Search This Blog

Friday 4 September 2015

RESEPI : Mango Float

Assalamualaikum....

hai, huhhhhhh....
hahahaha, macam mana nak tulis nih?

oh ya, hari tu masa blogwalking, terjumpa satu blog yang bisnes kelas kek, kuih-muih, pastri semua ni la...
makanan favorite orang2 muda ni...
yang cheese2, yang cream2 gitu....
macam2 makanan pelik2, saya tak pernah tengok lagi apatah lagi memasak dan merasainya, hahaha...
pelik sampai nak sebut pun xreti...
tapi bukan resepi mango float ni la, yang saya xreti nak sebut tu...
ada resepi lain, tak ingat daa...
susah sangat nak sebut, tu yang tak ingat tu...

salah satu makanan yang saya jumpa kat blog tu la..
Resepi Mango Float...
dah lama dah pun resepi ni wujud, 2014...
baru nak sampai kat saya, hihuuu...

Masa cari2 tu, ada jumpa beberapa blog..
bezanya pada biskut je..
ada yang guna cream crackers, ada yang guna biskut marie...

Resepi rujukan, saya ambil dari blog Citarasawan [sumber]

Bahan-bahan
1 Cwn whipping cream
3/4 Cwn susu pekat
200G cream cheese
200G biskut CCracker/marie
2 BJ mangga dihiris memanjang
2 keping biskut dihancurkan untuk hiasan...

Cara-cara
  1. Pukul whipping cream sehingga kembang dan gebu.. ketepikan.
  2. Pukul cream cheese sehingga gebu dan tidak berketul. kemudian masukkan susu pekat, pukul lagi sehingga sebati.
  3. Masukkan whipping cream ke dalam bekas cheese dan gaulkan sebati secara kaup balik...
  4. Susun biskut pada bekas yang dipilih. boleh alas dengan plastik yang lebih besar dari bekas untuk memudahkan dialih keluar atau guna loyang yang boleh dibuka bahagian tepi. Ratakan cream atas biskut, susun mangga di atas cream. ulang lapis biskut-cream-mangga sehingga habis...atas sekali cream..
  5. Tabur serbuk biskut yang dihancurkan atas permukaan cream terakhir.
  6. Tutup loyang dengan plastik pembalut dan simpan dalam freezer selama 1 jam atau 5-6 jam dalam peti ais biasa sebelum dihidangkan.. Sedap dimakan sejuk2...



Masa ni whipping cream ada stok sikit je...
cream cheese plak beli baru yang saiz 250G tu...jenama Tatura je...
so saya guna cream cheese semua 250 tu, untuk cover kekurangan whipping cream..
susu pekat pun saya kurang juga, sebab saya guna whipping cream jenama Mauri dah cukup manis dah, kalau jenama Pride tu lagi manisss... kalau Anchor ni, tak pasti la, tak pernah guna lagi...

Bekas nak guna tu, seeloknya guna bekas yang kurus tapi tinggi, macam loyang buat roti bantal tu..
tapi sebab kan nak simpan dalam petiais kan, saya guna bekas plastik je [tupperware@tipuware], sebab ada siap penutup..
sebab nak makan ni, bukan sekali buka terus habis..
makan banyak2 kali kot...
ni pun saya buat kat rumah mertua, sebab ada adik2 ipar..
first time nak cuba, takut saya tak lalu nak makan sbb berkeju kan...
jadi ada la penyelamatnya kalau saya tak makan...hehehe..
enSuami pandang pun tidak, rasanya dia tak makan langsung kot...
buat cuti merdeka hujung minggu lepas...


Masa ni saya cuba kedua2 biskut...
crackers buat, marie pun buat...
yang masa buat crackers tu je rajin, lapis satu2....
pastu mai tang marie, sebab nak habiskan cream yang ada, saya amek marie pula..
just patah2kan, gaul terus masuk dalam cream..
gaya macam nak buat kek batik gitu, hihuuu....
yang mangga tu je saya lapis selang-seli dengan campuran cream-biskut tu...

Pastu, mangga pula...
nasib baik beli 3 biji..
tak cukup la juga kalau 2 je..
sebab mangga kecik kot, saya beli chokanan je..
tak manis sangat...
mungkin sebab dia ranum dalam pasaraya je, bukan masak di pokok...
tu sebab tak berasa sangat...
manis tidak, masam pun tidak, biasa2 saje...


Kalau ikut tekak saya, saya suka biskut marie..
tapi ada adik ipar suka cream crackers lagi..
so terpulang pada citarasa masing2..
selera orang kan berbeza, kalau sama, jenuh la kena berebut2 la nak makan kan...
rasanya, lebih kurang macam cheesekut lah...
cuma ada mangga je...

Tapi kira OK la, bagi saya yang tak berapa nak laju makan cheese, sbb rasa muak2 tu..
so bila ada mango, jadi seimbang la juga..
sampai boleh habiskan satu bekas mango float marie sensorang....
tapi bukan sekali ngap la, makan sikit2 je sambil2 tengok TV...
Astro kan free channel masa cuti merdeka hari tu, yahuuuuuuuuuuu...

Selamat mencuba peminat cheese tuh, yeh!

WhatsApp : 019-3330382
Tempahan Design:
Banner | Buku Iklan | Label | Logo | Header/Edit Blog | Kad Nama | Poster

2 comments:

  1. macam menarik aje nak buat sebab anak2 memang suka makanan yang berasaskan cheese..

    ReplyDelete
  2. sedapnye nampak. harus dicuba ni..

    ReplyDelete

Terima kasih untuk komen bernas anda :)

Daisypath Anniversary tickers