Sunday, 4 November 2012

Menyambut tetamu Donggongon

Nak menyambut tetamu Donggongan ni la kan..

Sape tuh?
Kakak saya je..

Sejak kawen, dia terus bekerja dan menetap di Sabah (buat masa ni la)
Katanya 10 tahun nak dok sana.
Banyak jugak dah daerah yang dia dok.

Mula dari housemanship sampai la ke Klinik Kesihatan.
Ye ke eh, camtu la kot.
Minta maap, yang saya tau dia doktot naa..
Kalau tanya kt hospital mana klinik mana, saya pun xtau nak habaq.
Sekejap elizabeth, pastu tukaq putatan, pastu xtau.
La ni tgok kt fb, ada Donggongon la plak.
Nama pelik2 aja kat Sabah bah..

eh orang Sabah jangan kecik ahti ek..
Saya cuka membebel n mempersoal..
Biar otak tu berpikir lebih sket, heee...

Nabilah Ahmad ni pandai masak ape je la kan..
Sejak pernah cuba masak laksa sendiri, rajin la seterusnya dok masak laksa.
Yang syok tu, bila enSuami pun request.
Nak makan laksa kedah lah Sayang.

Haaa, baru syokkkk masak.
enSuami yang mintak.
Conpem dia makan, kalau xmakan, memang nak kena lah kan, hehe.

Kakak yang nak mai ni pun, nak dijamu laksa jugak, hohoho.
Oh, sebenaqnya bukan la betoi2 kakak mai dari Donggongon tu.
Dia baru balik ke Selangor (umah mertuanya di Kepong) tapi dia baru habis berpantang dengan mak kat kampung Kedah.
So dari Kedah balik ke Kepong. Dari Kepong p jalan2 kat Pahang.
Hari Sabtu lepas, kebetulan sebelah petang ada di rumah.
So, kakak pun nak la singgah umah, boleh ziarah enSuami yang xcident haritu.
Oops, kakak kata masa berpantang xleh makan laksa.
Tapi sebenaqnya dia teringin.
So, kami berdua berjanji xhabaq kat Mak yang kakak makan laksa, kuikui.

~Laksa Kedah kami~
Masa tengahari tu baru stat syiau syiau kat dapuq.
Tapi masak laksa je la.
Elok nak selesai masak tu, kakak tepon tanya ada pulut tak kat umah?
Awat plak nak makan pulut?
Rupanya dia teringin sangat nak makan pulut durian.
Tu yang dia nak beli durian kat Pahang tu.
Nasib baik ada pulut kat umah.
Masak la sket dah dia teringin.
Kat Sabah xjupa agaknya, aigooo.

Selain laksa, ada jamu pavlova juga.
Pavlova dah selesai malam tadi lagi.
Nak sejukkan pavlova kan lama kan.
Kali ni, rasanya menjadi pavlova saya.
Berbanding cubaan pertama, yang sangat melekat kat kertas bakar.

Masa pengalaman pertama tu, saya buat memang ikut adunan 4 biji telur.
Bila buat tu, nasibnya oven kecik je.
Pastu bahagi dua adunan, konon nak wat 2 lapis kan.
Tahu2 saja la kan, masak pavlova punya la lama.
Adunan yang satu lagi dah mencair, air gulanya dah mula terpisah keluar.
Aaah, cuak gila masa tu.
Habis la rugi2...
Nak cepat2 je yang dalam oven tu masak, adoi.
Akhirnya dah cair pun bakar lah jugak, rugi lak nak buang.

Kali kedua ni buat, dah kurangkan adunan.
Amek 2 biji sahaja.
So sekali bakar.


Konon2 nak buat 2kali, dapat buat 2lapis.
Kali ini bakar sampai 2jam.
Dah siap 1, malas plak nak buat lagi, huhu.
Jadi dapat buat 1 lapis je.
Alhamdulillah jadi elok je.



Ni la pavlovanya.
1 lapis je...

Kata nak sampai petang.
Waktu Maghrib baru depa sampai.
Bawak durian banyak gila.
Syoknyaaaaaa, rezeki.

Naurah Fasihah, anak kedua kakak.
Camna yang ni bulat sungguh muka dia.
Nanti mesti besaq daripada abangnya Faateh.

Tengoklah Faateh tu, tecik je..
Makan nasi pun xberselera sangat.
Asyik dok main Samsung Tab je..


Aii budak2 zaman sekarang.
Hidup dengan it teknologi.
Sampai2 umah, duduk je, tengok Abi dia tumpang cas handset, dia pun sibuk nak juga.
Abi, mana tab Faateh?

Hohoho, tergeleng kepala Mak Ndak tengok.
Kakak kata tablet dia, dah jadi kepunyaan Faateh, huhu.
Pandai aja depa main tekan2 noo.
Sekali ajaq ja, terer teruih..

Camna nanti, NabilaHasyim, ada nak bagi anak2 main tablet?
Tablet ubat Panadol, Ummi ada la, hahahaha...

No comments:

Post a Comment

Terima kasih untuk komen bernas anda :)