Tuesday, 29 December 2015

DAPUR : Saya suka guna Serai Wangi untuk cuci dapur masak

Assalamualaikum...

Susulan dari cerita semalam..

Sebenarnya, sambil menunggu doh naik, saya sempat la cuci2 dapur, kemas2 apa yang patut..


Nampak tak hood saya berminyak?
Alahai lebih kurang sebulan la tak cuci..
memang sebulan sekali pun cuci hood ni..
ohh, pengumpul minyak pun dah tanggal masa ni...
kalau tak boleh nampak minyak terkumpul dalam bekas tu...

Kalau nak ikutkan, yang jaring2 tu pun kena buka untuk cuci kipasnya..
tapi dalam 2 tahun guna, belum sekali pun buka..
baru2 ni tengok, TV show makeover rumah di NTV7 tu, pakar cakap, 3bulan sekali kalau setiap hari masak...
acaner tu, ni dah 2 tahun adoi...


Minta enSuami buka, macam2 la alasan nya..
tak tahu la nak buka, susah la nak buka..
skrunya tak nampak ler...
adoi, gitu la.....

Untuk tahun depan nak buat jadual gitu..
kipas ekzos pun tak konsisten basuh...
dah gelap berhabuk, berkepuk2 baru nak cuci..
tu pun kalau rajin..
kalau tak rajin, ehhhhhhhh jangan mimpi le...


Sejak beli serai wangi ni...
baru saya tau macam2 kegunaannya..
bukan sekadar untuk menyahkan semut, lipas, cicak, tikus dll...
tapi boleh juga guna untuk lap meja makan, cuci dapur masak, cermin, lantai, bilik air, sinki, tandas..
dashboard kereta dan longkang pun boleh...
baru ku tahu...

Saya beli sebab nak hapuskan semut pada tanaman di kebun...
sekali bila baca kegunaannya, wow mencuci pun boleh...
aleh2, serai wangi ni dok kat dapur je...
buat cuci dapur dan meja makan...

Kalau ada semut berkumpul kat tong sampah, boleh la sembur...


Sebelum2 ni, cuci dapur dengan span basuh pinggan.
guna sabun basuh pinggan..
pastu guna Basic H..
kadang2 guna CIF..
tapi disebabkan Basic H dan CIF, duduknya di dalam tandas..
malas nak jalan pi amek kat tandas...
serai wangi jadi pengganti..
so xyah susah2 nak amek Basic H lagi...
sembur2 dengan serai wangi..

Sabun dan span basuh pinggan pun selamat dari digunakan...
hanya semburkan serai wangi, dan lap dengan tisu biru cosway..

Tisu biru cosway ni baru kali kedua beli..
tahun lepas, beli bulan 12..
tahun ni, bulan 11 hari tu saya beli..
boleh tahan setahun juga la kan..
jimat juga la, tak yah susah2 nak clorox bagai nak cuci kain lap menjadi bersih semula..

Peluntur yang dah lama habis pun, tak beli2..
dulu2 guna peluntur tu untuk cuci tandas..
bila dah habis, dah tak beli dah...

Maintain cuci tandas dengan CIF dan Basic H saja..
saya suka yang multipurpose pencuci...
1 botol boleh guna untuk semua jenis lantai, dinding, tandas, sinki, dapur..
Semua boleh....

Kalau all in one ni, jimat ruang nak menyimpan barang..
kebanyakan pencuci saya letak dalam tandas je...
kat dapur tak ada tempat nak letak...

Korang macam mana pula cuci dapur masak?
guna sabun apa, berapa kerap korang cuci dapur n hood?


WhatsApp : 019-3330382
Tempahan Design:

Banner | Buku Iklan | Label | Logo | Header/Edit Blog | Kad Nama | Poster

5 comments:

  1. Eh. Kena beli serai wangila nanti.. nak guna buat cuci dapur mcm nabila juga le.. dulu2 kalau bli pun buat sembur utk elak serangga je.. xtau boleh guna buat macam ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn, sy pun baru tau sbb baca kat diskripsi tu..
      awal2 dulu mcm xbo terima bau nya, skg dh imun kot..
      rasa wangi plak, hahaha

      p/s: beli kt Mymydin murah, rm8.99, hihi

      Delete
  2. kami guna ciff kalau basuh dapur.
    serai wangi dah habis.. tak beli baru lagi..

    ReplyDelete
  3. kat rumah en suami pun suka pakai serai wangi.. tp saya suka pakai Chif .. senang & cepat berkilat.. lepas ni boleh try pakai serai wangi plak

    ReplyDelete
  4. wah favourite sy juga serai wangi tu..sedap bau dia kan..mop lantai pun wangi..:-)

    ReplyDelete

Terima kasih untuk komen bernas anda :)