Monday, 21 December 2015

TAMAN BUNGA : Bunga Ros Jepun ada koleksi baru, yeyyy....

Assalamualaikum....

Koleksi RJ saya dah sihat gemuk-gemokss dah..
Alhamdulillah...

Dulu2 segan nak hidup, macam tak ada harapan je nak membesar, membiak..
ingat2 macam tangan ni tak layak nak bertaman bunga di rumah ni...

Tapi tak pe, tetap teruskan...
kalau tak ada rezeki macam mana..
sekejap2 je baca petua2 dalam group RJ kt FB..
tak leh tengok lama2, nanti mata berpinau tengok bunga cantik2, SubhanaAllah...


Koleksi RJ carnation dah berbunga semula, selepas melalui musim suram...
baru nak ceria, meriah dengan bunga..
tu yang semangat amek gambaq ni, ehhhhe....

Jom kita tengok dulu, masa dulu2, pokok nak mati tu..
kes pokok nak mati ni, terjadi pada RJ selapis je...


Pokok yang pertama tepi tiang ni, warna macam purple2 sikit..
saya xtau la nama ID nya apa.. malas nak belek satu2..
nampak sama je semua, kalau warna sama la...
tak tahu nak perincikan perbezaannya...

Ini gambar pasu kedua, keadaan SEBELUM...
masih kelihatan berlompong...
nampak lagi tanah masa ni..
kerap juga dok replant dahan2nya..
punya la nak bagi penuh pasu...


Keadaan SEKARANG....
dulu2, sehari sekumtum je bunga kembang...


Sekarang baru nak dapat macam pokok orang...
sepasu, ada banyakkkk bunga....
Pasu kedua ni, warna peach sikit...
tapi yang pelik kan, kenapa ada bunga jenis lain dari pokok yang sama eh?


Pasu ni kan, ada dua jenis bunga...
satu warna solid..
satu lagi jalur2 macam dalam gambar...


Percayalah, kedua2 bunga ni datang dari dahan yang sama..
memang ada ke?
saya dah terlamabat join dalam group tu..
nak tanya pun segan, kang jadi jakun pula..

Dulu2 kan saya cerita, yang ada satu polibeg, ada dua warna bunga..
rupanya2 memang pokok ni la yang jadi dua tu...

Pasu ketiga, warna kuning..
Keadaan SEBELUM...


Tengokkk. melecur je kejenya...
memang kena rajin replant, bila tanam pokok ni kan...
sabor je la, banyak juga kejenya..


Maaflah gambar silau sangat...
sekarang ni kan panas membahang...
kalau keluar masa bunga kembang, macam ni la jadinya...

Pasu keempat ni, warna Pink Kuning.. yang ni ke diorang panggil Aurora ke, entah ler..
Gambar SEBELUM..


SEKARANG, memang menjalar rata la...
memandangkan cahaya matahari sebelah sana, jadi dahan banyak menghala ke sana...


Gambar zoom pink-kuning...


Dan pasu terakhir kelima...


Yang ni lagi sedih, siap ada tumbuh cendawan lagi dalam pasu ni...
SEKARANG, dah sihat juga...
kadang2 ada juga melecurnya..


Kena rajin belek2, mana yang melecur tu, cabut buang...
kalau disimpan, lagi buat rosak pokok yang ada....


Gambar dekat warna bunga ni...
lama2 diperhati, rasa macam tak cantik pula, jalur2 yang macam ni...
saya rasa macam suka yang warna solid, satu warna je...

Kalau boleh nampak la, pokok2 sekarang ni memang sihat gemok2..
daun besaq... dahan tebal2..
kalau nak potong, dengan gunting pun susah [saya guna gunting dapur je, hehehe]
belum beli lagi gunting pokok, huhuhu...

Bila dahan dah merayap ke bawah, sebab berat sangat [gemoks punya pasai]
saya pun replant ke pasu lain...
kalau nampak ada bahagian tanah yang kosong, saya cucuk2 lagi..
bagi kasi penuh itu pasu...
bila berbunga banyak, baru nampak cantik meriah...


Dapat la satu pasu baru, campur2 warna...
eh pasu ke, seperiuk baru, hehehe...
Dulu2, periuk ni guna tanam daun cekur..
memandangkan cekur pun dah berkembang biak banyak, saya tukar ke bekas yang lebih besar...

Pokok ni kan, memang nama pukul 10 kan..
tapi yang carnation ni, kol 10 baru kembang..
yang selapis, awal sikit kembang.. asal ada cahaya matahari, dia dah kembang..


Tapi kalau tak cerah atau dah petang...
bukan kata bunga je kudup, daun2 pun kudup jugak...


Ini semua, gambar2 masa belum kembang...
daunnya tu kudup, macam daun semalu pulak...
nampak la daun tu macam layu, tak cukup zat je, bila dia kudup...


Bila siang cerah, bunga kembang, daun pun berseri2...
unik sangat pula pokok ni...
patut la orang suka sangat dok belek pokok bunga...
lama2 dok perhati, macam2 boleh tau...


Kalau saya buka FB tu, tengok macam tiap2 hari orang berlumba ambil gambar bunga kembang..
hari2 upload kat FB..
kalau saya cakap kat enSuami, peel orang tu..
mesti dia cakap, tak ada kerja sangat lah tu...

Amboi sesedap rasa kata kat orang...
eh jangan kecam suami saya, kahkah...
dia tak ada feeling macam kita2 yang tanam sendiri pokok ni...
sebab tu la dia xtahu perasaan kita bila tengok bunga berseri2..
tiap2 hari tengok pun tak jemu...

Tengok, memang tak jemu..
malah rasa tak puassssssssssss...
sat sangat bunga ni kembang, huhu...
dia kembang matahari pagi ja...
matahari petang, tak layan dah...hukhuk

Punya la tak puas, rasa nak tanam pokok bunga lain plak..
yang lama kembang..
nak tanam bunga matahari, segan la plak...
Uncle sebelah selalu tanam bunga matahari..
Dah jadi trademark rumah dia, rumah pokok bunga matahari...

Oh ya, tang tajuk kata ada koleksi baru..
mana? mana? mana?
Ini dia....


Cantik tak???
Saya minta free je kat sorang kakak ni..
sebenarnya dia ni tauke ayam..
kami pi beli ayam.. kedai berniaga depan rumah..
sekali enSuami parking depan pokok2 ni...

Ya Allah, berseri gila bunga oren ni..
enSuami tak dan nak keluar dari pintu lagi, saya dah siap cakap, Sayang nanti minta sikit pokok tu kat dia?
enSuami kata, Amboi, sesedap rasa ja nak minta...
saya ingat enSuami tak cakap dah kat tauke tu, sebab enSuami ni bab nak minta free, dia malu nak buat..
pasrah je la kalau tak dapat...
sekali buka pintu nak letak ayam, enSuami cakap, pi la amek, Abang dah cakap dah tadi, dia kata boleh, amek la..
Fuyoo macam tak percaya je, suami saya cakap, hehehe...

Saya pun amek la, bunga yang saya tak ada lagi..
kaler oren tu, conpem tak ada lagi!
Carnation warna merah tu, memang tak pernah tengok...pastu warna ros pink tu, lembut sangat di mataku...
Amek la juga 3-5 batang..
nak amek banyak tak berani, segan..
takpe, nanti dia tumbuh banyak lagi, inshaAllah..
Sempat la dia membiak lagi, sementara saya nak beli pasu baru...
Terima kasih kakak, sebab bagi free...


WhatsApp : 019-3330382
Tempahan Design:
Banner | Buku Iklan | Label | Logo | Header/Edit Blog | Kad Nama | Poster

1 comment:

  1. comel2 koleksi RJ dia..geram betul..
    kami dah takde tempat nak letak bunga bunga.
    laman nak tanam pokok2 herba/bahan masakan pun bersempit2

    ReplyDelete

Terima kasih untuk komen bernas anda :)