Thursday, 31 October 2013

D.I.Y : Kotak untuk simpan pakaian

Assalamualaikum dan selamat sejahtera..

harap semua blogger n pembaca sihat ceria, amin...

Dalam 2 minggu kat umah ni, kalut2 dengan hafni, saya sempat berDIY..

Ada yang susah ada yang senang [dalam kondisi saya]

Pertamanya yang tak sabar nak buat, kotak ber'partition'
Idea asal dari sis Fizah blog Sioca..

Saya tengok tu, teruja, waaaaa..
Kalau keluar waaa masa first time tengok tu, maknanya memang idea tu sangat GEMPAQ..

Memandangkan kat umah pun memang ada banyak kotak, hajat di hati memang nak buat jugak..
walaupun tak tau lagi nak isi apa, bleh hahaha..

Dalam plan tu, sangat sesuai kalau boleh letak kain pelikat enSuami yang banyak sangat tu..
lagipun dia suka menyalin..
Dalam sehari mau 2, 3 helai dia guna...
dulu2 [atau dalam almari kt umh mertua] saya lipat2..
tapi enSuami dia suka tarik2 mana2 kain atau tshirt yang dia berkenan nak pakai...
so bila main tarik, paham2 je la...
bukan nak reti2 susun balik, ppft...

kat rumah sewa dulu saya main gulung2, cara saya masa bujang2 dolu2...
efisen la jugak, cuma ruang terhad.
kadang2 nak jimat tenaga, saya suh enSuami amek je kain yang tersidai kat ampaian tu guna dulu.
dah habis sangat dah, baru amek kat almari.
dia la yang ajar...
selamat tenaga saya nak berkemas, hehehe...


Ini dia kotak yang dah siap berbalut.
nasib saya mudah sebab kotak kipas yang ada tu, memang muat2 almari.
so, saya cuma tambah divider kat tengah tu je...

ya ampun, susah gila nak balut kotak yang berkotak2 macam ni..
tengok sis Fizah buat, macam senang je...
tau2 dah siap dia tunjuk gambar...
bila buat sendiri baru hang tauuuuuu....

dari tengahari sampai ke petang, baru siap macam ni...
ingat dah nak berhenti tengah jalan daaa..
dengan hafni yang kejap2 terjaga nangis
nak wat keje apa pun xleh tau...


Dah siap camni, tersenyum puas...
tapi tak terus siap jugak...
nak simpan baju dalam ni pun amek masa gak..
bertukar2 ideanya....


Mulanya semua saya gulung
kain pelikat gulung, tshirt pun gulung...

tapi bila tengok terjelir camtu, xsyok laaa
pastu try lipat sampai kecik...
jadi kain pelikat macam gambar kat atas tu...

tapi bila tengok situasi macam tshirt lebih banyak dari kain, [sebab masih kat umh sekinchan],
saya tukar kedudukan plak...
sebab tshirt ni tebal sebab ada kolar...

Jadi tshirt amek ruang tengah, kain pelikat dok tepi..


Saje je tumpangkn kain batik tu, nak tengok berapa helai bo muat.
klu keseluruhan kain pelikat, mgkin 6-7 sja, kalau sumbat 8 mcm ni, bo ketat sangat.
nanti kotak DIY ni plk yang rosak, aish...

Yang sebelum adanya kotak, saya simpan dalam laci mcm ni...


cepat sangat kain pelikat dia habis...
sekarang dah tukar masuk dalam kotak.
dan lebih senang, saya letak kat lantai luar dari almari...


xda lagi bunyi bising2, pintu gedegang, laci berdengung!
nanti wat anak saya senang terkejut dari tidur, nak pujuk balik bukan senang, huuu

satu lagi projek yang sama dari kotak...
kotak asal kertas A4 IK...
Saya balut pakai kertas yang sama...


untuk nak simpan cadar..
sebelum ni, saya simpan cadar dalam beg plastik je...


cara masa di rumah sewa dulu.
letak dalam almari...


dalam almari, saya simpan macam ni je, bleh..
membazir ruang kan...
sebab saya malas sangat nak buka2 pintu almari, lambat.
jadi suka letak barang2 yang jarang2 guna.
sebab tu la ruang tu jadi macam tu, huhuhu...

lepas ni, cadar2 tadi dah dipindahkan ke dalam kotak yang diberi nafas baru..


Selamat 4 set cadar, 1 selimut, 1 langsir [yang xdpt pasang kat tingkap] selesa dalam kotak ni..
Yeh, misi tercapai.
Ada juga guna kotak2 lama ni, nasib xbuang lagi masa pindah dulu..
Makeover sket, dah mudahkan penstoran baru.

Kalau orang lain, mesti beli bekas plastik storan tu kan...
saya tak terbeli2 lagi walaupun dah banyak kali terfikir pasal tu...
bila tengok harga, emm nanti la dulu, nanti la dulu, nanti la dulu, ada ja benda lain yang perlu didahulukan.
akhirnya, DIY la sementara dulu.

xtau la sampai bila dapat bertahan.
ingat nak label2 lak lepas ni, hihihi...
teringat sticker tertinggal kat umah sana.
nanti la buat label, kalau banyakkkk sangat kotak2 simpan macam ni...

Soalan, rajin ke nak buat lagi nih?
Huhuhu.....

Kotak tadi selamat simpan semula dalam almari.


yang sebelah tu pun kotak kertas A4 DoubleA.
dah siap balut.
tapi takada isi apa2 lagi...
rajin terlebih kot...
alang2 dah membalut ni, balut la siap, tengah ada mood membalut.
nanti nak guna kan senang, isi je barang pe nak, tunggu nak label je untuk memudahkan penstoran.


ini sahaja satu-satunya almari yang saya ada kat rumah ni...
huu, macam kesian la sangat, heee
dah jumpa almari idaman saya dan enSuami...
tunggu bajet la, apa lagi....

xsabaqnyaaaaa miliki almari pakaian idaman kalbuuuuu

4 comments:

  1. gaaaaaaaaaa,,,,kagum sgt niiii,,,,

    sgt SUKAAAA perkongsian yg mcm gini...DIY ni ada kepuasan yg tersendiri...kan kan??? ;)))

    ReplyDelete
  2. yes sgt best..

    mekasih byk jgk kat sifu susun atur ni, hehehe....

    ReplyDelete
  3. kemasnya... suka style balut kotak tu.. :D

    ReplyDelete
  4. nampak lagi kemas bila letak dalam kotak....

    ReplyDelete

Terima kasih untuk komen bernas anda :)