Saturday, 28 November 2015

KEBUN DAPUR : Kisah cerita pekebun amatur ;P

Assalamualaikum...

Kisah suka duka pekebun amatur ni, macam2 nak cerita...
tengok orang lain semangat update pasal tanaman masing2..
wah seronoknya tengok tanaman diorang menjadi...

Saya berjaya setakat daun2 je la...
yang buah2 tu tak berjaya menghasilkan buah yang banyak...

Pokok cili, tomato, capsicum, dah selamat masuk tong sampah...
bulan lepas saya kemas kini semua pasu2 pokok yang tidak membuahkan hasil tu, buang je la...


Bunga daun cekur...
cantik kan?
kaler putih...ada sikit2 kaler ungu...


Kali pertama kot saya nampak bunga daun cekur ni..
selama Mak saya tanam kat kampung pun, saya tak pernah nampak...
tau makan je daunnya buat ulam....

Dari dua bekas, sekarang dah jadi 4 bekas..
asyik lupa je nak cabut daunnya makan buat ulam...
sejak mula berbunga ni, makin kerap dia berbunga...
tiap kali siram tu, mesti ada salah satu pasu yang berbunga...
at least ada juga la penyerinya tu...


Allahuakbar!
Pokok kacang bendi berbunga, SubhanaAllah..
cantiknya, besaq plak tu...
saya tak pernah tengok, huahua...


Saya ingat kudup yang ada tu, nak jadi kacang bendi dah...
tak sangka plak ada bunga...
tapi logik dan lumrah la kan...
sebelum nak berbuah, mesti la berbunga dulu kan, cik kak oi...
tu la, terlupa pulak...heee...
so, ada lagi 3 kudup tu, kita tunggu la 3 kuntum bunga lagi bakal kembang, inshaAllah..

Tapi...
saya risau la, ada juga kutu2 hijau macam pijat dan semut2, dok hurung kudup tu...
ni yang geram ni..
nak penyek2 dengan jari, takut pula kot ada duri n bisa apa ke..
budak baru nak menanam pokok, bukan kenal menatang apa pun..
kalau ada terbaca, ada orang bagitau, tunjuk-share
baru la nak tau, itu-ini, gitu-gini...

Pokok kacang bendi ni, asal-usulnya, saya amek dari umah mertua..
tapi bukan amek pokok tau, saya patahkan dahan je...
saja amek, nak try tanam tengok, boleh tak hidup dengan keratan batang, tanpa tut pun..
balik cucuk dalam pasu, siram macam biasa...
untuk pokok limau kasturi saya buat juga, tapi tak jadi la pula..
kacang bendi ni je OK...
nanti nak cuba lagi limau kasturi..

Kadang2 kalau rasa malas nak tanam, kutip je la buahnye pokok mak mertua...
saya suka guna limau kasturi untuk cuci ikan, udang, sotong, semua yang seafood.
dah benda free tak perlu beli, guna je la kan..
kalau tak kutip, tanah la habuannya, habis luruh bila dah kecut-tua..
sayang tengok bila jatuh ke tanah..
tu yang suka kutip tu..
buat sirap limau, teh limau, pun sedap juga....
Kalau nak grill daging, tak ada lemon, kasturi pun jadi la..
grill daging versi Melayu jek, kekeke...

Baru2 ni dapat info, dari ahli group Kebun Bandar cerita nak tanam pokok limau kasturi, amek pucuknya..
ohhh baru tau, gitu..
tapi setakat ni tak sempat lagi nak cuba..
minggu lepas balik, lupa nak amek...
Esok (Ahad) baru nak balik sana..
Kalau ingat petik tu, boleh la saya cuba tengok dengan pucuk pula..


Ni pula pokok peria.
beli buah peria, nak buat sayur..
lama sangat tersimpan, biji nya pun dah jadi kuning.
nasib baik, boleh masak-makan lagi..
so simpan la biji tu, kot nak tanam..
letak kat tingkap dapur sampai kering..
pastu ingat nak simpan dulu, pastu fikir pergi tanam je la..
kalau tumbuh rezeki, kalau tak ada, tak apa la kan...

Dok siram dalam 2-3 hari, nampak ada tunas..
wah, berjaya la tumbuh..
saya biar je dia naik lagi..
tak ingat berapa biji letak hari tu..
tapi memang peria tu, biji nya sikittt je..
akhirnya 5 pokok tumbuh keluar...


Ada satu hari tu, hujan lebat angin ribut kuat...
saya pun terperasan pokok ni macam tumbang sebelah..
dalam hati tu dok kata, habis la pokok peria ni, batang patah pulak...
siap saya betulkan lagi batangnya..

Pastu teringat juga, pokok peria kan menjalar..
dok ushar la batang apa nak guna nak buat tiang ni...
saya terlupa sekejap pasal pagar rumah..
sebab pagar ni, saya simpan space ni nak tanam morning glory..

Memandangkan entah bila nak boleh tanam MG, 
makanya saya angkat terus pasu ni letak tepi pagar...
cakap kat pokok, panjat la pagaq ni, tak ada tiang la nak pacak...
esoknya tengok, gelung2 dia tu dah melilit2 kat pagar...
baguslah, settle masalah den..
patut la dia tumbang, dia nak cari tiang nak berpaut rupanya, heee...


Silap tak koyak dulu sticker botol minyak tu..
buruk la sikit rupanya...
bila tanam terbalik ni, boleh pula dia mencacak ke atas...



Masa saya baru buat pasu terbalik ni, Uncle jiran sebelah tanya..
apa pasal pokok sudah terbalik, kenapa biar macam tu...
hehe, saya tersengih je la..
cuma cakap, tengok omputih tanam pokok tomato pasu terbalik, saja cuba2...

Masa tu tak nampak lagi progres nya..
lama2 baru nampak bahagian hujungnya dah menegak balik ke atas...
so saya assumed, pokok ni boleh sihat membesar la kot...
tengah tunggu ada tak buah nak jadi..
kalau nak ikutkan, dah banyak kali berbunga..
berbunga kuning..
nak tunggu buah le pulak..
kot boleh buat tomyam lagi, Amin..


Bila buat pasu terbalik ni, jadi pasu 2in1 lah...
bahagian bawah ada pokok.
bahagian atas pun ada pokok, hehehe..
ini ada pokok betik ni..
sebab tanah ni ada banyak sangat biji betik yang saya buang..
bila digembur-digaul, tukar pasu, saya pun dah tak ingat ada biji betik dalam tu...

Tapi saya tak mengharap la pada pokok betik ni.
sebab hari tu tengok dalam group ada orang asingkan biji2 betik jantan-betina..
lorr, baru tau ada jantan-betina..
kalau nak tanam, kena tanam kedua2nya dengan nisbah yang betul la..
satu untuk agen debunga, satu lagi untuk berbuah..

Pokok tomato ni ingat nak masuk tong sampah dah..
tapi baru2 ni perasan pula ada 4 biji buah tomato...
ehhhh, macam tau2 je pokok ni, orang nak buang dia..
cepat2 plak dia berbuah..
4 biji lak tu...
nak tunggu nanti, boleh membesar ke tak....

Pokok tomato ni ada dahannya yang menjadi tempat berpaut pokok peria tadi...
daun pokok peria tu jauh menjalar..
berbungapun dah banyakkkk dah..
tapi belum nampak buahnya...


Baru2 ni je perasan macam ada satu yang macam nak jadi buah...
susah jugak tu nak dapat...
harap2 boleh la merasa buah peria, Amin...


Pokok peria ni, ada pemangsa rupanya..
binatang apa entah, kaler oren-hitam, suka sangat makan daun peria ni...
habis daun pokok berlubang2...
jadi tak sihat berbanding masa awal2 meriah dengan daun dulu..


Pokok daun kesum ni pun ada suka dukanya...
induknya dulu, saya tanam dari batang daun kesum yang saya beli untuk masak tu...
pastu lama2, orang share cerita tanam dalam pasu/bekas yang bertakung air..
saya pun ikut la juga buat...

Kebetulan, bekas tu tak besar sangat...
pastu macam jadi tak jadi je daunnya..
kemudian balik dari kampung haritu, tengok kering kontang pula daunnya...
habis saya cantas yang dah kering..
alang2 saya merumput hari tu..
saya tukar ke dalam pasu semula...
tak nak buat lagi dalam bekas bertakung...
letak dalam pasu yang dalam sikit...
nak mencabar pokok ni, membesar seboleh mungkin...

Alhamdulillah, lepas tukar pasu berlubang, baru sihat semula pokok ni...
nasib baik saya bertindak bijak, cewahhh...
rugi la kalau mati, batang induknya dah sebesar dua jari....
so dahan2 baru akan tumbuh, kembang2 dari batang besar tu..
tu yang jadi rimbun tu...
saya ukur daunnya sepanjang jari hantu saya...
mencabar diri dengan Entri Daun Kesum Gergasi ni, ce klik tengok
besaq gak tu daunnya...
rupanya ada dua jenis daun kesum, yang merimbun-daun besar-kasar, yang menegak-daun kecil dan lebih kuat berbau dan lembut.

Setiap kali basuh beras, saya simpan air basuhan tu..
dapat satu jag, 2.5L...
semua pokok ulaman ni, saya siram air beras...
baja, baja tahi ayam je...
itu je rahsia/tips saya...
daun limau pun tumbuh elok, buah je tak ada lagi..pokok kecil je..
pokok bunga je siram air paip biasa..
Jiran taman saya ni, siram pokok ros jepunnya dengan air Kangen..
kalau nampak pokoknya macam lesu2 je, siram air Kangen, terus subur sihat balik...
macam2 kan.....


Dan baru2 ni ada satu pokok tumbuh dalam pasu pokok kunyit..
mulanya ingat nak cabut je, kot ada rumput liar tumbuh..
tapi tak pe, biar je dulu..
sebab tengok pertumbuhannya cepat betul...
lama2 naik cantik je camni...
pastu saja2, petik daunnya...
saja nak bau2...
emmm, bau sesuatu yag dikenali...
macam serai2 gitu...
cari kat internet, terjumpa macam lemon basil...
fuyooo, betoi ka ni?


Siap berbunga cantik lagi...
sayang pula nak buang...
tu yang dok ragu2 je...
sambil menulis ni, baru teringat nak tanya jiran...
tunggu nanti enSuami dia sahkan betul ke lemon basil..
ke perasaang saya je, kuikuikui....
nape la pokok pudina tak tumbuh sekali?
boleh letak dalam air teh...
emm sedapnya bau air teh berpudina...


Pandangan keseluruhan tanaman saya...
yang ada di pagar, tak nampak dalam gambar ni...
asyik lupa je nak snap gambar...
sekarang ni panas terik kan...
kalau lambat keluar siram, silau mata macam dalam gambar...
terang betul...

Hari ini berkebun, saya tukar pasu pokok daun kari..
bagi pasu besar dan dalam lagi...
nak bagi pokok naik besaq besaq lagi...
yang ada sekarang, macam tak sihat sangat..
sebab pelepah dia turun ke bawah dan kekuningan daunnya...
kalau sihat, mesti kaler hijau pekat, dan pelepah daunnya macam menegak ke atas...
Jadi saya cantas semua dahan2 tu..
biar tumbuk tunas baru...
Stok daun kari pun banyak lagi dalam peti.
InShaAllah sempat la bertunas baru...


Ini bukan saya tanam..
Uncle jiran sebelah bagi.
dia baru tuai, nak gemburkan tanah, untuk tanaman seterusnya...
kalau saya tanam, bertuah la nak dapat macam ni, hukhukhuk...
daun kucai pun dia bagi gak...
walhal seminggu sebelum tu, dia dah bagi pokok kucai kat saya...
hahaha, tak malu kan....
dok tanya macam mana nak tanam pokok kucai, saya semai 3x, tak tumbuh2 pun...
last2 dapat pokok kucai terus..
Uncle nampak saya selalu dok amek, sampai tak dan daunnya nak tumbuh...
enSuami suka cucur udang..saya pula suka char koteow, apa lagi...
sedia2 dok amek daun kucai tu, tak ada daun kucai, daun bawang pun boleh la....

Tu yang Uncle bagi lagi tu...
dia kata saya rajin masak..
manyak pandai buat kuih, kahkahkah...

Hahahaha, Uncle ni... [malu aii]
saya suka try resepi2 baru, saja nak mencabar diri..
makannya idak..
tu yang banyak lebih tu...
so bagi je la kat jiran kan....

Sama2 dikongsi rezeki yang Allah bagi...
Alhamdulillah....
Untung la, kalau tanam dapat hasil ni...

Selama ni, saya dah jimat dalam bab daun2 perasa..
daun kari, daun limau purut, daun kesum, daun kunyit, daun pandan [tak berapa nak meriah sangat]
daun bawang, daun kucai...
serai. bunga kantan, belum ada bunga lagi.
daun sup, tak ada. cuba tanam tak hidup2..isk..
cili padi, limau kasturi, kutip kat umh mertua, kuikui...

Rasa2 macam nak kumpul herba omputih plak la...
kalau conpem pokok tadi lemon basil, owh yeh!!!
boleh jadi pembakar semangat untuk tanaman seterusnya...
nak cari kat mana pokok2 ni ek?
ada sesape nak bagi? ahakssss

WhatsApp : 019-3330382
Tempahan Design:
Banner | Buku Iklan | Label | Logo | Header/Edit Blog | Kad Nama | Poster

4 comments:

  1. Alahai sejuk mata memandang ni. Banyak pohon sekeliling rumah hasil sejuk tangan sendiri.. nak makan pun mudah petik je.. seronok sangat melihat hasil tanaman sendiri macam ni..

    ReplyDelete
  2. Ya Allah..bestnya! seronok tengok ada macam2 jenis pokok.

    ReplyDelete
  3. waaaaa.....dah berkebun pulak skg ekkk... mcm besttt jer!

    ReplyDelete
  4. wah...banyak jugak tanaman awak..
    saya punya bendi tengah berbuah sekarang..
    tapi tak banyak, 5 bijik je..huhuhu.
    boleh la setakat nak letak dalam asam pedas..
    huhuhuh

    ReplyDelete

Terima kasih untuk komen bernas anda :)