Monday, 18 August 2014

D.I.Y : Tempat letak benang aka thread holder

Assalamualaikum.

DIY tentang tempat letak benang....

Guna frame kayu RM 2.
Kualiti macam rak buku....


Banyak lukisan yang cantik2.
Jadi rambang mata nak pilih yang mana satu.
Tapi semua lukisan jenis menegak dan berpasu.

Lama ditilik2, saya pilih yang paling kurang kesan pelik kalau frame ini dilintangkan.
Kebetulan lukisan ni pun tak ada pasu kan....


SEBELUM....

SELEPAS....

Cara nak buat, mudah je....
Saya gunakan paku, dan tukul...
Sebelum itu, kena la ukur dulu barisan dan jarak saiz benang yang dikehendaki.


Hafni menemani saya sepanjang kerja bertukang ni, huhu....
Kadang2 risau la juga, kang terketuk tangan anak ni, aisyyyy....
Tengok tu, suka sangat dia nak cabut paku tu...
Penat2, Umi ketuk, heh......


Dah siap keseluruhan.
Sebenarnya antara dua barisan tu pun, ada baris lagi.
Tapi saya sengaja selangkan dulu.
Benang saya pun tak banyak sangat pun.
Kalau banyak sangat paku, tak penuh dengan benang, tak cantik juga....

Oh ya, nak tunjuk juga realitinya kat belakang frame ni..
Benda ni terjadi, bukan saya ganas sangat ketuk2 paku tu.
Tapi terpaksa buat sampai jadi macam ni...
Sebab papan ni nipis je, kalau saya paku sikit je kedalamannya, nanti paku mudah tertanggal semula.
Senarionya, bila selesai satu paku, nak paku yang sebelahnya, paku yang awal tadi tercabut plak.
Saya cuba paku, sampai tertimbus sikit, baru paku tu tak tertanggal dah.
InsyaAllah.


Cuba gantung, dan tengok keadaan posisinya.
Rasanya dah cantik elok, boleh la masukkan benang....


Selesailah DIY kali ini.
Senang je kan...
Alhamdulillah dapat buat yang sempurna dan kemas sikit berbanding yang sebelum ini.
Dengan bajet yang kecil saja, no hal lah.
Janji cantik, kemas dan tersusun.
Mudah dan senang untuk saya simpan dan ambil.
Boleh jadi penyeri juga di ruang SOHO saya, memandang memang tak ada hiasan apa2 kat meja SOHO ni...

Jumpa lagi, babai.......

1 comment:

  1. Maaf ye yg komen td.
    Nama Ida ye..
    Xsempat nk jejak, dh terdelete komen awak, maaf sgt.
    Terganggu sikit jari tu sbb dok dukung anak, by mobile lg, sensitip sgt.huhu.

    Klu awak singgh sini lg, hrp sudi tggalkn jejak. Boleh sy tgok diy awak plak.
    Idea saya cikai2 je, hehe.

    Mekasih.

    ReplyDelete

Terima kasih untuk komen bernas anda :)