak cap Lazada ni]
Xtahu la saya kak, saya courier je...
Adoi, agak la kan, pi tya orang tu buat apa, memang dia xtau kot, kita beli barang apa pun dia xtau, apatah lagi nak tanya free gift, hahahaha..
Tapi okay la lepas tu dia cakap, kalau ada masalah akak kontek je customer service Lazada, diorang okay je...
Haaa, okay2...


Masuk je umah, pintu pun xtutup lagi, dah koyak buka terus..
Nak cek tengok, lengkap ke tak barangnya..
So bungkusan tu, macam gambar di atas la..
Dia ada bubble wrap tu, cuma tak salotape bagi balut betul2 tin tu...

Masa awal2 tengok kedua2 tin tu..
Xnampak langsung pun kemek2 tu...
Alhamdulillah xda kemek...
Esoknya bila dah perhati betul2 baru perasan..


Ada sedikit kemek kat bahagian body, dekat2 plak dengan tulang tin.. huhuhu
Dapat sikit sangat je kan..
Saya tengok tin atas tin bawah, xda yang membuncit..
Tak ada kot yang nak meletup bila buka nanti...


Bahagian bawah masa nak snap untuk tunjuk expired date, terperasan la plak lagi satu kecederaan pada tin ni...
Nasib la tin yang sama je dengan kemek tadi.
Tin satu lagi bersih licin...
Jadi, tak ada pengalaman buruk sangat dengan pembelian ni..
Alhamdulillah rezeki dapat yang elok je..

enSuami balik sekolah pun tengok jugak..
Tak ada kemek pun, Sayang.. okay la tu..
Maksudnya, memang rezeki masing2 la dapat courier yang macam mana..
Kalau pengendalian okay, selamat la barang kita..
Dan dari situ bermakna, Lazada tak jual barang yang rosak walaupun pada harga yang murah...


Pasal free gift ni, saya pun xtau apa kebendanya..
Sebab nampak Luminarc, saya amek ja..
Yang saya tau Luminarc tu barang kaca..
Apa benda rondo pun xtau...

On the way barang nak sampai, baru teringat nak Google..
So bila tengok gambar, oo bekas makanan seperti canister keeee...
Ok la tu.. free gift kan...
Kalau tak, xda la saya reti nak membeli brg2 Luminarc😊
Boleh la buat letak kurma and apricot masa pantang nanti [tudiaa, dah siap planning nya, nak guna buat apa, hahahaha]


Untuk pembelian kali pertama ni, saya rasa okay je..
Kemek tu, rasanya xla teruk sangat kan..
Tak ada kesan buruk pun pada isi Planta tu..
Saya dah buka dan tengok tin yang kemek tu, keadaan Planta sama ja macam biasa dok beli sebelum ni..

Rasa puas hati dan berbaloi sangat beli ni..
Siap dapat Luminarc lagi..

Kalau beli di pasaraya, ada free gift pun takat serbuk perasa jenama Knorr ke Maggi ke entah..
Saya tak pakai sangat perasa tu, so tak ada la excited sangat walaupun free...

Selepas habis je offer tu, harga masih sama..
Delivery je ada cas RM 8..
Kalau total kos dah RM 27++, jadi sama pula dengan harga Planta di pasaraya.
Masa ni memang tak berbaloi sangat nak beli..

Lain kali kita tunggu free delivery je la...
Baru dapat jimat, hehehe...

4 comments:

  1. wah..setaka=at ni byk juga shopping kat lazada, shopee..sebab mmg tak berkesempatan nk pergi shopping hehe, tapi pasal ninja van tu baru tau..

    ReplyDelete
  2. baru tau cara nak tengok kemek yang ok dengan yang tak ok. tq nabilah

    ReplyDelete
  3. bestnyer dpt free gift gitewww :)

    ReplyDelete
  4. Xtau la pulak ada yg offer free gift berbaloi camtu.. luminarc ni brand france rasanya. Sbb rumah nurin pun ada

    ReplyDelete

Terima kasih untuk komen bernas anda :)

Daisypath Anniversary tickers