Friday, 22 July 2016

PETUA : Mengatasi kanser melalui Pemakanan

Perkongsian melalui hebahan WA.
Dah lama dah hebahan ni..
ni baru teringat nak letak di blog..
Sebab saya pun dah/nak mula amalkan tips2 dan makanan yang mampu dimakan...

Terima kasih pada si empunya yang rajin menaip semula dari perkongsian rancangan Prof Muhaya.com, di TV Alhijrah...
*sendiri pun tak pernah tengok live lagi rancangan ni, hari apa, jam berapa ek?

Memang bermanfaat untuk dijadikan panduan dalam urusan pemakanan seharian kita..

Menurutnya, kanser berpunca daripada kurangnya makan sayur dan buah. *aiyak, saya memang jrg beli sayur2 daun hijau, huhu*

Tips Mengatasi Kanser Banyakkan: 
G – Greens 
B – Berries 
O – Onions 
M – Mushroom 
S – Seeds

Dalam rancangannya, Prof Muhaya menerima tetamu undangan yang menghidapi kanser tahap empat. Selepas didiagnos, pesakit tersebut koma selama tiga hari. Pesakit kembali sihat setelah mengamalkan makan habatus sauda, air zam-zam, air lemon dan buah berries seperti anggur, kurma dan lain-lain. 
Dia lebih sihat selepas kerap mengamalkan makanan semulajadi. Ujar pesakit tersebut, dia tidak perlu menjalankan perubatan seperti kimoterapi tetapi mengamalkan pemakanan yang sihat dan semulajadi. 
Oleh itu, sel kansernya tidak berkembang. Makanan segera, daging, sup tulang, air bikarbonat dan kurang makan buah dan sayur akan memudahkan serangan kanser. 

Senarai sayur-sayuran yang membantu mencegah kanser: 


  • 98.7% – ubi keledek kukus 
  • 94.4% – ubi keledek mentah 
  • 93.9% – asparagus 
  • 82.8% – kubis bunga 
  • 91.4% – kubis 
  • 90.8% – brokoli 
  • 83.7% – daun saderi 
  • 74.0% – kulit terung 
  • 55.5% – lada benggala 
  • 46.5% – lobak merah 
  • 37.6% – bunga lili kering 
  • 35.4% – kubis cina 
  • 34.7% – kailan 
  • 32.9% – sawi 
  • 29.8% – mizuna/sawi Jepun 
  • 23.8% – tomato

Saya rasa, kalau nak tau makanan apa yang berkhasiat dimakan, cuba tengok yang chef2 omputih masak tu..
kebanyakan makanan seperti minyak zaitun, lemon, berries, lada hitam, cili benggala, tomato, asparagus, selalu ada dalam masakan diorang..kan???


Ubi keledek kuning dan ungu mempunyai zat yang baik untuk mencegah kanser. 
Adoi, sedapnya keledek ungu ni...
skg tgh offer lg kt Giant, RM6.99/kg..
rasa nak beli lg la.. nak tunggu hasil dari kebun sendiri, lambat lagi, entah jadi ke tidak ubinya...
enak manisnya memang sukar untuk dilupakan, ehemmm..

Maklumat Penting! 

  1. Kerap makan tengah malam boleh meningkatkan peluang menghidapi kanser perut 
  2. Kurangkan protein dalam hidangan
  3. Elakkan protein; gula adalah baja untuk kanser
  4. Banyakkan minum air putih.
  5. Jangan makan lebih empat biji telur seminggu 
  6. Punggung ayam boleh menyebabkan kanser perut. 
  7. Jangan mengambil buah-buahan selepas makan. Sepatutnya diambil sebelum makan.
  8. Jangan minum teh ketika tempoh haid 
  9. Kurangkan pengambilan susu soya atau tiada gula tambahan atau telur ke dalam susu soya. 
  10. Elakkan makan tomato dengan perut kosong. Tomato yang dimasak memiliki daya penyembuh berbanding tomato mentah.
  11. Minum segelas air kosong setiap pagi sebelum makan untuk mengelakkan hempedu batu karang.
  12. Tidak makan tiga jam sebelum waktu tidur. 
  13. Kurangkan minum teh tarik, tiada nutrisi dan boleh menyebabkan diabetes dan tekanan darah tinggi 
  14. Elakkan makan roti bakar ketika masih panas (selepas keluar dari pembakar roti) 
  15. Jangan cas telefon bimbit atau sebarang peranti bersebelahan anda ketika tidur 
  16. Minum 10 gelas air sehari untuk mencegah kanser pundi kencing 
  17. Minum air lebih banyak pada waktu siang dan kurang pada waktu malam. 
  18. Jangan minum lebih daripada dua cawan kopi sehari, boleh menyebabkan insomnia dan gastrik.
  19. Kurangkan makan makanan yang berminyak. Ia mengambil masa lima hingga tujuh jam untuk dicerna dan membuatkan anda cepat letih 
  20. Kurangkan makan selepas lima petang
  21. Tidur kurang daripada lapan jam sehari boleh merosakkan fungsi otak. Tidur sebentar pada waktu tengahari (qailulah) boleh mengekalkan awet muda.


Antara makanan yang membuatkan anda segar adalah:
  • Ikan laut dalam
  • Pisang
  • Limau gedang
  • Roti mil penuh
  • Bayam
  • Bawang putih
  • Labu
  • Susu rendah lemak
  • Ayam
  • Ceri

Air lemon panas boleh mencegah kanser, mengekalkan kesihatan dan membuatkan anda hidup lebih lama. Air lemon panas juga boleh membunuh sel kanser, mencegah darah beku dan mengawal pertumbuhan kanser tumor. Kepahitan dalam air lemon panas adalah bahan untuk membunuh sel kanser. Air lemon panas lebih bermanfaat daripada air lemon sejuk. Air lemon sejuk hanya mempunyai vitamin C dan tiada pencegah kanser. Tambahkan air panas dengan dua atau tiga hirisan lemon. Jadikannya minuman harian. Tidak perlu ditambah gula.

Baru bermula minum air lemon..
patut la orang cadangkan minum lemon panas tanpa gula, sedap rupanya..
kalau air tu dah sejuk, terasa masamnya susah nak telan..
kalau panas, memang boleh minum macam air kosong je..
Sungguh, ce la try minum, sedap!
offer RM1.29/pcs di Giant.. [eh eh sikit2 giant, saya bukan promoter ye..just nak kabo yang murah2, bo la pi beli]

Hahaha, babai....
*baru nak up mood nak menulis balik, aiseh...




#Kempen1Gram1Bulan1Keluarga
#NabilaHasyimKayaEmas
#SemuaTentangEmas
#0193330382

3 comments:

  1. baru semalam teringin nak makan ubi keledek ungu ni..
    mungkin petang ni atau esok pagi ke pasar nak cari..
    teringin nak buat kuih cekmek molek

    ReplyDelete
  2. tq cik nabila atas perkongsian... =)
    info bermanfaat ni!

    ReplyDelete

Terima kasih untuk komen bernas anda :)