Search This Blog

Wednesday 30 December 2015

D.I.Y : Penggantung Anting-anting [Subang] aka Earring Holder

Assalamualaikum....

Kembali bersiaran sesi D.IY NabilaHasyim...ekekeke..
dah siap lama dah...
tapi punya la malas nak amek gambar, sebab banyak cermin di kawasan ni...
nanti nampak muka sendiri dalam gambar... [andaian je]
malu lah........


D.I.Y kali ni, murah-murahan je...
buat pun tak kemas, tak beria sangat...
janji ada, janji boleh guna...
saya nak kongsi idea je...

Kalau ada sesape yang ada koleksi macam saya ni..
boleh la bagi cetusan idea tu..
mana la tau boleh selesaikan masalah orang lain kan...

Kalau saya nye, hentam kromo je..
janji ada, setle masalah saya, OK aje...


Kalau ingat dulu, cerita DIY saya tentang kali pertama nak menggubah bunga..
masa tu juga, saya cat putih untuk ke semua bekas..
termasuklah hanger ni...
hanger ni dapat sekali masa beli baju Hafni...

Kalau ikutkan hasilnya, bila fikir2 balik, tak cat putih pun tak pe..
lagi cantik, kottt??!!


Gitu la, asalnya saya plan nak buat lain..
tapi bila tengok kerumitan nak buat tu, saya pun tukar plan...
akhirnya terambillah lis/renda lubang2 ni.. [lebihan dari projek sarung bantal/tilam anak saudara]


Dulu2, saya gantung anting2 ni pada sebelah dalam kabinet cermin dalam bilik air..
korang tau la kan, saya tak ada dressing table..
sebab saya tak minat dan tak ada keperluan nak dressing depan cermin...
selalunya tengok tang muka je, masa pakai tudung...
tu pun kalau tudung yang jenis kena pin masa nak pakai, macam selendang ke..
kalau tak, kebanyakan tudung saya dah siap jahit bahagian depan..tudung AKEL, Roselle je...
muka pun tak bermekap apa pun..jadi macam tak perlu kot dressing table...

Memandangkan dressing table tak ada, saya tak tahu nak display di mana, anting2 ni..
kalau tak gantung di sini, jadi mainan Hafni pula setiap hari..
kalau rosak kang, saya juga yang mengamuk ke anak nanti..
sebelum rosak, lebih baik saya fikirkan solusinya..
masa tu dapat idea gini je, pasang salotape pada sebelah dalam pintu...


Kemudian gantung anting2 tu pada salotape tu..
masa awal2 pasang berterabur juga la bila enSuami buka..
sebab dia tak tahu yang saya baru buat sesuatu di pintu tu, kahkahkah...
lama2 OK je...

Pastu bila selak2 gambar dalam folder DIY, terjumpa gambar2 omputih buat display anting2 diorang..
memang selama ni saya fikir nak beli hanger kayu, tapi asyik lupa je....
pastu masa nak buang sampah-sarap merangkap harta karun enSuami, terjumpa la hanger Hafni tadi tu...
terus terlintas nak guna hanger ni menggantikan salotape yang tak seberapa tu....

Maka, jadilah DIY kali ni...


Masa awal tu, saya plan nak tebuk lubang pada hanger ni guna paku panas...
lama2 tu terfikir, macam susah je, cantik ke kena paku panas tu kan?

Pastu pergi tengok renda lebihan yang saya ada...
waa, macam boleh je, macam sesuai je..
konon nak tunggu kering dulu cat, nanti guna glue gun nak lekat..
sekali masa cuba tu, cat tak berapa nak kering lagi, terus terlekat renda tu...
apalagi terus terfikir, lagi senang kalau macam ni...

Terus je lekatkan menggunakan kesempatan cat yang belum kering tu, hahahaha...
dasar pemalas sangat, kuikuikui...
boleh la janji ada....


Tak banyak pun koleksi anting2 saya...
yang paling sayang yang kaler hijau bulat tu, kali pertama beli..
dan juga yang LOVE sebelah kiri bawah ni, beli direct dari Korea..
Demam Korea masa tu, tahun 2006 ke 2007 masa tu..
tengok cerita My Girl, yang ex-GF Gong Chan yang pemain tenis tu kan suka pakai anting2 besar2, meleret2...
saya pun teruja nak ada juga...
So kumpul la dari masa tu, sampai la tahun 2011.
Lepas kawen pun enSuami ada beli 2pasang, itu la yang terakhir buat koleksi.

Dah lama dah tak pakai..
ingat jadi hiasan dah..
kot tunggu Hafni dah tindik telinga, boleh la bagi dia pakai...

Akan tetapi sejak ada DIY ni, terasa nak pakai pula anting2 ni...
hari2 tukar ikut kaler baju yang dipakai...
melawa dalam rumah, lagi la harus kan...


Lepas siap DIY tu ingat nak letak dalam kabinet juga...
tapi rasa macam susah pula nak sangkut penyangkut tu dalam kabinet..
tetiba nampak kepala paip tangki tu, hahaha...

So gantung je la di situ...
senang, selesai masalah..
dekat juga dengan kabinet cermin ni..
lepas mandi, sikat rambut, amek anting2 pakai...
Siap!

Sape ada koleksi anting2 macam saya?
boleh la share cara korang simpan..
nak tengok juge anting2 orang lain, ehheeee....


WhatsApp : 019-3330382
Tempahan Design:
Banner | Buku Iklan | Label | Logo | Header/Edit Blog | Kad Nama | Poster

5 comments:

  1. Assalam sis..kretippppp..hehehhe

    saya blm ade kerajinan nak menDIY lagi..sbb tgh sibuk nak pindah rumah baru..heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam..

      wah nak pindah umh baru, mesti sibuk kan..
      xpe nanti boleh DIY bila dah masuk umah baru, mesti bersemangat gitu!

      Delete
  2. Replies
    1. alhamdulillah..
      sekadar memenuhi keperluan...
      TQ

      Delete
  3. mcm tak caye ni nabila ada koleksi earring.. hihi
    anyway, awak mmg kreatif & rajin!
    saya bagi 5 bintang!

    ReplyDelete

Terima kasih untuk komen bernas anda :)

Daisypath Anniversary tickers