Sunday, 2 October 2011

Mengidam sangatttttttttttttt............


Hari tu terbayang2 cendawan goreng tepung yang mak mertua buat.

Teringinnnyaaaaaaaaaaaa...........


Adoi.... xpenah buat sendiri.

Teringin nak buat, sebab nak makan sangat.


Cuba cari cendawan kat pasar pagi.

Agak2 RM 5.00 dapat banyak mana?


Tengok kat tempat selalu beli, xdak plak cendawannya.

Ala, nak makan cendawan ni...

Jalan nak balik dah kuar dari pasar tu, ternampak cendawan yang dicari kat kedai lain.


Tanya harga, kira camna?

Sekilo RM 12.00.

Saya nak RM 5.00.


Pembantu tu pun bawak la pi timbang, pas2 bagitau RM6.90.

Eh, saya nak 5hinggit je, ada 5hinggit je ni...

Pas2 pembantu tu pun pi tanya la taukenya...

Kakak tu kira cincai je la, RM5.

Alhamdulillah yeh, dapat cendawan 1/2 kilo lebih dengan RM 5.


Camna ni nak goreng....

Selalu buat goreng tepung ni, salut kering tanpa air.

Kali ni xjadi la, habis hancus cendawan...


enSuami salah kasi tips kot.

Pas2 dok terbayang2 cendawan yang Mak Robisah goreng.

Tepungnya elok n tebal.

Buat camni kot....

kali kedua cuba, bancuh tepung macam nak goreng pisang.

Celup satu2, elok sket fizikal cendawan tu klu wat camni...

Wat camni kot, bagitau enSuami...

Ye kot......


Lama goreng cendawan ni.

Ni baru wat separuh dari setengah kilo tadi.

Tadi bajet macam rajin nak goreng semua sekali gus.

Cancellllll....


Agak rumit la jugak kan nak wat satu2 ni..

Pengalaman kali ini, cendawannya melekat2, mcm bergula.

betul ke x ni....

Tapi bila makan, memang sedap....

Ok la, janji boleh makan.


Nanti balik, menuntut ilmu elok2 dengan mak mertua ye...


Ha ni la hasilnya...........



Eh, gambar -ve plak, hehehe.........






Yeh, ni la cendawan goreng tepung...


Bestnya dapat makan....

Mengunyah xjemu.

Makan saja lagi sedap.....

Nak wat lauk makan dengan nasi pun sangat berselera, seh.........



Minggu ni, teringin plak daging masak hitam Mak.

Adoi...........

Nak cari daging, Nak cari daging, Nak cari daging, Nak cari daging, Nak cari daging, 

Minta maaf ye kawan2, kena makan ikut selera tukang masak.

Sambil dok cari daging, terfikir lagi pasal capsicum plak.

Xtau kenapa, teringin nak mengunyah capsicum, suka la bau dia....


Nak wat sayur apa boleh combine dgn capsicum ni?

Yang tau asparagus la besanya.

Xdapat cari asparagus....

Tapi dah beli capsicum hijau sebiji.

Tak kira la sayur apa, yg penting ada capsicum.....


Akhirnya cari kat internet.

Jupa kat MyResipi, menu yang sesuai.

Boleh cuba ni, semua bahan2 ada kecuali serbuk ayam.

Nampak cam senang, ngeeee

Boleh tengok resepi penuh kat sini


Akhirnya menjadilah begini.........


Sayur kobis dengan capsicum.

Tambah sket sagatan lobak merah, kasi ceria.......



Daging masak hitam feveret dah depan mata......






Suka, sedapnyaaaaaaa saya makan.

It's perfect!

Nak masak xsusah kan???

Yang penting kemahuan yang tinggi.

Teringin punya pasal, semua jadi.....





No comments:

Post a Comment

Terima kasih untuk komen bernas anda :)