Tuesday, 8 May 2012

Menjawab Persoalan BERSIH 1.0, 2.0 dan 3.0

Setelah menulis pengalaman aku menyertai perhimpunan Bersih 3.0 pada 28 April 2012 yang lalu yang menyaksikan empat siri iaitu dari part 1 hingga part 4, aku dihujani dengan pelbagai soalan oleh mereka yang masih kurang jelas dan samar - samar dengan Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil atau ringkasannya BERSIH. Aku tidak memarahi mereka walaupun ada soalan - soalan yang diajukan adakalanya jawapan tersebut ada didepan mata. Cuma mereka enggan berfikir dan menilai, namum ini peluang terbaik aku untuk melakukan pencerahan kepada mereka. Aku akan cuba menjawab secara direct tanpa bermetafora kerana aku tahu bukan semua manusia tahu untuk memahami metafora.

1- Soalan yang sering aku ditanya dan adakalanya membuatkan aku ketawa sendiri, yang berbunyi "Apakah tujuan BERSIH mengadakan perhimpunan di Kuala Lumpur?"

-"Bersih" ialah sebuah pertubuhan hasil dari gabungan lebih 80 Ngo dan parti - parti politik dalam Malaysia. "Bersih" bukanlah sebuah parti politik ianya adalah sebuah gabungan NGO dan Parti - Parti politik yang nama penuhnya ialah "Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil" ringakasan dipanggil "BERSIH".
-BERSIH 1.0 merujuk kepada perhimpunan yang pertama diadakan pada tahun 2007 sebelum pilihanraya umum ke 12. BERSIH 2.0 merujuk kepada perhimpunan yang kedua diadakan pada 9 Julai 2011 dan BERSIH 3.0 adalah merujuk kepada perhimpunan yang diadakan baru - baru ini iaitu pada 28 Apri 2012.
-Apa yang dimahukan oleh BERSIH ini sehingga sampai 3 kali mereka berhimpun?? :- Perkara yang membawa kepada perhimpunan BERSIH 1.0, 2.0 dan 3.0 ini ialah bagi menuntut Pilihanraya Bersih dan Adil. Secara detail BERSIH menuntut 8 perkara untuk dikuatkuasakan oleh pemerintah dan Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia dan 8 perkara tersebut ialah:
  1. BERSIH kan Senarai Undi (Daftar Pemilih)
  2. Reformasikan Undi Pos
  3. Gunakan Dakwat Kekal
  4. Akses Media Yang Bebas & Adil
  5. Tempoh Berkempen Minima 21 Hari
  6. Kukuhkan Institusi Awam
  7. Hentikan Rasuah
  8. Hentikan Politik Kotor
Ini adalah perkara paling asas untuk diketahui dan difahami oleh sesiapa saja yang mahu menyokong atau menentang aktiviti, program ataupun Perhimpunan BERSIH 1.0, 2.0 dan 3.0. 

2- Soalan kedua yang selalu aku ditanya lebih teknikel sedikit, soalanya selalu berbunyi "Apakah pilihanraya kat Malaysia ni tak cukup adil ka??, kalau tak adil macam mana parti pembangkang boleh menang sampai 5 negeri dan BN boleh hilang majoriti 2/3. Soalan begini juga sering kedengaran di Tv3 dan Utusan Malaysia.

-Ya betul parti pembangkang berjaya menang 5 negeri dalam PRU ke-12 dan menafikan majoriti 2/3 BN diparlimen. Sebelum menjawab soalan itu, cuba perhatikan semula 8 tuntutan Bersih tersebut. Dalam keadaan serba susah dan bersaing pada padang yang tidak rata dengan 8 perkara tersebut dinafikan kepada parti-parti pembangkang, parti - parti pembangkang boleh menawan 5 negeri dan menafikan manjoriti 2/3 BN. Cuba bayangkan jika 8 perkara itu dipenuhi rasanya tidak mustahil parti pembangkang boleh menawan Putrajaya. Tapi bukan soal menang atau kalah, yang dituntut ialah persaingan dan pertarungan dalam pilihanraya itu biar seimbang dan adil. Tetapi umpama kaki dan tangan kita diikat tetapi diajak bergusti. Tetapi dalam kaki tangan diikat itu pun kita mampu memberikan kecederaan yang parah kepada lawan kita. Ini yang paling ditakuti oleh si pemerintah jika persaingan itu benar - benar bebas dan adil. Adakah zalim dan kejam jika 8 perkara yang dituntut oleh BERSIH itu dipenuhi??

3- Soalan ketiga, ialah soalan yang aku sering terbaca di status Facebook yang berbunyi "Kenapa perlu demo-demo semua ni, kalau tak puas hati time pilihanraya nanti undi la parti apa ko nak..."

- Aku sedih bila terbaca soalan macam ni kerana, si pengaju soalan ini aku percaya sekurang-kurangnya tamat tingkatan 5 sekolah bantuan penuh kerajaan dan lebih menyedihkan ada yang mempunyai ijazah dan master tetapi masih lagi soalan begini terluar dari mulut mereka (mungkin ada yang tidak kena dalam sistem pendidikan kita). Tapi tidak mengapa aku akan sedaya upaya aku melakukan pencerahan. Jika kamu tahu sesuatu perlawanan itu bakal berlangsung dengan tidak adil, adakah kamu akan terus untuk bersaing juga yang mana kamu tahu yang kamu akan ditipu hidup - hidup. Orang gila sahaja yang akan masuk pertandingan yang dia sendiri sedar dia bakal ditipu hidup-hidup. Jadi mereka yang turun berdemo ni adalah untuk menuntut pertandingan itu dijalankan dengan adil. Bukan soal parti mana yang menang. Tetapi soal pilihanraya yang bersih dan adil. Dengan hanya turun mengundi dan memilih parti mana yang kita sokong tidak akan menyelesaikan masalah ketidakadilan dalam sistem pilihanraya di Malaysia. Maka setelah tuntutan yang dibuat secara diplomasi itu tidak dilayan maka demostarsi atau perhimpunan rakyat dilakukan bagi menunjukkan kepada seluruh negara dan dunia bahawa rakyat yang berhimpun itu mahukan 8 perkara tadi dipenuhi bagi memastikan pilihanraya itu berjalan dengan bersih dan adil. Sekali lagi aku bertanya, adakah zalim dan kejamkah jika 8 tuntutan itu dipenuhi??

4- Soalan terbaru yang aku terima, kali ini agak ilmiah tetapi malas, malas kerana tidak mahu mencari dan membaca tetapi hanya menunggu untuk mendengar. Soalanya berbunyi "Apakah hasil dari perhimpunan Bersih dan adakah matlamat Bersih tercapai?

-Menjawab kepada soalan ini, aku lebih suka untuk menimbulkan persoalaan "Demostrasi - Demostrasi besar yang pernah berlaku dalam negara kita ini adakah ianya berhasil. Dan aku menjawab "YA"

-1998/1999 sewaktu era reformasi, demostrasi - demostrasi besar berlaku setiap hari dan minggu di kuala lumpur, hasilnya ---------------> Mahathir telah meletak jawatan, apa kamu kira Mahathir akan meletak jawatan jika tidak ada Reformasi 1998/1999

-2007 Bersih 1.0, hasilnya ------------------> SPR setuju menggunakan dakwat hitam pada PRU 12 namum 2 hari sebelum PRU keputusan dibatalkan, rakyat yang merasa tertipu menghukum Umno/Barisan Nasional dalam keadaan yang serba payah hingga Umno/Barisan Nasional cedera parah dalam PRU ke 12.

-2008 Demostrasi mansuhkan PPSMI, hasilnya------------------> Kerajaan hari ini telah memansuhkan PPSMI kesan dari tekanan politik yang mereka terima dari demostrasi tersebut walaupun hingga hari ini mereka enggan mengakuinya kerana mungkin ego sang pemerintah.

-2009, Demostrasi ANTI ISA, hasilnya ---------------------------> Pemerintah hari ini telah akur dan bersetuju untuk memansuhkan ISA yang kononnya termasuk dalam dasar tranfomasi negara. Apa kamu fikir jika tiada desakan dan demostrasi tersebut pemerintah akan memansuhkan akta zalim ISA tersebut. Cuma kerana ego mereka menyebut ianya sebahagian dari dasar tranformasi negara.

-2011 Bersih 2.0, hasilnya ---------------->Kerajaan bersetuju menubuhkan satu jawatankuasa bebas bagi mengkaji perjalanan sistem pilihanraya di Malaysia. Jika tiada demostrasi ini, apa kamu fikir kerajaan akan mengambil tindakan untuk menubuhkan jawatankuasa bebas untuk mengkaji sistem pilihanraya di Malaysia ini?. Namum Jawatankuasa itu dilihat tidak jujur dalam menjalankan tugasnya, banyak bukti dijumpai seperti senarai pemilih yang meragukan, perpindahan pusat mengundi yang ketara, keengganan pemerintah membenarkan parti-parti pembangkang muncul di media arus perdana. Kini semua maklumat ini telah diketahui umum rakyat sudah mula bercakap dan mula menuntut hak mereka sebagai pengundi. Jadi semua ini memberi tekanan kepada pemerintah. Jika demostrasi ini tidak diadakan, apa kamu fikir pemerintah akan mengambil pusing tentang semua ini malah mereka akan cuba tipu dan terus menipu.

-2012 Bersih 3.0, hasilnya -------------------------> hasilnya tekanan semakin hebat datang kepada pemerintah untuk menunaikan 8 tuntutan Bersih tadi, kali ini jumlah peserta perhimpunan semakin ramai. Secara moral ianya telah menjejaskan imej pemerintah Umno/Barisan Nasional. Mereka perlu lebih berhati - hati dan tidak boleh menipu sesuka hati dalam pilihanraya yang akan datang sekalipun 8 tuntutan Bersih tadi tidak dipenuhi. Tetapi rakyat sudah buka mata, dunia telah membuka mata, anak muda telah membuka mata semua ini yang paling ditakuti oleh pencuri bila orang mengetahui yang dia telah, sedang dan akan mencuri.

Setelah aku menjawab soalan - soalan yang sering dilontarkan kepada aku itu. Aku cuba ingin bertanyakan SATU sahaja soalan kepada para pembaca yang budimana. Soalannya berbunyi: 

"ADAKAH ZALIM ATAU KEJAMKAH JIKA 8 TUNTUTAN "BERSIH" ITU DIPENUHI??? "


No comments:

Post a Comment

Terima kasih untuk komen bernas anda :)