Wednesday, 21 November 2012

Crepe Durian Warna-warni

Hai semua....

Kali ini nak tunjuk Crepe Durian kali kedua saya buat.
Kebetulan ada ex-housemate upload gambar dia buat crepe durian.
Baru teringat nak buat, stok durian ada lagi.

Kali pertama buat, 1 adunan sahaja.
Ciket sangat le..


Xpadan nak kaco2, cairkan butter..
Ehhhhh.......
Kali ini buat 3 adunan, amek kau!
Baru puas hati...
Nampak banyak.
Walaupun letih la sket ngan...


Ohhhh, haritu kan mengeluh, kuali nonstick, xberapa nak nonstick...
Aishyyyyyyyy


Kebetulan masa pi Johor hari tu..
Tolong2 mak mertua masak kat dapur.
Ternampak lah kuali non stick tu la kan...
Terus terasa nak tanya.

Mak, ni tefal ke?
Hohoho, tefal mahal sangat yang, mak tak beli la mahal2.
Oh bukan sebab kira mahal ke tak, tapi sebab dia xmelekat, saja2 la tanya kot2 tefal. Haritu kami beli dalam rm50 jgk la, melekat je...
Mak beli kat mana ni?
Mak beli kat Econsave je.

Saya pun kalih le kuali tu tengok jenama apa.
JustCook.
Jenama econsave ek?
Harga dalam RM 14++ untuk 24in.

Balik Bangi tu, xsabaq kot nak test, kuali ni melekat ke tak...
Kebetulan durian kakak bawak hari2, ada lagi (kami frozenkan)

Alhamdulillah, kuali ni memang xmelekat.
Boleh chalen la tefal, huhu...

Xjadik ceq nak beli set tefal yg RM600++ tu...
enSuami syok gila la...
Boleh simpan duit untuk hal lain.
Nasib baik alasan sekarang sangat kukuh.


Sabaq dulu, tefal naaa..
Kabinet dapur punya pasal, tefal hold dulu.
Kabinet cantik lebih penting, hahaha.

Apa punya prinsip daaaa... 

Kaler hijau ni sangat mengancam laaaa
Oops, sory. nak amek gambaq punya pasai..
Letak atas karpet rumput plak, hahaha.

Isk, lepas ni nak wat crepe kaler hijau je la.
Kuning xda beli lagi.
Yang pink n biru, cam terlebih kaler kot.
Semacam je jadinya.

Masa bawak wat santapan meting lepas, diorg pun takut nak makan.
Mende pe ni kaler biru?
Takutnya nak makan.
Ada apa kat dalam.
Sebut crepe durian, masih ada yang tak kenal lagi.

Yeah, saya suka.
Kalau yang xtahu lagi, mesti dia makan banyak.
enSuami saya dah xlarat nak makan.
Tolong la habiskan semuanya.

Saya suka cuba2 masak.
Makannya xberapa, hahaha.
Suka la tengok orang suka makan dengan khusyuknya.

Keseluruhan hidangan yang dibawa masa meting tu.
Selebihnya ada lagi 1 tray, dalam peti ais.
Xkira plak 3 adunan dapat berapa biji.
Mungkin dalam 30 jugak.
Saiz buat pun xsama.
Ada besaq, ada kecik.
Kadang2 kalau comot je, masuk mulut terus, haha.

So, dah kenyang awal2 lagi kat dapur.
Bila hidang, xda la nak berebut dengan tetamu.
Memang dah lama habit camni, kalau masak goreng kuih ke pape, mesti sambil2 tu nak makan.
Tu yang xsempat2 nak bawak ke meja, kat dapur lagi dah habis daa..
Kalau Mak dia xreti macam tu.
Tu yang dok bising2 kat kami (anak2 dia), sambil masak, kami dah kenyang.
Dia ja yang dok terketaq kepala lutut, sebab xmakan lagi.
Kesian Mak ekkkk.

Meh makan sambil2, ni la suri rumah yang bijak, huhu
Selamat memasak dan menjamu selera ye, babai.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih untuk komen bernas anda :)