Monday, 7 November 2016

Sayangku Cikgu Hasyim ;)

Assalamualaikum...


Sorry, jangan ada yang nak termuntah plak baca tajuk tuh, kekeke...

Ini cerita sebulan yang lepas..
sambut besday enSuami..
10.10.2016...

Memandangkan 10.10 jatuh hari Isnin..
weekend hari Sabtu sebelum Sabtu tu, dah ada pun kek untuknya..
tapi baking kek hari Jumaat..

Pagi Sabtu, saya ada kursus jahitan manik..
so kena masak awal2 sebelum apa2 hal berlaku...

Memandangkan tajuk kek, macam pernah dengar je kan..
kenkonon nak tiru, Sayangku Kapten Mukhriz ler...
Tapi sebab enSuami kite, cikgu..
So jadilah Sayangku Cikgu Hasyim, kahkahkah...

Masa hot dengan Kapten Mukhriz, kan ada keluar resepi kek padat Kapten Mukhriz kan??
Macam nak try buat kek tu..
tapi bila teringatkan sebelum ini enSuami pernah kata, kalau nak buat kek butter, pakai la butter jangan pakai Planta plak...
cee, pandang enteng pada Planta ye...

Ok la, xyah la buat kek butter..
pewarna hijau pun dah habis, malas nak kisah pergi beli...
kita buat kek span biasa je la...
cuma kali ni special sikit...

Ha, apa yang special???
guna pewarna asli...
Warna biru si bunga Telang...


Terima kasih pada Sarah (Blogger Petak Bunga)..
atas jasa baik dia bagi benih bunga telang, saya pun dapat menanam pokok ni sendiri...

Memang pokok ni, cepat betul membiak...
Bunganya banyakkkkkk sangat...
Masa awal2 dulu mula dengan nasi lemak...

Nasi Lemak Bunga Telang

Ais krim xjadi biru nya...
sehari sebelum tu, enSuami tunjuk video dari FB ada kedai ais krim di Damansara ke mana entah..
buat aiskrim guna bunga telang, untuk kaler biru...

Dia letak 2-3 kuntum je, aiskrim dia boleh jadi biru...
Musykil saya, saya buat tak jadi pun....emm


Balik rumah je, terus je buat aiskrim dengan bunga ni..
tapi saya tabur je masuk dalam aiskrim..
ingatkan lama2 warnanya boleh melarut dengan medium aiskrim tu..
sampai la dah keras, tak jadi pun...
bila aiskrim dah cair, bila dipenyek2 pada bunga tu, baru keluar warnanya...

Baru saya faham, kenapa dalam video tu, dia bancuh bunga ni dalam air dulu...
kacau2 sehingga warna dia keluar, baru boleh guna...

Tak pe lah, lain kali cuba lagi..
tapi resepi aiskrim, tak de pula guna air..
agak2 boleh ke bancuh bunga tu dalam susu cair ekk????
susu cair dah habis stok, so xdapat nak cuba teori ni lagi...


Ni pula buat nasi dagang versi biru..
saya guna beras biasa je..
tapi puas la kalau dapat makan nasi dagang..
heran sungguh la...special sangat nasi dagang ni..
enSuami pun lain macam happy kalau saya buat nasi dagang..
Fuyoo, nasi dagang tu, sedapnyaaaa...

Tapi kan, tak semudah tu la nak dapatkan warna biru pekat macam nasi dagang tu...
banyak kali cuba juga la...
Masa awal2 dulu, letak sikit2 je bunganya, macam la bunga tu mahal sangat nak kena beli...
walhal berlambak2 bunganya kat pokok, hihuu...
Bila xjadi sangat birunya, setiap kali nak masak, saya tambah bilangan kuntumnya..
dari 10, 20, sampailah 30 untuk 2pot beras, baru nak dapat biru macam tu, tau...


Gitulah hikmahnya kenapa bunga dia banyak sangat tumbuh bila sekali tanam tu...
bukan senang nak jadi betul2 biru, kena letak banyak2 tu....

Sama la alkisahnya dengan kek saya ni....
dah letak 40 kuntum dengan 70g air pun tak biru lagi, hukhuk...


Nak buat sebiji kek span (saya amek resepi kek span vanila) bukan la guna air banyak pun..
sikit je..
ni pun dah bersesak dah dok kacau bunga dalam bekas air tu..
ingat dah cukup dah nak membirukan kek ni....


Lupa nak campur tolak warna krim/kuning adunan kek hasil daripada telur dan tepung...
cuba kira kalau biru + kuning, jadi warna apa????

Huaaaaaaaaaaaaaaaaaaaawaaaaaaaaaaaa...


Dapat kaler hijau...
seropa macam buat kek pandan jek...
nasib rasa ros ja, sebab letak esen ros..
adoi, spoillllllllllllll...

Teruskan je la dengan kaler hijau pun..
maleh dah nak baking lagi..
janji boleh makan suder....

Untuk topping kek, cuba cream cheese frosting pulak..
Ambil resepi dari Acik ZalinZalina


Seperti biasa, pukul whipping cream sampai kental dulu..
kemudian transfer masuk bekas, masuk peti sejuk..
almaklumlah ada satu je mixer...


Lepas tu, baru pukul keju pula..
tak perlu basuh pun mangkuk mixer tu...
bijak tak, jimat kan...


Sambil2 nak pukul kental krim tu, kalau bijaksana-bijaksini..
boleh la, potong kek kepada 2 atau 3 bahagian..
ikut suka nak berapa lapisan..
Saya buat 3 keping je..
takut krim nak topping nanti tak cukup, hehehe...


Kemudian boleh la layer satu2, sampai habis...


Chef cilik ni, tengok Umi dia buat, macam best je pusing2..
dia pun nak jugekkk...
menjerit2 Umi masa ni tengok dia dok sapu krim....
Sabo je la..
Habislah kek ni, adoi..
Lama juga la dok tunggu dia main2 ni..
Sampai dia puas hati hias kek untuk Abi dia, kekeke...


Hasilnya begini la selepas dipotong...
nak hijau pun x berapa nak hijau...
Nak kata biru, memang tak la kan....
Huhuhuhu.....


Makan tengahari hari Ahad tu, baru potong keknya..
Dengan pulut kuning dan nasi tumis, Mak Mertua masak.
Adik ipar masak Sambal Daging/ Daging Masak Merah.
Saya buat rendang ayam...

Happy family, makan sampai kenyang...
Alhamdulillah :)



#Kempen1Gram1Bulan1Keluarga
#NabilaHasyimKayaEmas
#SemuaTentangEmas
#0193330382

No comments:

Post a Comment

Terima kasih untuk komen bernas anda :)