Thursday, 4 February 2016

RESEPI : Wantan Goreng versi western...

Assalamualaikum...

Hari Isnin lepas, kehabisan idea nak masak apa untuk sarapan...
nak buat nasi goreng, dah jemu sangat, bihun pun jemu...
mee, koteow semua tak ada...

Dok usha2 dalam peti beku, nampak kulit wantan yang dah lama tak terusik...
emm macam best juga kalau nak makan wantan...
malam tadi punya la teringin nak makan steambot..
tapi enSuami malas nak pi Giant...
so mengalah je la dengan mi goreng mamak dengan 2 biji roti canai..

Untuk inti kali ni, nak guna sosej je...
tinggal 3 biji lagi, 2 biji bahagi 8, 1 biji lagi salai untuk Hafni...


Bila bahagi sama rata, senang sikit nak urus...
dah tau berapa keping kulit wantan nak kena kopek..
dah tau berapa biji akan dapat nanti...


Salai kering saja, tanpa minyak...
kalau nak letak boleh juga, tapi letak sikit saja..
kalau berminyak sangat, mengganggu proses nak bungkus nanti..
saya suka kering saja, sebab lepas ni, akan goreng guna minyak lagi...


Sambil2 nak tunggu sosej disalai, boleh dadukan sebiji bawang besar...
saiz bawang besar di rumah saya ni, kecil2 je...
sesuai untuk satu biji, sekali masak..


Boleh sosej dah masak, boleh gaul rata bersama bawang...


Selepas tu, boleh tambah sayuran apa yang korang suka...
kalau ada sayur campur, OK juga letak...
masa ni ada carrot saja, so parut carrot je la...


Untuk perasa, saya guna sos BBQ Heinz macam gambar dalam resepi Quesadillas dulu..
dah banyak lagi..
elok la guna selagi boleh guna...
kalau nak tambah serbuk lada hitam, garam, boleh tambah masa ni...


Seperti biasa, daun sup jangan lupa..
dapat masuk daun sup ni, buat aroma masakan jadi lebih harum dan sedap....
cewahhh...


Dan terakhir sekali, selepas tutup api, boleh la parutkan sikit keju cheddar..
kalau ada mozarella, letak masa bungkus wantan nanti ye...

Nak cakapnya versi western sebab guna sosej, sos BBQ dan keju...gitu..
kalau wantan Chinese style mesti la guna minyak bijan kan...
saja ja tajuk tu...

Rasanya, dah ada kot, orang lain buat..
yang ni saya buat hentam apa yang ada depan mata je..
dah kebosanan dengan resepi biasa untuk sarapan...
saja2 cuba lain sikit...


Kulit wantan ni, sebelum nak mula menggoreng inti tu, boleh la keluarkan dari peti beku dulu..
bagi kulit lembut sikit, baru boleh nak kopek satu demi satu...

Kalau nak letak mozarella, masa ni la, sebelum nak bungkus tu...


Letak kulit wantan, letak inti, kemudian sapukan air kosong pada sekeliling kulit wantan.
nak bungkus wantan ni terpulang pada kreativiti...


Nak bungkus cara bunjut boleh...
bungkus cara bakul boleh..
bungkus cara nasi lemak boleh...
bungkus macam handbag pun boleh...


Saya bungkus, ikut dan je jadi macam mana, wakakaka...
saya suka bungkus macam handbag...tapi tak selalu jadi..
sebab tak ingat sangat step tu, main lipat2 je, kalau jadi, jadi lah...
kali ni pun, dapat satu je bentuk handbag...


Selepas dah siap semua bungkus..
boleh panaskan minyak...
goreng dengan api sederhana...
kalau dah bertukar warna perang tu, boleh angkat dan toskan...


Boleh dihidangkan bersama sos dan mayonis..
atau apa juga sos-sos pencicah lain yang korang suka...


Sarapan pagi Isnin lepas...
ada pula yong tau fu pasar malam tak habis makan...

Hidang sekali la, enSuami suka sangat yong tau fu ni..
kuah yong tau fu ni pun sesuai juga makan bersama wantan....
krup krap krup krap makan sampai habis 16biji wantan...

Sekian saja, siaran resepi untuk hari ini..
Resepi sarapan simple luar dari biasa..
Selamat mencuba, hehehe...



WhatsApp : 019-3330382
Tempahan Design:
Banner | Buku Iklan | Label | Logo | Header/Edit Blog | Kad Nama | Poster

4 comments:

  1. Selagi ada bahan, seorang ibu/isteri tetap cari idea nak bagi makan kan...
    sedap makan wantan...

    ReplyDelete
  2. best ni. baik ni nak teruus buat la. hehe

    ReplyDelete

Terima kasih untuk komen bernas anda :)