Tuesday, 22 August 2017

RESEPI : Mi Wantan Ekspres Homemade

Assalamualaikum....

Haa semalam cerita mi Korea...
hari ni nak cerita mi Cina pulak, hahaha...

Resepi ni baru cuba dua minggu lepas..
nak update minggu lepas, tak sempat nak menaip...
so hari ni la keluar ceritanya...

Mi halus ni terfikir nak buat, bila 2 malam berturut2 Hafni nak makan megi..
nasi tak makan...
kalau pergi kenduri kawen je, baru dia nak makan nasi..
seronok tengok pengantin cantik..
kawen.. kawen... sebab dok tengok cerita UpinIpin tu....

Disebabkan dah selalu sangat buat mi kuning, acuan besar..
saja nak cuba acuan kecil pula..
boleh la jadi alternatif untuk mi segera yang Hafni suka sangat tu...

Resepi sama ja macam mi kuning semalam..
cuma tukar acuan lubang yang halus je..
kononnya acuan untuk bihun..
setakat ni belum pernah lagi buat bihun..

Lepas siap rebus semua..
asalnya pagi tu nak buat mi goreng mamak..
dah siap keluarkan paste mi goreng mamak dah..
tapi pi buat mi halus pulak..
tapi buat juga la, untuk sarapan pagi tu...

Pagi2 tu lepas Subuh, keluarkan noodle maker, terus buat mi on the spot..
pastu masak sarapan..
Mi goreng mamak dengan mi halus ni, wakakaka....

Tengahari tu sebelum nak ke sekolah..
enSuami bagi idea masakkan mi hitam Cina tu..
alaa yang hitam, ada daging, sayur apa tu...

Mi suah ke, saya tanya??
eh mi suah kan warna putih, hitam mai mananya...
dah tentu la salah...
saya jawab, tengok lah dulu...

Pastu dah nak sampai petang, baru teringat pasal nak masak makan malam...
terus mesej enSuami, tanya mi apa yang dia nak tadi, ce tunjuk gambaq...
So ada la dia hantar screenshot gambar lebih kurang macam ni, hasil carian google..

Image result for wantan chinese noodle dishes

Oooo mi kering, ingat berkuah...
ooo patut la dia cakap ada macam2 susun kat atas mi..

Saya pun tercari-cari lah resepi mi macam ni...
rupanya mi wantan...
enSuami sebut mi suah, tapi hitam/gelap punya...
mana la nak terbayang...

Rasanya macam pernah je makan kat Mohd Chan kot...
memang sesuai sangat la dengan mi halus yang ada ni...

Wantan tak ada, tapi kulit popia ada...
kebetulan ada vegetables cuttlefish ball...

So terbayangkan, amek kulit popia tu, letak sebiji ball tu, kemudian balut la bagi jadi wantan...
Patut lepas Asar, boleh la mula masak-memasak...

Tapi tak ingat saya buat apa masa tu..
ralit menjahit ke menetas kain ke layan Korea ke, sampai dah 6.30 petang..
enSuami 6.50 - 7 petang tu, dah sampai rumah daa, alamakkkk...

Masa tu baru la nak terkedek2, nak buat wantan, huhuhu...
Hafni pula nak buat jugakkkkkk...
Dia la yang balut wantan ni...
yang dia buat, lagi comel n kemas dari Umi, adoi...
saya main buat sempoi je la, dah kalut nak cepat..
tang ajaq anak balut, betul je ajarnya...

Lepas dah siap balut wantan, terus goreng...
Kuali sebelah tumis bawang putih...
dah garing2 sikit, masukkan sayur yang korang suka...
Masa tu saya ada cendawan dan pok choy je...
dah masak sayur, tuang kicap banyak2...
kalau nampak macam nak kering hangit, tambah air sikit...
sikit je, tak nak banyak..
kalau basah sangat atau berkuah, tak syok...
tapi kalau korang suka ada kuah, boleh la letak air lebih banyak...

Dah sebati kuah, masukkan mi, titiskan sedikit minyak bijan..
gaul rata sehingga semua mi bersalut dengan kuah..
masa ni kan, nak tutup api pun boleh...
kalau pakai kuali besi biasa, elok tutup api, kalau tak nanti kuahnya kering..
Kalau guna non stick @ seramik, boleh dengan api perlahan....
sambil gaul hingga mi semua rata bersalut...

Lepas habis goreng wantan, sambung goreng ayam..
ayam amek bahagian isi banyak seperti dada tu..
kalau ada daging, seketul2 goreng@gril...
nanti boleh hiris nipis-nipis, nampak cantik....

Dok cincau-cincai kat dapur, 7.15 malam, siap boleh makan...
Siap berhidang plating berdeko bagai...
enSuami tengok, Waaa hebat la isteri saya ni! Amek gambaq sikit...
sambil dok klik2 guna handphone dia...
Pastu dok share plak gambar tu kat adik2nya...emmm


Pastu kang diorang tanya apa benda sebelah ayam tu? roti goreng ka?
Hahahahaha, wantan tak berapa nak wantan sangat la...
wantan buat sendiri, kalut2...
boleh la daripada tak ada langsung...
nanti tak de la namanya Mi Wantan kannnnn????

Resepi penuh mi wantan ni macam agak rumit jugak la...
tapi saya tak ikut semua pun...
Just ada asas, mi gelap n kering, ada wantan, ada sayur celur/goreng, dan hirisan ayam/daging...

Jumpa di blog RasaMalaysia.com
Panjang bebenor step nak masaknya...
saya hanya baca bagi faham macam mana nak dikatakan itu mi wantan...
Rupanya benda yang paling penting ada, adalah garlic oil...
so saya sempat buat garlic oil ja...kol 7 baru nak masak kan...
pastu terus masuk sayur, tuang kicap, minyak bijan haruslah ada, Chinese cuisine kan...
dah siap jadi...
tu pun enSuami cakap sedap....wakakaka...

Tak ada la macam makan kat restoran sebelum ni, rasa macam mi tu kena gaul dengan KICAP je..
bila buat sendiri ada la rasa juga mi tu dimasak kan....

Resepi Mi Wantan Ekspres
Olahan : NabilaHasyim
  • Mi kuning halus @ Yee Mee kering @ Mi kering segera (rebus sehingga lembut dan toskan)
  • 1 senduk minyak masak
  • 3-4 ulas bawang putih dihiris nipis @ cincang
  • 2 pokok sayur pokchoy @ sawi panjang @ sawi bunga kuning @ sayur lain ikut stok yang ada
  • 1 genggam cendawan tiram
  • Kicap pekat secukupnya
  • 1-2 titis minyak bijan
  • sedikit air (jika perlu)
  • gula dan garam (jika perlu)
  1. Panaskan minyak dalam kuali...
  2. Goreng bawang putih, hingga garing tapi jangan sampai hangit, just nampak macam dah crispy.
  3. Masukkan sayur yang korang suka, goreng sehingga masak.
  4. Tambahkan kicap pekat dan sedikit air untuk menjadi kuah..
  5. Masukkan mi dan titiskan minyak bijan..
  6. Perlahan/Matikan api. Gaul rata sehingga sebati.
  7. Hidangkan bersama daging panggang atau ayam goreng dan jeruk cili..
Jeruk Cili
Sila sediakan 2 jam sebelum dimakan atau disimpan semalaman di dalam peti sejuk..
  • 5 biji cili padi @ cili besar hijau dihiris serong
  • 2 SB cuka
  • 2 SB gula
  • 1/4 SK garam
  • sedikit air masak
  1. Satukan air, gula, garam, cuka dan kacau hingga larut.
  2. Masukkan cili, kacau rata..
  3. Simpan dalam peti sejuk..
    ** saya ada tambah sikit kicap, nak bagi gelap sikit, sebab dah terlambat nak jerukkan cili ni..hehehe

Haaa, selamat mencuba...
Memasak dengan mudah dengan kasih sayang, ahaksss (^_^)

No comments:

Post a Comment

Terima kasih untuk komen bernas anda :)