Wednesday, 10 August 2016

PLAYROOM : Dapur baru Hafni

Assalamualaikum....

Hai, playroom anak korang dilanggar garuda tak...


Saya pun ada juga masa malasnya...
tak sentiasa kemas je..
kalau sepah dalam bilik ni, tutup pintu je la...
senang...

Tapi baru2 ni, Hafni dah pandai tarik kerusi dan memunggah barang2 kecil seperti alat tulis dan barang teknikal yang saya susun dalam laci plastik MAX tu...
sampai la dia jumpa cop nama masa projek kawen dulu2 tu...
habis dicopnya lantai bilik ni dengan cop...
merata2 nabilahasyim di lantai tu, kahkahkah...

Masa tu ingat, oo guna Basic H buat cuci, keluar la tu..
tapi terlajak berhari2 la pulak, sebab Umi buat kerja lain...
semalam baru nak mengemas dan mop...
mungkin ink tu dah kering sangat ke lantai..
kalau menyental kuat sikit, keluar la tu kot...
nanti mop lagi, sampai tanggal...


Hari ni nak cerita pasal dapur Hafni...
pagi semalam keluar nak ke Tanjung, bawa sekali semua barang2 recycle, termasuk la dapur Hafni tu..
dah hancur dah dipijak2 Hafni..
dia suka memanjat, tunjuk muka dia di tingkap tu, semasa saya masak atau Abi dia ada di meja makan..
Ada kotak baru yang lebih tebal dan kukuh...
kali ni tak ada tebuk2 lubang apa...
paling simple je...
janji ada kotak/meja, ala2 dapur untuk Hafni...
dalam sehari tak masak, memang tak boleh si Hafni ni...


Dapur pun, guna yang ada je, kecik je dapur ni...
mulanya guna yang lama, sebab besar, makan ruang yang banyak plak...
nanti tak ada tempat nak letak kuali periuk, cawan semua...

Jadi tukar, guna dapur kecil je, dah kebetulan memang ada, guna tu je la...
yang ni jadi senang sikit sebab mobil...
boleh bergerak ke mana2, kalau Hafni nak pindah ke mana2...


Tempat gantung cawan tu, Abi dapat hadiah..
Umi malas nak simpan dalam kabinet, bagi Hafni guna di dapur dia..
cawan kecil tu pun dapat hadiah...
nak guna kecil sangat, bagi Hafni je la..
lasak jugak ni, dah lama jatuh tergolek, masih kekal macho lagi...


Kotak di sebelah ni, tak balut lagi, huhu...
ngam ngam je pembalut tu cukup untuk dapur..
nanti Umi beli pembalut baru...
buat sementara ni, togel la sekejap...
tunggu nak beli tak tau lagi..

Kedai 5sen Jaya tu dah buka di Kuala Selangor..
tapi barang2nya tak best macam di Sg Besar..
pasu2 yang saya pernah beli di sana pun, tak ada di sini..
wallpaper hari tu tanya, dah habis..
nanti pergi lagi, ada ke tak...
MRDIY dah lama tak perhati di rak wallpaper tu..
corak kayu je banyak, bosan la...

Kotak ni memang dah ada sedikit bahagian yang lebih tu..
seolah-olah macam boleh dibuka seperti peti harta karun tu..
Jadi saya pun koyak je bahagian tu...
sebelah kiri kanan je, kena potong dengan pisau, bagi sama lebar untuk buat penutup yang boleh buka dan tutup...


Jadi senang la sikit bahagian dalam tu, nak simpan segala mak nenek bahan2 masakan Hafni tu...
guna bakul yang ada je la...
Dah balut nanti, cantik la sikit kan..
Nampak kemas, sedondon je...


Microwave dan oven, masih ada...
dikekalkan, walaupun tak secantik masa awal dulu...
Umi dah tak rajin la nak buat baru..
masih elok lagi, boleh guna lagi...
cuma tukar posisi je...
guna bingkai tingkap tu pulak sebagai panel nak lekatkan mereka berdua..
nak lekat di dinding, nanti tertanggal habis dengan cat sekali...
kali ni lekat kat besi pulak..
harapnya bertahan lama lah nanti...

Kotak kali ni lebih kecil dari yang lepas..
dah jimat ruang di situ...
dapur Hafni kecik je kali ni..
janji ada, boleh la dia masak2...

Amacam, OK tak dapur munge2 saya???

3 comments:

  1. Kemasnya dapur dia.. sia ada kichen cabinet lg tu... oven ek?

    ReplyDelete
  2. alololooo...memang nurun uminya ni rajin masak. masakkan lauk-pauk untuk acik bole hafni? =)

    ReplyDelete
  3. comey benor dapurnya..
    gigih la si kecik tu masak..ehehehe

    ReplyDelete

Terima kasih untuk komen bernas anda :)