Wednesday, 15 January 2014

Persiapan seterusnya untuk berkebun........


Assalamualaikum,
cuti semalam, xda jalan mana2..

Saya ajak enSuami beli barang untuk projek DIY.
tak lupa juga dalam senarai nak beli penyodok tanah yang macam senduk nasi tu untuk keperluan berkebun.....
dah lama mula berkebun, peralatan belum beli apa2 pun..

Semua import dari rumah mertua.
Sampai kat kedai hardware, saya dok cari brg2 DIY dulu.
Dah nak habis tu, enSuami tanya cangkul kecil ada ka?
Saya pun teringat pasal penyodok tu...


Dalam majalah LAMAN, cangkul kecil tu ada siap mata serampang sekali.
Tapi tanya tauke, dia kata tak ada macam tu..
jadinya beli penyodok tu spesen dgn serampang...

Dah habis amek barang nak bayar, enSuami panggil lagi.
Dia tunjuk benih pokok kat saya.
Amek tu jagung, nak tanam jagung lak...


Banyak2 pokok yang ditanam, ini la yang pertama beli benih.
yang lain2, semua amek keratan batang atau dari biji2 yang ada kat dapur dalam peti sejuk.
benih jagung ni pun dah selamat masuk dalam tanah.
ada 5 biji je. sikit la sangat.
lagi berbaloi buat benih sendiri.
tapi nak tunggu nak beli jagung tu entah bila.
selalu beli, dah habis makan, tinggal tongkol je, nak buat benih lagumana, huhu....

Yeay, dah syokk nak bercucuk tanam.
Hampir lengkap keperluan.
lepas ni nak kena maintain je pokok untuk terus hidup subur dan mengeluarkan hasil.
x sabaq la nak tunggu progresnya...
insyaAllah mudah-mudahan ada la rezeki hasil berbudi pada tanah..Amin.


Keperluan untuk projek DIY.
Harap2 menjadi kenyataan, lol.....
bila nak siap, entahlah...
sebab nk kena tunggu enSuami ada mood dlu, emmmmm


1 comment:

  1. rumah ada jugak tanam pokok lada sikit2..
    selamat berkebun

    ReplyDelete

Terima kasih untuk komen bernas anda :)