Monday, 24 August 2015

KEBUN DAPUR : Si Kenit yang merah menyala..

Assalamualaikum...

pokok tomato saya yang berbuah 2 biji dulu tu, 


Dah jadi macam ni...

Tomato ni tak membesar sangat pun..
tapi boleh juga dia masak ranum macam ni....

Capsicum haritu, dah jatuh luruh, tak membesar..
buruk bahagian dalam buah, jadi luruh gitu je..
enSuami saya la, masa dia siram pokok tu,
dia tanya, pokok apa ni?
saya jawab la capsicum..
capsicum? boleh hidup ka tanam kat sini?
amboihhh, capsicum tu merajuk kot dengar dia cakap macam tu, iskk...

Tapi, memang ada sesuatu yang terjadi pada pokok tu..
ada binatang pe ntah, kecil2 macam semut, buat sarang di sebelah bawah daun2 pokok ni..
banyak sangat...
asyik terlupa nak beli serai wangi..
saya amek spray dengan spray ubat nyamuk je, ridsect, huhu...
tak terkesan pun binatang tu, geram sangat...
pastu sementara ni, saya alihkan pasu tu letak kat tempat cahaya matahari terik..
mana la tau, binatang tu boleh kepanasan terjemur di tengah panas, huuu...


Kecil sangat buah ni..
saiz sudu besar pun tak sampai untuk 2 biji ni..
tapi OK la, sebab boleh makan...
dah selamat masuk perut..
masak tomyam tengahari tadi..

Pagi tadi keluar beli lauk-pauk dah habis..
sampai dalam 11.15, tunggu enSuami bersihkan ayam..
sambil2 saya sedia bahan..
masak tomyam la cepat sikit..
2in1, hehehe....

Dapat juga merasa rezeki Allah bagi melalui usaha sendiri...
moga ada rezeki lagi melimpah ruah dengan keberkatan, Amin...

WhatsApp : 019-3330382
Tempahan Design:
Banner | Buku Iklan | Label | Logo | Header/Edit Blog | Kad Nama | Poster

1 comment:

  1. cantik Nye buah merah tu.. best kalau tanam sendiri buat makan sendiri.. tapi saya tak minat & tak pandai bab2 tanam menanam ni

    ReplyDelete

Terima kasih untuk komen bernas anda :)