Friday, 31 March 2017

Air gula 85g

Assalamualaikum..

Saja tak ada keja menulis secara langsung dari klinik kesihatan.
Tadi ingat nak bawa buku baca, terlupa juga nak ambil letak dalam beg.

Hari ini Hafni bangun lambat sikit, demi nak menjaga moodnya, saya layankan aje dia bermalas-malasan nak bangun tidur..

Alhamdulillah minggu ni, Abi tak ada kat rumah kerana kursus di KL, Hafni tak ada meragam macam selalu..

Asyik bangun je, nangis..
Ajak pi sekolah je tak nak..
Risau juga saya nak hadap dia seorang setiap pagi.

Tapi alhamdulillah, dia ok je..
Sampaikan pagi tadi hantar, cikgu tanya, minggu ni dia OK ya? Tak ada nangis macam selalu, hahaha...

Antara 2 sebab yang mungkin dia OK je:
1) sebab Abi nya tak ada, jadi tak ada dia nak mengada-ngada [biasalah anak manja Abi] atau
2) tidurnya cukup, tinggal berdua dengan saya, saya tidur awal. Tak ada orang lain nak melayan dia, dia pun tidur sekali je, senang...

Alhamdulillah, hari ni dah cukup 3bulan, saya mengandung anak kedua..
inShaaAllah due dalam bulan 10 camtu..
Disebabkan ada sejarah keluarga ada DM, kena la minum air gula...

Tengah menunggu 2jam tempoh penyerapan air gula ni, ambil masa sekejap menulis..
Saya tak nak dok terkulai je...
Kena aktifkan diri sikit, supaya metabolisma badan bergerak kerja...
Cewahh, entah betul ke tak teori saya ni, huhu...

Yelah, harap sangat kali ni tak ada lagi GDM..
Nak bebas tanpa apa2 risiko..
Siapa yang tak nak sihat kan???

Ni pun melepak kat tempat duduk makmal..
Kalau duduk di bahagian klinik ibu tu, ramai sangat orang, kerusi pun tak cukup..
Kat makmal ni, kerusi kosong, orang keluar masuk, ambil keputusan, lepas tu keluar, memang kosong la tak ada orang..
Aircond pun kuat kat sini, hehe...

Lagipun kalau tak ada kerja nak buat, asyik tengok orang lalu-lalang, boleh pening kepala den...

Nurse cakap dalam 11.26pg macam tu, baru dia panggil pula selepas 2jam..
Lambat lagi, sekarang baru jam 10pg..

20Mac lepas, kakak saya bersalin secara czer..
Anak kembar lelaki-perempuan..
Orang tengok suka je, dapat kembar, sepasang pulak tu kan...

Tapi tuan badan yang beranak tu, hanya dia la yang tahu..
Peritnya rasa..
Sampaikan hari dia boleh discaj tu, kat hospital lagi dia dah cakap nanti beli susu anak..
Minta bagi susu formula je, sebab dia sakit sangat..

Selepas bersalin tu, dah menyusu dah kedua-dua anaknya..
inShaaAllah kedua-dua dapat kolostrum..
Cuma sebab satu malam di hospital tanpa ditemani ahli keluarga, dia rasa penat menguruskan kedua-dua anak, sehinggakan tak cukup tidur..

Mujurlah ada kawan2 sebilik 4 orang, yang juga menunggu masa nak bersalin, bergili-gilir menjaga anak-anak kakak, kalau ada yang menangis..
Tolong2 dukung, pujuk2 main..



#Kempen1Gram1Bulan1Keluarga
#NabilaHasyimKayaEmas
#SemuaTentangEmas
#0193330382

2 comments:

  1. take care sis...tahniah jugak utk kakak yg dpt kembar..seronoknyaaaa <3

    ReplyDelete
  2. wah tahniahh! sebaya la anak kita nanti ye.. kita tgh menghitung hari je ni. serammm.... =) take care tau!

    ReplyDelete

Terima kasih untuk komen bernas anda :)