Search This Blog

Friday 22 September 2017

Part 3 : Sambutan Kelahiran Hafni sebab Umi teringin nak buat Kek :P

Assalamualaikum...

Ok sambung terus dengan part 3...
kebetulan tengah free ni, hari ni kan cuti, hehehehe...

Ok nak cerita lanjut pasal kek choc cheese berry tu...
saya jumpa resepi ni, di blog SesedapRasaSyazwaniAdnan
dia pun buat sebab teringin nak makan sebelum bersalin ni...
resepi asal katanya jumpa di myresepi...
boleh klik link tersebut untuk cerita lanjut...

Dia punya versi cheese chocolate cake..
saya punya versi choc cheese berry..
Saya guna resepi tersebut untuk buat coklat mousse tu dan bancuhan cheese nya...

Image result for choc cheese berry ala secret recipe

Ini gambar dari web SR ye...
so saya ikut layer sama macam ni...

Masa saya lapis, kek coklat lembab tu...
selebihnya, saya lapis atas dasar kek yang sebiji lagi tu...
buat serentak..

Esoknya, pergi cari gelatin, baru dapat buat adunan cheesenya...
kalau tengok dari gambar SR tu, dalam cheesenya ada buah2 jugak kan...
saya nye tak ada letak...
sebab saya guna strawberry je...

Kenapa strawberry, sebab saya ada stok jem strawberry banyak lagi..
berry yang SR ni rasanya, dia campur2 kan semua jenis berries ada, blueberry, raspberry..
sebab tu nama berry je...

Jadi, kek saya nama Choc Cheese Strawberry la gitu...
sebab guna strawberry je...


Ini adunan cheese nya..
saya tuang kosong je, tak ada letak buah...


Lapisan coklat mousse selepas semalaman dalam peti sejuk...
Lepas dah siap adunan cheese, terus tuang atas mousse ni...


Saya biar semalaman juga dalam peti sejuk..
kalau nak cepat, paling kurang 2 jam ke 4 jam minimum...
tapi saya tak urgent nak makan...
masa ni hari Jumaat, Sabtu esok baru nak makan..
So biar je semalaman dalam peti sejuk...


Pagi Sabtu tu, keluarkan piping jem strawberry pulak....
simpan peti lagi...
sementara tu, saya masakkan jem strawberry segar...
asalnya dah lama saya sediakan puri strawberry ni..
beli strawberry segar, balik blend..
pastu saya simpan freezer, so bila defrost, ada air la plak kan...
jadi berkeputusan nak masak sampai air tu kering...


Dah kering macam ni, biar sejuk dulu...
tengahari tu, piping puri strawberry ni pulak...


Hasilnya jadilah begini...
merah macam larva, hehehe....
Menjadi jugak idea saya ni...
saya terfikir sendiri je, macamana nak buat jadi 2 lines macam SR buat tu..
satu rasa macam jem, satu rasa macam puri..
Alhamdulillah, begitu la kot SR buat...
bila makan pun sedap, ada rasa biji2 tu...
dalam puri tu, tak ada letak gula apa pun, sebab dah tau jem tu dah manis sangat..
biar puri rasa masam2 sikit, baru la stabil...


Budak tecik ni happy...
dapat kek banyak kali...
dia selalu dok potpet sebelah, masa saya deko2 kek,
Umi, Hafni nak besday 2 kali... Hepy besday 2 kali..
macam tau2 je, orang buat kek untuk dia..
bukan dua kali dah ni, 3 kali dah ni celebrate besday dia...
pecah rekod aih, untuk dia 3 kali potong kek...

Kebetulan Umi rajin tak pa la, nak...
time tak rajin tu, jangan kek, nak dapat donat pun Umi malas daaa....

Petang Sabtu, balik rumah mertua, tak sabaq nak buka loyang...
nak tengok kejadian layernya...


Kalau buat kek SR ni, memang kejadian layernya paling tak sabar nak tengok...
baru la saya perasan kek SR ni, semua layer2 je..
buat lapis2, bermalam2 nak siap...
patut la mahal tak sangga...
tapi senang, sebab tak yah bakar oven kek2 cheese macam ni...
dan bila buat kek macam ni, conpem tebal, penuh loyang, wakakakaka...

Sesuai sangat untuk saya yang tak berapa nak tebal sangat bila bakaq kek...
buat kek macam ni senang, tak da nak keciwa sangat...
conpem sedap, sebab pakai cheese...
cuma banyak step je...
enSuami dok tengok saya dok keluarkan kek setiap hari...
tak siap lagi ke, tak habis lagi ke, bila nak boleh makan??
lamaanya buat kek.... macam2 la potpetnya...
kek mahal, mesti la lama nak buat...
makan satni, sat ja habis....emmmm



Amacam sama tak dengan original SR..hohohoho
baru perasan, kek SR piping diorang besar2 juga ya..
jadi, lingkarannya tak banyak sangat macam saya buat tu, hahahaha....


Seronok sangat tuh, dapat potong kek banyak2 kali...
Umi, Umi, Hafni nak epi beday dua kali...
dah dapat kan... syok tak anak Umi???


Potong kek, nak bersih2 cantik..
kena panaskan pisau la yeh, samada layur atas api atau celup dalam air panas...
kemudian lap dengan tisu, cepat2 hiris...
tu yang mencair je jem2nya....


Emmmm, nyumm nyummmm
berulang2 saya makan kek ni...
tapi waktu2 lain la, bukan sekali hadap..
tak daya den nak habis banyak2 slice sekaligus...

Sambil makan sambil feeling..
menghayati susah-payah buat kek ni, hahaha...
Alhamdulillah berbaloi...


Sedap.. sedap.. sedap..
makan banyak....
mai checkup hari Jumaat minggu lepas, berat naik mendadak dalam masa seminggu, wakakaka...
enSuami bantai salahkan kek cheese ni, makan banyak sangat tudia la...
eh eh eh, macam tak ada kaitan je dengan kek ni...
apa2 pun memang saya makan banyak pun, bukan kek ni je...
memang memanjang je saya makan...

Doktor cakap, saya mengidam ke, makan banyak sangat...
Hahaha, entah la memang makan je..
tak habis makan, sayang pulak kat makanan kalau tak habis...
pnIsteri ni, macam perut tong pun ada, dah kita yang masak, kita juga yang nak kena habiskan...

Kalau tak masuk tong perut sendiri, nanti masuk tong sampah pulakk...
tu yang sedey tu....hihihi...
jadi makan je la selagi boleh...

Lepas dah tau berat naik mendadak, saya makan cara hari BSP..
selalunya bila hari checkup BSP, kita akan makan, dan puasa selama 2 jam sebelum check glukosa darah...
so cara saya makan sekarang macam ni la, makan dalam 1 jam pertama tu, 2 jam kemudian jangan makan apa2, paling kurang minum air kosong je..
lepas 2 jam baru makan pulak...


Nak hujung2 nak bersalin ni..
selain berat naik..
kaki bengkak teruk jugak..
doktor cakap, ada tanda2 tak bagus la kan..
Alhamdulillah BP, nadi saya OK..
tapi hari2 kena pi check BP kat klinik..
sebab doktor risau kalau BP naik, saya boleh sawan..

Isnin lepas dah jumpa pakar, dia tengok keadaan saya,
dia cakap check BP selang-sehari pun tak pe la..
lepas jumpa pakar tu, kaki pun dah mula surut...
Alhamdulillah, sesuai sangat la doktor pakar cakap selang-sehari je..
tak larat la, nak pi hari2...
pening kepala, tengok orang ramai, tunggu lama..
kalau pi hari cuti, Sabtu-Ahad tu, ok la, kita yang sakit ni je datang...
tak perlu nak menunggu lama, setengah jam je selesai..

Allahuakbar, semoga elok2 je menunggu masa nak bersalin ni...
Amin...

4 comments:

  1. nampak sedap. setanding secret recipe ni

    ReplyDelete
  2. Oo..kena panaskn ke pisau kalau nk smooth je potong.. coz potong kek selama ni selalu kurang kemas

    ReplyDelete
  3. tgk pic pun nampak sedap...nyummm3.Salam kenal awak, moh ler ke blog saya https://cararesepi.blogspot.com/. Kalau tak kisah masukkanlah blog saya ke dalam senarai blog list awak...huhu

    ReplyDelete

Terima kasih untuk komen bernas anda :)

Daisypath Anniversary tickers