Wednesday, 7 April 2010

kuih feveret ,tp xla feveret sgt sbb xda kuih yg feveret semua makan ja

Bila nabilah kata pasal kueh feveret tu. Sy pun teringat rasanya macam pernah je amik gambar roti nan tu, time tu mak tgk masak, biasa nya mak akan uli, sy tolong goreng or letak ja atas pan yang panas (yg ni bukan goreng tp biar ja masak atas pan tu xperlu guna minyak,) sy la tukang terbalik kan tepung ni

ok langkah pertama puan-puan (saya belum Puan lg, na... =P) sekalian kita uli tepung, tp sy xpandai la uli tepung ni, ummi yg buat, bila dah da mini mesin uli tu, letak ja bahan-bahan dalam mesin tu, bahannya ialah 1 tepung gandum (1 tepung? 1 cubitkah?), tepung lain xleh, telur (brpa bijik pakcik? 30 bijik, cukup?), majerin, lagi mauripan( nabilah tau x ni apa? - tau la ibu roti, xpun ragi kan?), pastu lemak sayur (mende? kna beli, ckp lemak sayur kah?) pastu garam gula pastu xtau la apa,cuma tau bila dah siap emak terus je buat bulat jadi mcm roti pau tu.

tp sygnya xleh tunjuk gambar sbb xamik gambar tu, dgr cerita jelah ya

 gambar diatas adalah tepung setelah digelek (camna bo jd bulat nih? potong2 tepung dia mcm karipap kah?) kan jadi la dia leper, tunngu sekejap bagi dia kembang,

 
dah gelek tarik-tarik cikit masuk kan la dalam kuali kalau nak digoreng la, tp biasa nya letak ja atas pan leper biar ja terbakar sendiri, sihat cikit

 
 ini hasilnya kuning keemasann xclear ya

 Ini clear cikit, nampak menarik kan, sedapnya suddenly ingat kat ummi plak, tp kalu enti nak makan kena la cubit2 dulu bagi xlekat kat braces tu
 
 roti itu td boleh dimakan menggunakan kuah dal n sambal, sedappnyaaaa


 kuah kari pun boleh jugak

No comments:

Post a Comment

Terima kasih untuk komen bernas anda :)