Tuesday, 28 June 2016

KEBUN DAPUR : Progres Ubi Keledek Jepun

Assalamualaikum...

Sambungan progres cara tanam ubi keledek ungu yang sangat manis itu, berjaya ke tak?
50-50, kekekekeke..


Daripada sebiji ubi panjang tu, saya potong2 dalam 8-10 ketul...
2 ketul je kot yang hidup...
Asbab dari medium tanah yang tak banyak/sempurna menyebabkan saya gagal membenihkan pokok lebih banyak...
masa beli ubi tu, saya tak ada stok tanah lebih...
Dok ajak, dok pesan pada enSuami tu, beli tanah, beli tanah..
asyik kelupaan je...

Hujung minggu tu dah nak balik umah mertua, kalut la saya sumbat2 je dalam mana2 pasu pokok lain yang ada ruang2 kosong...
Nampak x, betapa tak bersedianya saya, huhuhu...

Rugi je...
balik hari Isnin tu, tengok yang tak berjaya tumbuh tu, berkulat hitam je...
dapat la dua pokok je naik...
Lama2, tunas lain pun ada bercambah, walaupun dari ubi yang sama...


Yang ni jadi 3 pokok...
yang bawah jadi 2 pokok..


Lepas dah selamat beli tanah, saya dok fikir2 nak susun dan tukar pasu untuk pokok ros jepun...
banyak RJ carnation yang mati kekeringan..
sebab dah lama xmenggembur..
yang ada tanah merah tu lagi la teruk, keras-kontang terus tanahnya...


Saya keluarkan semua ros jepun selapis dalam pasu panjang tu..
ros jepun selapis ni, lagi cantik kalau tanam dalam pasu bulat...
memang berbeza hasil RJ dalam pasu bulat dengan yang petak ni...
kalau petak panjang ni sesuai letak jenis carnation tu..
tengok jiran OK je dia tanam dalam pasu panjang untuk carnation tu...
sebab carnation jenis menjalar ke bawah, kalau lebat daun dan bunganya memang cantik la nampaknya...

Kalau selapis ni, jenis mencacak tinggi..
saya perasan kalau pasu bulat, dia tumbuh lagi sihat, batang tebal2 keras, tegak je menghala arah matahari...
kalau dalam pasu petak, dia tak jadi sangat...
mungkin keadaan ruang pasu yang luas, buat dia keliru nak menghala ke arah mana...
gitu la pemerhatian dan hipotesis yang dapat saya buat, wakakaka...


So semua jenis RJ saya dah campur..
satu pasu ada kedua2 jenis...
warna? xtahu lah, semua dah bercampur..
malas nak berkira nak satu pasu satu warna..
sebab ada warna yang hidup subur, banyak la keratan batangnya..
yang tak berapa nak sihat, tak banyak yang dapat diselamatkan...

So pasu yang panjang tadi, saya guna buat tanam ubi keledek ni..
Kebetulan ada lima pasu..
pokok pun ada lima...
saya asingkan serba satu...
lebih banyak pasu, lebih banyak dapat ubi kan, ye tak?


Bila cabut ubi ni dari pasu asal, rasa seronok sangat tengok ubi dan akarnya..
ungunyaaaaaaa...
tak sabaqnya, bila la boleh makan ni...

Ada nak membesar ubinya???
ada nak boleh hidup  pokok ni sehingga selamat dituai???
baca kat entri tanam ubi, dalam setahun juga la, baru boleh dituai..
patut la jiran sebelah belum tuai lagi walaupun dah lama dia tanam keledek tu...
Uncle tanam, elok subur ja, xberpenyakit macam saya...
tak puas pokok nak membesar kalau tanam dalam pasu...
nak tanam kat tanah, kena beli tanah baru banyak2 la, sebab tanah sekarang tak sesuai, keras dan banyak sangat lalangnya...

Patut la orang Jepun tu kata, dalam rancangan Jamie's Super Food, dulu2 orang kaya makan nasi, orang miskin makan ubi..
sekarang dah terbalik pula, sebab ubi dah mahal..
dalam rancangan tu, orang Jepun makan semua jenis ubi keledek..
ubinya, daunnya, batangnya, semua diorang makan..
ada satu resepi yang Jamie masak dalam rancangan tu...
menunggu ubi tumbuh dulu, baru boleh masak..
kalau tak, kena cari di Giant.
Tesco ada kaler putih dan oren je..


Hasil kunyit yang dapat dituai..
lama saya tunggu daun kunyit, nak buat rendang/serunding..
tapi daun tak jadi besar...
dok fikir2 nape la daun xjadi..
macam teringat, kot ubi banyak sangat ke...

Saya pun teringat nak cabut tengok..
alang2 tu, boleh la tukar tanah dan pasu...
so bila cabut, ini la yang saya dapat..
dapat la sikit, kecil2 je..boleh la nak buat masak2 nak makan sendiri..
dah terbayang2 nak masak kuah nasi lemak, rendang, asam pedas bila ada kunyit hidup ni..
selalu dok pakai yang serbuk je, hehehe..
jarang nak beli, sebab guna sikit2 je...
baik guna serbuk je, jimat.

OK, babai...
*sory gambaq dah siap tukar pasu, tak sempat lagi nak amek...lain kali la ekkk
#ramadhan23

#Kempen1Gram1Bulan1Keluarga
#NabilaHasyimKayaEmas
#SemuaTentangEmas
#0193330382

3 comments:

  1. Ya Allah..bestnya tengok hasil tanaman Nabila. Good job =)

    ReplyDelete
  2. bestnyee dapat makan hasil tanam sendiri... tangan tak seni laa..tanam apa pun mati jadinya. sob sob

    ReplyDelete
  3. saya rasa mungkin mungkin atas baka kot.
    ada je daun kunyit yang taknak kembang/besar..
    macam daun kesum.. saya beli pasar, pastu batang2 daun kesum tu tanam, bila tumbuh daun besar-besar ikut baka asal..

    mungkin la kot..
    eh..kite ni dah macam petani berjaya pulak komen isu ni..hihi..

    kebun kita takde ubi..serai pun dah mati..huhuhu

    ReplyDelete

Terima kasih untuk komen bernas anda :)