Wednesday, 29 June 2016

RESEPI : Nasi Dagang Terengganu dengan beras biasa

Assalamualaikum...

Setelah lama kebosanan makan nasi putih..
selain tu, selalu juga buat nasi ayam dan ayam penyet...

Sampai satu ketika tu, rasa nak mencabar diri masak nasi lain pulak..
teringat pasal nasi kerabu..
cari resepi jap...
oo nasinya senang, tapi lauk-pauk/side dishes nya susah..
budu pun tak ada...
tak jadi, tak jadi...

Tengok nasi dagang pulak...
ooo kukus ke nak masak nasi dagang..[tak pernah buat kan]
ooo senang.. senang.. senang...
saya memang suka nasi dagang, rasanya dah lama tak makan..
dulu2 di Bangi, ada la beli di pasar malam..
di sini, tak pernah membeli apa2 nasi di pasar malam..
tu yang rasa nak buat sendiri je la..

Jumpa resepi di blog Kak Azie Kitchen..
Baca tajuk entri tu pun, alahai macam sedappp jer...
Moh la kita buat...

Sehingga waktu menulis entri ni, dah 3 kali saya masak, rujukan resepi dari Kak Azie.
Kali kedua masak di rumah kakak, masa kelas masak Noxxa tu..
Buat sarapan esoknya, sebelum kami balik..
Masa tu akak saya masak nasi guna periuk Noxxa.
Jadi caranya tak susah macam guna periuk kukus...
Sekali masuk je, macam masak nasi biasa..
Hasilnya pun macam nasi biasa je la...

Di rumah, berasnya saya rendam dulu...
pastu kukus semua... 2 kali.
Santan 2 kali..

Kali pertama masak, nasi kering sikit..
mungkin sebab bekas letak beras tu, besar dan tertutup...[tak ada lubang]
Kali kedua, saya kukus guna besen penapis je.
Bagi ada lubang2, supaya wap kukusan boleh basahkan nasi..
saya tak ada bekas kukus yang lubang kecil, guna besen penapis pun boleh la...


Buat nasi dagang bagi saya senang, sebab nasi je byk step..
Gulai ikan, sekejap je masak..
Acar timun pun senang je nak buat...
Dah siap nasi, dah boleh terus makan...
Sedapnya....


Petua timun rendam garam untuk rangup tu, saya dapat aplikasikan dari acar timun ni la..
lepas dah hiris memanjang tu, rendam dalam air, dan letakkan sedikit garam, ketepikan..

Selepas tu, boleh la masak gulai pulak...
untuk gulai ni, orang guna rempah cap Rose kan..
saya ada jumpa orang bagi tips kalau tak ada cap rose, boleh buat sendiri rempahnya..
So saya tambah serbuk ketumbar+serbuk jintan manis+serbuk jintan putih.
Masa di rumah kakak, saya campur serbuk kari daging+kari ikan, sebab dia tak ada serbuk2 tu..
Sedap je jadinya, heeee.


Tapi kami tak guna ikan tongkol la..
Family kami kureng sikit ikan tongkol..
Kami ganti dengan tenggiri je...


Hasil nasi kali pertama, kering sikit.
Mungkin juga sebab yang last tu, saya tak letak santan sangat, kenkonon takut berlemak sangat..
tapi tu la, xbanyak pun santan yang saya guna [kedekut santan kekdahnya]

Jom kita tengok resepinya...
Nasi Dagang Terengganu Azie Kitchen 

Nasi Dagang

Bahan-bahan
5 cawan beras siam wangi cap Bird of Paradise (saya campur beras biasa+1 senduk pulut = 1beras:1/5pulut agak-agak je)
1 biji kelapa - (2.5 cawan santan cair+2 cawan santan pekat) 
3 ulas bawang merah - dimayang halus 
1 in halia - mayang halus 
3/4 sudu besar halba 
1 sudu besar garam kasar (paras rata) -dicampur ke dalam santan pekat 


Cara Memasak
Beras dibersih dan direndam dgn air selama lebih kurang 8 jam sebelum dikukus. 
Letak air ke dalam pengukus sehingga mendidih. 
Masukkan beras ke dalam pengukus dan kukus sehingga separuh masak (nampak wap keluar lebih kurang 20-30 minit. 
Bila separuh masak, angkat kemudian masukkan ke dalam bekas yg besar lalu siramkan santan cair dan kacau rata. 
Masukkan semula ke dlm pengukus bersama daun pandan dan kukus sehingga masak. 
Bila masak, angkat masukkan ke dlm bekas besar bersama halba, halia, bawang merah dan dgn serta -merta siram dgn santan pekat dan kacau perlahan sehingga rata. 
Kemudian rata dan kemaskan nasi. 
Bila nak hidangkan ceduk dr tepi perlahan2 sambil digembur2kan. 

Gulai Ikan Nasi Dagang

Bahan-bahan
1 ekor ikan tongkol hitam saiz besar (lebih kurang 1 kg) 
1 biji kelapa - ambil santan 
3 sudu besar cili kering kisar - jika suka boleh tambah lagi 
1 pek rempah gulai cap bunga rose (kacau dg air) 
8 gram rempah masak cap bunga rose 
10 ulas bawang merah - kisar 
4 ulas bawang putih - kisar 
1 inci halia -kisar 
2 hiris lengkuas -kisar 
2 keping asam gelugur 
2 sudu besar 
gula melaka/gula atau secukup rasa 
10 cili kecil
Garam secukup rasa 
Minyak utk menumis 


Cara Memasak 
Ikan dibersihkan kemudian direbus bersama 4 keping asam gelugor dan garam sehingga airnya tinggal separuh. Kalau rebus dan dibiarkan semalaman, lagi sedap. 
Dalam periuk lain panaskan minyak, tumis bahan bahan kisar, cili kisar sehingga garing dan masukkan rempah gulai dan goreng lagi sehingga naik bau dan pecah minyak. 
Masukkan santan, kacau sehingga hampir pecah minyak. 
Masukkan ikan, asam dan garam, renih sehingga pecah minyak dan agak pekat. Saya gunakan sedikit air rebusan ikan, jadi rasakan dulu asam garam sebelum dimasukkan asam dan garam supaya kuah tak terlebih masam pula. 
Masukkan cili padi. Renihkan sebentar. Bolehlah angkat dan dihidangkan. Gulai ni lebih enak jika dibuat lebih awal. 
Jika nasi dagang untuk sarapan, gulai boleh dibuat malamnya. Keesokan harinya gulai nya nanti lebih enak dan wangi serta cantik naik minyak nya. 

Acar Timun 

Bahan-bahan
Timun - hiris memanjang 
Karot - hiris memanjang 
1/2 biji bawang besar 
Gula 
Cuka secukupnya 
Garam Timun dan karot yang dihiris direndam dalam air garam untuk beberapa lama.

Satukan cuka, gula dan garam sehingga hancur. Gula mesti lebih baru nampak ianya berkilat. Masukkan bawang besar dan sayuran yang dihiris tadi. 
Sesuaikan rasa dan siap dihidangkan.

Kali ketiga masak, nasi pun dah OK.
sebelum tu dok sembang dgn BFF yang dok tganu tu..
katanya mertuanya guna beras besa ja, tapi tambah pulut sikit, nak bagi lemak2 melekit.
tanya nisbah berapa, dia cakap letak sikit ja..
so saya pun main agak2 je la..
berapa banyak pulut tu turun masa saya tuang, banyak tu la saya letak, oops..


Kali ni spoil sikit sebab halia dah tua, xsegar...
yang lain2 OK je rasanya...
rasa nak tambah berkali2...
baru puas hati makan nasi dagang...


Acar pun senang, mula je kukus nasi, saya dah potong2 karot timun..
rendamkan air garam.
settle yang ni, baru mula masak gulai..
ikan tu saya rebus sebelum masak nasi.
beras pula rendam sebelum nak tidur malam...
haa nampak tak setep tu...
Siap je masak nasi memang boleh terus makan...


Kali ni, ada goreng kopok ikan sekali..
baru syok krup krap makan nasi...


Hidang terus dengan periuk..
malas nak transfer ke mangkuk..
nanti sahur nak panaskan lagi...
selamat berbuka kami dengan nasi dagang Ramadhan 14...

Aduh macam teringin lagi nak makan nasi dagang..
Rasa kena buat lagi sekali sebelum balik kampung..
dok plan2 macam nak buat nasi dagang je raya ni..
cewahh, macam dah terer sangat...
OK jgk tu, orang sibuk beli ayam, kita sibuk beli ikan...
bosan ar, esok nak raya je, keja goreng ayam...
kena la buat lain sikit ark?
dah plan menu pelik2 untuk raya ni..
nak buat lain dari yang lain, aci dok???

dok pikir2 lagi, takut kang ada yang mengamuk/pengsan kang tengok makanan atas meja di hari raya, wakakakaka....

Babai....

8 comments:

  1. aduihhh...lapa terus perut. wihuuuu :p

    ReplyDelete
  2. Tengok time bulan puasa. kecur air liur. Hihi..sedap nih. In sha Allah nnt nak try buat. Tq bagi resepi

    ReplyDelete
  3. Gigihnya awak buat nasi dagang...
    Saya malas nk mengukus..
    Padahal tiap tahun tolong mak buat nasi dagang tapi saya sendiri tak reti buat nasi dagang..huhu

    ReplyDelete
  4. Salam...Saya ni silent reader..saja nak kongsi petua untuk rangupkan timun dan karot tu.. kena rendam dalam air kapur, In Shaa Allah akan rangup..Selamat mencuba ya...

    Psstt : Mak saya orang Terengganu, kami mmg sokmo2 buat nasi dagang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. oo rendam air kapur mcm buat jeruk tu ye..
      ok, noted!
      terima kasih ye, bg petua.. :)

      Delete
  5. Assalamualaikum, boleh saya berkongsi idea...bila saya mengukus nasi dagang ...lubang pengukus, saya tutp dengan kain berjaring ..saya guna kain langsir yang lama, saya gunting ikut saiz pengukus..

    ReplyDelete
    Replies
    1. oo utk lapik lubang pengukus ek?

      ok, mekasih berkongsi idea.. :)

      Delete
  6. Saya orang Terengganu.. tapi resepi ni lah rase susah nak reti buat..
    nak kene menuntut ilmu juga ni.. Terliurrr tengoknya..

    Insya Allah 1st raya juadah ini lee.. tadi order je mampu..huhuuhu

    Salam kenal.. :)

    ReplyDelete

Terima kasih untuk komen bernas anda :)