Search This Blog

Monday 13 June 2016

Kelas Main Masak-masak Noxxa

Assalamualaikum...

Lama xbersiaran...
agaknya belum terlewat nak ucapkan selamat berpuasa, dan beribadah di Bulan Ramadhan yang mulia ini...

Minggu lepas eh 2 minggu lepas daa, hari Jumaat 3 Jun, kami [saya, suami dan Hafni] sekeluarga ke rumah kakak saya di Senawang.
Tahun lepas bulan 11 ada pernah pergi, tapi masa tu, dia tinggal sementara di rumah sewa tapi dalam taman yang sama.
Bulan Feb lepas, rumah yang dibeli dah siap untuk diduduki, jadi ziarah kali ni, dah masuk rumah baru...

Sebenarnya pergi tu, nak amek noodle maker Noxxa..
sepatutnya masa beli tu, alamat rumah untuk penghantaran letak alamat rumah saya, tapi kakak lupa nak tukar, jadi noodle maker tu sampai ke rumah dia..
Alang2 kami nak ke sana, kakak jemput upline dia untuk buat demo sekali menggunakan barang2 Noxxa.
Saya sampai hari Jumaat, kami beli barang2 lepas Asar.

Malam tu keluar makan di kedai makan milik Abang kami di SpringHill [kot, di PD]
Nama Restoran Khaleef, beroperasi 20jam.
Tapi Abang saya ni guru JQaf.
Kakak ipar tak ada masa ni, sebab dia balik kampung dengan anak-anak di Melaka, cuti sekolah kan..
berwestern food kami malam tu, balik tidur kekenyangan sebab makan lebih dari satu hidangan, hahaha...


Esok pagi dalam 9.30, upline kakak yang mesra menggelar dirinya sebagai MakSu sampai dari Parit Buntar bersama suaminya..
So pagi tu, bermula la kelas main masak-masak [tertulis di handout resepi masakan] sehingga ke 3 petang gitu..


Bread maker mula dengan roti bantal coklat cip, lepas tu sambung dengan bun manis berinti dengan pizza.
Noodle maker, mula dengan laksa, ada dua jenis acuan diguna, acuan laksa/mee dan acuan koeteow. Kemudian buat tat nenas.
Periuk HP, buat inti tat nenas/jem nenas, buat rebus laksa, dan masak nasi Arab.
Semua peralatan Noxxa tu ada 2 set, yang MakSu bawa dan kakak saya punya..
Semua jalan serentak...

Hasilnya...


Kami 4 orang je yang join.
sepatutnya ada sorang lagi kawan kakak, tapi tak dapat datang kerana ada kenduri di rumah maknya.
MakSu yang bertudung ungu.
Yang berbaju belang tu, Kak Lia, pengasuh anak kakak si Lebai yang tengah hisap jari tu..orang Tanjung Karang pula..

Selain barang Noxxa, ada juga bantuan dari Philips..
Amway kan pengedar barang2 Philips..
Macam ayam nasi Arab tu, masak guna air fryer..
kuah salsa nasi Arab, guna food processor..


Roti bantal, bun berinti, dan pizza guna resepi yang sama..
tapi OK, sedap juga untuk semua jenis..
senang nak ingat resepi kalau ada 1 ja tapi boleh untuk semua kan...
cuma bila nak lenyek untuk pizza tu susah sikit la, sebab dohnya agak elastik dan liat.
Pizza yang bulat tu, bakar guna microwave oven Sharp.
bagus microwave ni, ada fungsi oven sekali..
banyak fungsi yang ada, kakak saya masak nasi guna microwave ni je...
letak beras n air dalam bekas Corningware tu, pilih menu untuk Rice, tekan Start sudah..
nasi pun seroi elok je...

Untuk yang belum ada microwave oven, dan bukan jenis heavy-duty baking macam berbisnes ke, memang elok sangat beli yang jenis ni..
saya dulu teringin juga nak beli Sharp ni..
tapi masa tu harga mahal lagi..tu yang tak dapat beli tu..
nasib baik tak beli, kalau tak, tak dapek la nak beli oven besaq, kekeke...

Nak cerita sikit pasal tat nenas guna Noxxa ni..
adunannya lain, liat sikit.. saya cuba tekan guna acuan tat saya tu pun, tak keluar.. sampai sakit tangan2...
rasanya rangup, bukan gebu macam selalu tu..
mungkin sebab guna tepung naik sendiri lah kot..
dengar cerita, ramai yang suka resepi ni, tat nenas rangup, hehehe....


Lepas masak, ambil gambar dulu..
dah lewat sangat dah...
geng lelaki, dah makan dulu..
kami sebab sambung buat pizza dan tat, jadi tak dapat nak berhenti makan...
lepas ambil gambar, masing2 pergi solat dulu..
saya je, melantak dulu, sambil tunggu oven tengah bakar pizza..


Saya sambar laksa dulu la...
selalunya semasa demo, orang buat mee kuning.
tapi saya yang beria nak laksa, sebab saya nak tau resepi n cara buat.. mee kuning kan dah pandai, hihi..
lagipun saya dah buat siap kuah laksa, bawa dari rumah..
punya la semangat nak buat laksa sendiri nanti..
memang macam2 la halnya jadi masa tu..
sebab MakSu pun tak pernah lagi buat demo laksa, so dia tak berapa nak cekap la [MakSu yang cerita]
apa2 pun masa ni boleh juga la makan laksa ni...
tak pe lain kali saya buat lagi sendiri..

Balik rumah, saya cari resepi lain dari internet..
perasan ada orang letak garam, masa buat hari tu tak ada langsung garam, tepung semata2..
sebab tu rasanya tawar-kosong, tak ada rasa...
lepas ni boleh la buat laksa, koteow, pasta, bihun pun boleh..
yang dah cuba sejak balik hari tu, buat mee kuning dan maruku kacang peas...


Mee kuning ni, jadi gemukss la..
tak pasti la sebab Hafni terlebih pukul telur, sebab lama sangat [nak main punya pasal]
jadi mee nya jadi gemuk2 macam spageti Kimball tu...
nanti nak cuba sekali lagi, kalau gemuks juga, nak guna acuan yang untuk bihun je..
macam angel hair tu, saya suka yang kecil halus..


Masa first time tengok semua acuan terap yang ada, saya keciwa la juga, sebab tak ada yang jenis pipih untuk maruku..
acuan maruku nya macam kilang punya, yang mata 3 tu..
so mata tiga pun mata tiga la...
dah itu je ada...
minggu lepas, perabis terus, 5adunan buat, nak habiskan santan sekotak 500ML tu..
tapi yang kali kedua-kelima tu, saya guna acuan koteow, tapi cepat pula hancur marukunya..
nampaknya kena guna yang mata 3 juga la kot..
tak mudah hancur..
tak syok arr maruku pendek2, hancur macam kacang pulak..

OK la, sampai sini saja dulu..
kalau rajin esok update lagi..
nak pergi jahit baju ni..
mood tengah berkobar2 nak jahit..
time puasa, syok sikit nak menjahit, sebab tak perlu berhenti nak masak, nak makan, kemas dapur ke..
so boleh fokus sampai habis...

Hari tu la terjaga dari tidur, terfikir..
eh sekarang dah bulan puasa..
nanti pejam-celik, pejam-celik dah nak raya..
baju saya tak siap lagi, huahuahua..
tu yang tengah semangat ni, takut baju tak siap, hehehe..
semalam baru je beli kain untuk buat shawl sendiri..
macam2 fesyen nak buat, tak tau la fesyen mana yang nak jadi, hahaha..

Babai..




#Kempen1Gram1Bulan1Keluarga
#NabilaHasyimKayaEmas
#SemuaTentangEmas
#0193330382

1 comment:

  1. waaaa jelesnyerrr..... macam2 bole masak ni. jahit pun pandai jugak.. saya apa pun tak pandai.. sob sob sob (T_T)

    ReplyDelete

Terima kasih untuk komen bernas anda :)

Daisypath Anniversary tickers