Search This Blog

Tuesday 16 June 2015

HOME BINDER : Cara saya simpan koleksi resepi masakan

Assalamualaikum...

Alooo, lamanya tak menulis..
dah upload gambar, tapi xtau nak mula macam mana, huhu...

Terus kepada cerita daa..
ikut berdasarkan gambar je la ek..

Projek ni baru je buat tadi...
kerja yang paling terkini saya siapkan untuk koleksi resepi yang saya kumpul...

Zaman sekarang semua dah guna android, memang memudahkan separuh kerja dah..
sekarang main screenshot/printscreen je la..
cepat sikit berbanding nak menyalin resepi guna tangan dan pen kan, heee


Asyik dok printscreen je, lama2 dah jadi banyak..
pastu, dok slide2 cari resepi yang dikehendaki...
lagi rumit kalau cik Hafni comel tu dok pegang handphone tengok UpinIpin kat Youtube..
nak minta kejap telefon tu, bukan senang, huhu...
nanti mula lak, nak buat drama, nangis2 tu...

Jadi bila dah lama terfikir2, baru hari ni sempat nak buat..
memandangkan printer tu dah lama terbiar, jadi mari kita buat dia bekerja keras hari ni..
saya pun transfer semua screenshots resepi tu ke dalam komputer...
kemudian cetak resepi tu dengan format 4 keping per page..
sebab ada banyak sangat kot, hahaha...
nak jimat la jugak..
lagipun buku diari yang nak lekat tu kurus je...
jadi kena la cetak ikut muat buku diari..


Haa, kurus je diari ni..
selama ni pun memang dok simpan resepi dalam buku2 diari je pun..
tahun 2011 hah, kita guna pakai semula diari ni..
tiap2 tahun dapat diari, xsempat nak tulis apa pun..
diari hidup dah ada dalam blog online ni..
jadi diari hardcopy macam ni, kita guna pakai untuk hal lain plak...

Cuma kali ni, gaya advance sikit la..
siap cetak...
kemas sikit...
tulisan pun dah herot-petot dah bila dah lama tak menulis, hee


Bila dah siap cetak, potong2 ikut page, guna pisau je nak cepat, huhu..
pastu gamkan je ikut turutan resepi tu...
ada sesetengah orang, saya baca, diorang asing2kan resepi ikut kategori..
lauk-pauk, kuih-muih, dessert, kek dan lain-lain...
saya asingkan juga ikut kategori...
tapi saya lekatkan dalam buku yang sama je...
selalunya saya ingat lah resepi tu ada kat mana2...


Sebab kecenderungan tu bermusim..
kalau dah resepi tu saya amek dari internet dan print macam ni..
dah tentu ada dalam buku diari ni...


Yang sebelum ni, catatan dengan tangan..
kebanyakan resepi dari sumber2 terdekat seperti dari mak dan kawan2...


Ada juga yang saya ambil dari majalah, surat khabar ke..
dari mana2 yang saya jumpa, kalau rasa menarik tu, ambil je la simpan...
mana la tau, bila buntu2 tak tahu nak masak apa, boleh belek2 buku tengok apa2 resepi yang ada, yang belum dicuba...


Macam resepi kuih muih ni, saya pun tak ingat dapat mana...
kalau tak silap, paparan resepi ni, ada pada kalendar..
terbitan syarikat tepung beras Erawan kot...


Yang ni resepi popular sebuah restoran...
kerabu tomato berdaging...
macam best je tengok..
saya memang peminat kerabu...


Diari 2010 ni, kebanyakannya resepi selepas kawen [kawen 2011]
selepas kawen tu, ada la dalam 2,3 kali masuk kelas masakan....
cewah, nak jadi cef terbaik la konon tu, heee...


Masa masuk kelas tu, dapat nota resepi siap taip..
so balik tu, just potong2 matching ikut buku diari ni...


Lepas tu, ada pula kesempatan belajar buat biskut dengan Bibik Besah..
haa, mesti macam pernah dengar kan...
Kak Besah yang glamor kat MyResepi tu..
kebetulan, rezeki sangat, anak saudara Kak Besah tu, housemate saya masa bujang dulu..
dia la ajak, jumpa bibiknya [panggilan mak saudara bagi orang Jawa]
katanya bibik dia pandai buat biskut2..
sebab masa tu, nak raya..
so kena la buat kuih raya kan...
almaklumlah raya pertama bergelar isteri dan menantu...
nak la buat biskut raya sendiri...


Dah 3 buah diari bertukar fungsi menjadi buku resepi...
suka guna buku diari ni..
selalunya kan buku diari ni hardcover..
saya tengok mak, mertua pun guna buku diari untuk simpan resepi..


Ada 3 lagi buku diari menanti giliran, hehehe...
Sayang sangat dengan diari2 ni, xsampai hati nak buang...
tu yang simpan je tu...
semua dapat free semasa kerja dulu...


Kalau awal tahun tu, jumpa Exco, dapat diari...
pergi pejabat MB dapat diari...
nasib baik Adun saya masa tu tak buat diari, hanya kalendar tahunan...
dapat diari cantik2, simpannnnn je
kenang-kenangan berkhidmat dengan kerajaan negeri, Alhamdulillah...
2013 tahun akhir berkhidmat, huhu....



WhatsApp : 019-3330382
Tempahan Design:
Banner | Buku Iklan | Label | Logo | Header/Edit Blog | Kad Nama | Poster

1 comment:

  1. buku masakan saya dan tahap belacan dah rupanya.. hahaha..
    skrg nak masak just tgk online je

    ReplyDelete

Terima kasih untuk komen bernas anda :)

Daisypath Anniversary tickers