Thursday, 30 August 2012

Part 2 : Ramadhan dan Raya 2012

Last cerita haritu, dah tau semua kan yang kami beraya di Kedah.
Kadang2 tau la, serba salah kat enSuami.
Sebab xbiasa beraya di Kedah kan..

Tapi kan..
kena cuba dan biasakan la kan..
Kita pun pnIsteri beraya jugak di rumah dia kan..

Beza yang paling ketara ialah kat umah dia, banyak berjalan.
Tapi umah kat Kedah ni, kurang berjalan.
Maknanya dok umah je la kan.
Tapiiiiiii,
xdala sampai xkeluar ke mana2 langsung kan.

Situasi di Kedah ni beza sket, sebab taraf pangkat dalam keluarga.
Mak, adalah anak sulung dalam adikberadik dia.
Mesti la adik2 yang datang ziarah rumah kakaknya kan.
Tambahan pula tahun ini, beraya tanpa Tok.
Sebab Tok dah meninggal bulan 6 lepas sebelum dia berangkat ke Mekah untuk umrah bulan Ramadhan.
Dan yang kedua, ayah yang OKU tu, kadang2 buat kami kesian lak nak berjalan2 sakan kat luar.
Kadang2 ada adik boleh jaga.
Tapi kadang2 xleh diharap plak, adoi.
Emm dok umah je laaaa.
Macam tu la selalunya.
Samada Nabilah xikut, atau Mak yang xikut.

Itu cerita dulu, sekarang dah kawen.
Xkan enSuami nak jalan2 sorg2 kat kampung isteri dia kan..
Emmmmmmmmmmmm


Ada kereta pun, kalau xguna berjalan, aishh
EnSuami mesti xleh dok la kan...
Dah biasa jalan2, ziarah umah ke umah.

Sebelum nak raya sampai ke hari raya, soalan yang sama ditanya?
Sayang, kita nak pi mana hari raya nanti?
Sayang, kita nak pi mana esok?
Sayang, kita nak pi mana hari ni?

Haiiiiiih, xtau la nak jawab cmna lagi.
Nanti la, mak ajak pi mana, kita pi la.
Boleh?
OK

Hari raya, sebelum ini besa2, buat laksa.
Makanan feveret orang bila mai umah.
Tapi tahun ini, Mak xlarat katanya.
Masak nasi dah la.
Kalau masak laksa, kena masak nasi jugak, ayah nak makan.

Emm, redha je la, nasi merah.
Hari pagi raya tu kata sagat carot plak.
Nasi carot la plak tu...
Ha, dah carot banyak, perabih la hat tu dulu.

Ok, tukang masak kejanya enteng.
Lagu yang slalu Nurul dok nyanyi kat umah sewa, kalau tengok orang lain dok masak2 kat dapur.
Macam2 la..
Tukang masak saya tengah dok kaco rempah sedang tumis nasi carot.
Ini setelah balik dari solat hari raya OK.

Panas perut enSuami, dok kat sini makan lambat.
Kueng kueng, maaf la enSuami.

Sebelas setengah ke kita makan haritu ek?
Huhuhuhuhuhuhuhu
~Jam baru ayah, kol 12 malam dia bangun untuk Tahajud setiap hari, insyaAllah~
Masa ni BChiq dok klik2 gambaq pakai Nikon Bteh.
Dia terujaaaaaaa, kekekeke

Sementara dok tunggu makanan siap,
boleh la bergambar raya dulu ye...
~Ayah, Kak Azida+Iman, BTam, enSuami Hasyim~

Pagi raya tu, kami xpakai baju raya yang dibeli untuk raya.
Sebab nak sama ngan adikberadik laki lain, Mak kasi baju CikTam bagi kat enSuami pakai.
Saiz M untuk adik bongsu Nabilah, enSuami padan pakai baju tu.
CikTam xdapat balik kampung beraya sebab KChaq xdapat balik, org dah sarat nak bersalin kan xleh naik belon.
Beraya kat Sabah le jawabnyeeee.
Asbab CikTam, abang Hasyim boleh pakai.
Mekasih CikTam, nooo bg pinjam, kekeke.
Saya plak pakai jubah hitam Mak, kekeke.
Tengok Mak pakai jubah hitam, saya pun mau jugak, hahaha.


Ok, makanan dah siap!
Jom kita makan naa....
Ayam masak merah, air asam tomato, acar timun.

Lepas makan, sesi gerak2 haluan masing2.
Tengah dok sibuk bergambar KChaq dari Sabah tepon.
Lepas Mak cakap, Ayah plak cakap.
Dok pesan, buat ayaq ubat sendri, nak senang bersalin, suh Piduih baca, hg buat sendri pun boleh haih. senang ja baca fatihah 7x, ayat kursi 7x, qullhuallah 7x [bahasa kedah ni hgpa jgn dok gelak.]


Sesi cucu plak nak minta duit raya, hehehe.
Amin amin, dlu.

Salam dengan Tok.

Salam dengan Wan

Bila dah dapat duit rayaaa, jadi mulut itik plak.
Cakap terima kasih, "Thank"
Comellllll...

Lepas dah kenyang makan, yang perempuan masih xsudah keja2 di dapur.
Tengok tilam ayah pun dok ada kat ruang tamu.
Xleh nak watpa lagi daa..
Ayah nak tidoq jugak kat situ.
Ajak tidoq dalam bilik dia kata panas.
Dok kat ruang tamu tu berangin sket.
Boleh dengaq bising2 orang, anak cucu, radio pun boleh bising2.
Kalau dok sorang2 dalam bilik, mesti sedih rasa sunyi lak kan..
OK la ayah.
Kalau ada sape2 datang umah saya.
Minta maaf la ye.
Jangan terkejut atau pikir serong lak..
Ayah kami memang nak tidoq kat sini..
Tidoq kat bilik masa malam2 ja macam orang lain.

Hari Raya ketiga, kami dah nak balik Selangor.
Bajet hari keempat nak beraya kat umah saudara di sana.
Sebab hari kelima, Nabilah dah stat keja.

Hari raya ketiga tu, Mak Lang wat open house.
Kami pun plan pi sana dlu, pastu terus balik.
Naimaton pun dah bertolak dari Kelantan pagi tu.

Kat sana, ramai dah saudara2 yang dah sampai, makan, kenyang.
Sambil lepak2, sembang2, tengok tv n gelagat cucu2 yang ada.

Lepas dah kenyang2 makan, baru teringat nak amek gambaq.
Dah nak balik pun masa ni..
BTeh nak amek gambaq sket.
Kalau x, xda gambaq kenangan lak berhari raya.
Ok, ni sepupu yang laki.
Anas, Farid, Boboi, BTeh, enSuami.


Ok, ni geng gegurls plak......
Yang berdiri di belakang KakCik Maisarah, Nadira, MakTam, Farzana, Lin, Adek Fazilah.
Duduk di kerusi MakTeh, Mak saya, MakLang+cucunya Batrisya
Duduk bawah Chik (bakal pengantin bln12 ni) Chu, saya.

Banyak sangat klik masa ni. Sampai dah xlarat nak senyum dah.
Almaklumlah ada dua kameraman n woman.
Apa yang depa klik pun xtau laaaaaa.

Selamat Hari Raya semua....
Salah silap harap dimaafi.
Andai tersalah kata bergurau senda.
jangan disimpan di dalam hati.

.....Tattatittituttu.....

No comments:

Post a Comment

Terima kasih untuk komen bernas anda :)