Search This Blog

Monday 18 September 2017

Part 1 : Raya Haji dan Sambutan Kelahiran Family Che Intan

Assalamualaikum...

Ya, raya haji lepas balik Kedah..
kitorang semua bertolak balik hari Merdeka, 31 Ogos..

Adik saya, dari Ukay Perdana..
Kakak dari Senawang..
Kami pula dari Sekinchan..

Sehari sebelum balik tu, kawan enSuami inform jambatan Sg Perak tu, boleh lalu untuk kenderaan ringan..
sebelum ni, orang cakap kena tutup sekejap sebab rosak/runtuh..
enSuami pun lega la, xperlu nak lalu jalan jauh...
boleh terus, cepat sikit masuk Lekir...

Hari dah jalan tu, sampai je kat jambatan tu,
kreng kreng kreng....
kena tutup daaa....
semua orang U-turn bawah jambatan..
nampak motor je boleh lalu...

Dah kalut bising2 dah enSuami..
nak cari jalan mana ni, yang dekat...
ada berhenti isi minyak tu, sembang2 dengan orang keja situ, dapat la info;
memang jambatan tu buka untuk kenderaan ringan, walaupun jambatan dalam maintenance nak upgrade... tapi kesilapan kontraktor nak pasang/tanam tiang baru, terketuk tiang lama pulak.. jadi bimbang membahayakan pengguna, tu yang tutup terus tu. Itu yang Uncle tu cerita kat enSuami la.. kalau salah tak tahu la..
so kami lalu Beruas sampai jumpa simpang biasa yang selalu lalu di Terung..

Balik raya kali ni, saya tak ada bawak biskut raya pun..
bawak balik bekal paste mee jjajangmyeon, paste cili tteobokki..
untuk kimbap, kakak saya yang belikan barang, dia nak makan kimbap..

Semangat nak masak masakan Korea, sebab adik ipar, Moon ni suka spicy tteokbokki.
saya dah cuba 2 hari sebelum balik tu, buat guna tepung pulut..
kami lakibini makan, melekit2 kat lidah...
tepung pulut kan, bayangkan buah melaka tu, tapi tak ada inti gula melaka di dalamnya???
makan tepung jaaa, ya ampun, rasa tawaq2 liat... xkena selera kami yang ni...
saya rasa nak cuba guna tepung beras pulak lain kali, tengok rasanya macam mana...
kalau tak lalu juga, tak buat dah la tteobokki lepas ni, wakakaka....

Pagi raya tu, yang lelaki semua dan mak saya je yang pergi solat..
kami yang bini2 ni, semua kat umah, siapkan anak2, makanan, dan diri sendiri..
untuk mee jjajangmyeon, saya rebuskan spageti je..
memandangkan adik ipar dan kakak, baru je bersalin...
kot la tak boleh makan mee sebab angin ke kan...

~ada screenshoot dr IG adikipar. saya tak ingat apa, nak amek gambar, huhu~

Lagipun senang sikit, rebus sebungkus je dulu..
kalau dah habis, kita tambah kemudian..
nak masak banyak2, takut tak ada orang makan plak kang...
lagipun Mak saya pun dah masak laksa..

Untuk kimbap, pulut 1kg, saya masak semua..
ada banyak stok seaweed, tuna pedas..
lagipun satu roll, tak ada la dapat banyak.. dalam 6-8 keping je...
tapi sempat siapkan separuh je, dah tengahari, Mak dah kalut ajak jalan2 raya umah mak sedara...


Malam tu, sambung lagi buat..
keluarga adik2 Mak, anak menantu, cucu, sepupu-sepapat, semua mai...
depa dok riuh kat ruang makan di dapur, woi sushi tak siap lagi ka...
penat nak habaq, kimbapppp bukan sushi...
habaq banyak kali pun, dok panggil sushi jugak, aigooo..

First round hidang ke meja, berebut masing2...
sekejap je dah licin..
kak ipaq mai bawa pinggan kosong..
licin dah, tak cukup lagi...
pi round kedua, pun habis...

Alhamdulillah habis licin semua..
orang balik, boleh basuh semua, tak da makanan yang berbaki melainkan laksa Mak..
malam tu, baru sempat saya nak makan...
nasib tak bersalin lagi, boleh la makan sesiap, hehehe...

Lepas sudah kemas2, boleh plak Abang ajak keluar, celebrate besday ramai2...
saya dengaq nak keluaq malam2, adoi... lemah la malam2 ni...
saya dah all-out siang tadi, sakit belakang semua, tunggu nak solat, nak tidoq ja ni..

Disebabkan kakak saya nak balik esok, jadi Abang saya ajak untuk buat malam ni..
bila tanya dia nak jalan tenghari, jadi ajak buat esok je la, sebelum kakak balik..
janji dalam kol 10-11 pagi gitu..
dah KFC-PizzaHut buka 24jam kan...


Jadi esoknya kami ke premis berkembar PizzaHut-KFC di Alostaq..
sebab dua2 makanan ni, diorang nak makan..
kami masuk duduk dalam PizzaHut, order take away KFC...


Saya rasa salah pula buat macam ni..
patut makan dalam restoran KFC..
order pizza take away..
sebab makan pizza, tak ada sisa makanan...
bila makan ayam, sepah la tulang2, kulit, sos, segala bagai...
tak sedap hati biar camtu, saya pun kemas sebaik mungkin..
lap2 meja dengan tisu KFC yang ada...

Dan rupanya malam tadi, sedang saya dibuai mimpi, adik saya keluar dengan isterinya beli kek di SR...
so masa keluar rumah tadi, kek tu dibawa bersama...


Nama Hafni, H dah hilang...sebab diorang dok panggil Afni kan...
nama Hafni, susah eh nak sebut..
Afni la, Ani je la, Mak saya lagi la Nurul Ain teruih dia panggil masa Hafni baby dulu2...


BTeh tu, Bang Teh (30 Ogos), adik ke5 bawah saya, stay Ukay Perdana...
Honeymoon di Korea, sebab tu, signifikan sangat adik ipaq dengan anak saudara tu dengan Korea, baby korea kekdahnya...
Naurah (30 Ogos), anak kakak saya.. kakak ada sorang ni ja, kami berdua ja anak perempuan...
Iman (16 Sept) pula, anak Abang no 2.. yang ada bisnes nursery pokok buah di Bertam tu...
Hafni, (4 Sept)..
Kakak pun nak tumpang sekaki, dia 26 September..
Kalau ikutkan Abang sulung pun 24 September.. anak sulung dia, Along 1 September...
Haa ramaikan bulan September...
Tu yang Abang nak sangat tu celebrate ramai2...
kami jarang dapat berkumpul macam ni...


Kek ni, dok depan saya je..
saya jarang sikit nak makan kek..
lebih2 lagi yang SR punya...
tanya kek apa, kata choc cheese berry, aah ada cheese lagi...
kenkononnya tak berapa nak lalu makan la...
kakak saya suh makan jugak, satni tak habis tak ada orang makan...

Ceh, malu2 la cuba sikit2...
bila cuba sesuap, yang coklat dan putih tu rasa macam kek indulgence ja..
sambil dok tanya2 kat adik ipar..
kakak saya dengaq, dia kata tu cheese la, yang coklat tu, coklat cheese...
saya dengaq, musykil ja, ya ka....

Makan sikit-sikit.. sedap la plak rasa..
rasa kena di tekak saya..
ayam 2 ketoi, pizza 2 keping..
banyaknya saya makan...
lapaq kot, pagi tadi tak makan sangat masa sarapan..
Mak saya buat nasi goreng, saya sepanjang pregnant ni, perasan tak leh makan nasi goreng, jadi angin satu badan...


Habis kenyang semua makan nak dekat kol 2 jugak la...
bergambaq ramai2 sebelum balik...

Dari kiri: Abg Firdaus (Abg ipar, Suami Kakak), Adik bongsu No8-CikTam, Adik No.7-CikTeh, Suami saya, Mak, Abang No.2-BangChiq, Kak Azida (KakIpar, Isteri Abg No.2), Anak no.4-KakChiq(Saya), No.3-KakChaq, Adik No.5-BangTeh, Moon (Adik Ipar)


Family kami, tahun ni, baby boom..
kakak saya, bersalin bulan 3, kembar laki-pompuan.. Faris dan Faeqah
kakak ipar, Kak Murni, (isteri abang sulung-tiada dalam gambar) bersalin awal Ramadan, anak pompuan... Iris Nayla
adik ipar, Moon bersalin hujung Ramadan.. Sephia Medina
Saya sorang tak lepas lagi...bulan depan inshaAllah...
Kakak ipar, Abang no2, surrender dulu sementara.. diorang 3 hero berturut2 selang setahun... so dia kata nak rehat dulu, anak laki lain macam peelnya.. kalau dapat macam Hafni xpa la, makan tertib ja...

Hahaha.. Hafni, depan orang memang la senyap sunyi..
lagi pun kampung Kedah jarang dapat balik kerap...
dia kurang pandai sesuaikan diri..
kali ni, dia dah OK sket...
dulu2 semua orang dia takut..

Sekarang dah besar, 4 tahun, nak jadi kakak dah..
dia dah berani dan matang lah sikit..
lagipun, ada baby ramai kali ni..
rajin dia dok menghadap baby2 tu, tengok gelagat baby, sambil gelak..
nak dukung tak berani, baby besaq belaka..
dia berani sentuh2 kat tangan dan hujung kaki ja, hahaha...

Pasal tteobokki, tak sempat buat eh...
raya kedua dah makan pizza, kfc, kek belaka..
petang tu, pergi rumah PakCik saya pula, ada buat akikah anak dia..
malam tu balik tidoq..
adik plak, balik umah mertua dia plak..
So tak ada orang Korea celup nak makan tteobokki, tak ada la nak buat...
kami pun balik hari Ahad, pagi tu sarapan nasi lemak je..
balik kedah mesti makan nasi lemak Kedah, enSuami saya suka nasi lemak Kedah, macam2 rasa...

Makcik nasi lemak favorite dia tu, tak meniaga pagi tu,
ye la raya lagi kan...
makan yang orang lain la jawabnya...
nasib ada jugak yang jual..
kalau tidak, kempunan la nasi lemak Kedah...

3 comments:

  1. hehe seronok dengar cerita nabila..cerita saya banyak tersadai di draft lagi..

    take care ye

    ReplyDelete
  2. meriah nya.. ramai ye..
    tak pernah try lagi makanan korea ni..

    ReplyDelete
  3. Masa balik taipung haritu takde pulak jambatan runtuh,

    ReplyDelete

Terima kasih untuk komen bernas anda :)

Daisypath Anniversary tickers