Sunday, 16 April 2017

BENANG DAN JARUM : DIY Barut Bayi dan Kaftan

Assalamualaikum...

Baru-baru ni yang kakak saya selamat bersalin anak kembar tu..
sebulan setengah sebelum bersalin tu, dia minta saya buatkan kaftan untuk dia pakai semasa berpantang..

Sebelum ni, ada dalam 4 pasang kain dia bagi saya bawa balik..
tahun lepas lagi, semasa saya ke rumahnya untuk kursus masak bersama Noxxa tu..
masa tu tak tahu lagi nak buat baju apa...


2 pasang kain cotton, 2 pasang lagi kain licin..
jadinya untuk kain cotton tu, saya siap cepat la untuk buat kaftan..
1 pasang bidang 60 [kain hitam], saya terus potong ikut bidang, terus dapat bahu dan tangan...
1 pasang lagi bidang 45 [kain krim], saya amek kain terus juga di bahu, di bahagian tangan tu, saya sambung je bagi panjang..
nak cepat siap, mood tak berapa nak ada untuk menjahit, huhuhu... [2 lagi kain licin tu, masih lagi kain, nak buat fesyen lain pula]

Tak lama lepas tu, kakak minta kalau ada lebihan kain, buatkan barut untuk anak..
anak dua la katakan, tapi dia minta sikit je dalam 10 helai..
yang dia baru beli pun ada juga...
Lepas siap kaftan...lama juga la nak sambung buat barut tu, aduhai....

Saya siap selongkar barang2 Hafni dulu nak cari barut dia tu, nak buat contoh..
kakak minta buat kecik je, sebab kembar, anak kecil je..
tapi saya ikut sama je dengan contoh barut dari kedai tu...
takut kecik2, kang tak muat pulak...


Lepas gunting kain ni, talinya tu yang paling penting..
saya tak guna tali putih yang selalu orang guna tu..

Masa dulu buat untuk Hafni, berbulu sangat talinya...
yang saya beli tu nipis sangat kot, itu je yang kedai tu bagi, saya beli je la...
kali ni tali tu buat sendiri dari kain yang sama...
saya buat sesiap cukup-cukup tali untuk semua barut dulu...
dah siap tali baru tanda-tanda jahitan pada barut...
dah siap semua peniti, baru jahit satu-satu tali pada barut..
buat langkah yang sama je, sampai siap semua barut...
dah siap semua, baru jahit tepi...

Kali ni, guna mesin jahit tepi je..
tak ada nak jahit tindih kasih sebelah dalam...
lambat, malas...
alang-alang dah ada mesin sendiri tu, apalagi gunakan je sebaik mungkin...
sebab tengok barut yang dibeli, kilang semua jahit tepi je..
jadi, saya pun tiru je...


Walaupun jahit tepi saya tak secantik kilang, boleh la kan...
selalu guna 3 benang je, 2 jarum je ada benang putih..
bila nak guna 4 benang, saya campur-campur je benang warna-warna, hehe...
kebetulan semua kain ada warna merah dan pink, jadi guna benang merah dan pink, gitu....


Dah siap 10 helai barut untuk anak-anak kakak...


Yang ni satu, guna kain flannel..
kebetulan ada stok lama dulu, pernah beli..
kononnya nak buat gendong Hafni, beli 4 meter..
tapi tak jadi pun nak mengikat-mengendong anak sendiri..
tak yakin nak belit-belit tu, hahaha...

Jadi ada banyak lagi lebihan kain ni..
tengoklah kalau rajin nanti, buat sarung bantal, tilam baru untuk baby ke [kalau perlu, kalau rajin] huhu...


Kain bear ni, dulu beli buat sarung bantal Hafni..
ada lebih sikit lagi, saya buat untuk anak kakak..
pastu tumpang sekali buat untuk anak sendiri..
kebetulan dah menjahit barut ni, buat sekali harung la..
tak tahu lagi bila mood nak mai...
lebih baik buat cepat-cepat..
siap awal, lega la sikit...

Barut Hafni yang DIY tu, kotor berkulat ke pe, 
mungkin kainnya tak bagus kot..
atau saya basuh tak bersih, kesan dari minyak-minyak masa sapu dalam pantang tu...
dengan tali berbulu lagi, dah tak comel nak guna lagi..
barut yang beli OK je, bersih-elok semua..
Jadi tambah sikit yang baru dalam 8 helai..
semua corak bear tu...

Alhamdulillah dah settle bab barut baby..
barang-barang lain tak ada sedia lagi..
kotak simpanan untuk simpan barang-barang baby je yang dah ada..
tapi tak ada kemas apa lagi..
tunggu nak beli bakul yang boleh tindan-tindan tu...

Dah ada bakul tu, baru nak mula mengemas-susun..
baru teratur sikit, ada bakul...

Bersambung lagi akan datang, hehehe...

2 comments:

  1. wah bestnya menjahir..mood menjahit saya dah ke laut dalam dah ni haha...
    cepat lah mood menjahit dtg ke darat hehe

    ReplyDelete

Terima kasih untuk komen bernas anda :)