Thursday, 19 June 2014

DAPUR : Bahagian Sinki

Assalamualaikum...
Dah lama terpendam dalam draf cerita pasal kabinet dapur ni...
Ingatkan nak buat sesi jelajah kabinet dapur sekali harung dalam satu entri saja.
Almaklumlah, kabinet pun kecil aja..
Tapi sebab ada beberapa bahagian dalam kabinet tu, yang belum sempurna kerjaannya [sebab dok tunggu enSuami nak drill] sampai ke sudah tak ada entri pasal kabinet dapur.
Memandangkan tuan rumah Cabaran Susun Atur Sioca up entri pasal sinki di kabinet dapur, saya pun nak juga la cerita.
Buat sikit-sikit ikut bahagian, mungkin lama-lama akan selesai cerita pasal kabinet kot..
Kalau nak mula di bahagian sinki, memang bahagian sinki yang paling complicated di kabinet ni.
Sebab kesilapan beli sinki.
 
Kenkonon nak canggih la sangat, beli sampai ada 4 bahagian.
Ada tempat letak sabun, letak sisa makanan [ada tong sampah yang bertutup] dan dua sinki untuk kegunaan mencuci.
Masa beli tu OK lagi.
Kalau banyak partition tu, saya tak kisah sangat nak mencuci.
Yang menjadi masalah ni, sebab salur paip tu yang masalah.
Salurnya jenis lembut macam salur mesin basuh tu!
Ergggghh, masa beli, tak terfikir plak nak tengok saluran dia macamana.
Dah tentu  saya fikir macam salur paip biasa.
Sekali bila tukang rumah nak pasang sinki di kabinet, baru kami tahu salurnya macam tu.
Teruk tak, arghhhhhhh...
Ini sinki jenama QBENC [jangan beli OK, heyyyy]
Apa nak buat la, terima aja.
Masa awal-awal tu, masalah la juga, paip tu mudah tercabut.
Tukang rumah hari tu pun, mungkin bukan major pasal piping.
Saya dapat tau pun, bila saya panggil plumber datang tengok, apa penyelesaian yang boleh dibuat, Aunty tu cakap, patut paip yang dilantai tu lebih besar dari paip sinki, tapi terbalik plak.

Jadi saya dah tau la, diorang pun salah juga pasang paip.
Solusi yang paling mudah, guna tape putih tu je, untuk ketatkan penyampung2 salur paip tu.
Kalau tak, kena pecahkan lantai buat baru, kalau nak tukar, keseluruhan salur paip di bawah sinki.
Hua hua hua... xmau kotttttt.
Pakai tape je lah gamaknya...
Setakat 4 bulan ni, tak ada lagi kes salur tercabut.
Tapi Aunty tu cakap, akan datang perlu lagi la maintenancenya kalau nampak air bocor tu.
Maknanya tape putih tu akan berterusan digunakan selagi salur paip itu digunakan.
Jadi, mesti ramai dah nampak bontot-bontot kuali dan periuk yang 'comel' gituu.. kah kah kah...
Ok, saya letak kuali dan periuk gantung kat belakang salur paip yang semak tu...
Kuali yang hujung sekali sebelah kiri, dah jarang sangat guna sekarang ni.
Sebab dia nipis, dan selalu buat bihun saya hampir hangus, kadang-kadang bau pahit hangus tu yang buat tak syok tu.
Hat yang masak sedap, jadi rasa tak sedap plak..
Periuk yang kedua tu, dah tak ada dah.
Saya buat pasu tanam ulam kat belakang rumah.
Periuk kedua tu, terlindung sikit, masih ada lagi.
enSuami selalu guna buat masak maggi dia tu.
Yang kuali tengah tu masih juga guna.
Kadang2 kalau enSuami saya masak nasi goreng, dia guna la kuali tu.
Yang selalu saya guna, 2 kuali leper yang hujung sebelah kanan ni.
Kuali leper tu, saya guna goreng ikan, telur, cucur dan goreng sayur pun guna kuali tu jugak.
Guna kuali yang non stick tu senang.
Tak susah sangat nak gosok masa basuh nanti.
Disebabkan peralatan ni jarang2 guna, jadi saya tak ralat sangat, mereka digantung di belakang itu.
Gantung tu pun DIY je.
Guna salur paip putih yang wiring tu.
Hanya beli penggantungnya yang tepi kat kedai hardware.
Kalau nak beli rod besi pun boleh, kat kedai hardware, RM2 sekaki.
Jadi boleh la beli ikut panjang yang dikehendaki berbanding beli yang dah siap kat kedai, kadang-kadang, tak ngam dengan ruang yang kita ada, kannn........
S-hook pun beli murah2 aje kat kedai RM2.


Selain ada kuali-kuali yang digantung tadi, kat bahagian pintu saya gantung lagi.
Hehehe, saya suka nak gantung-gantung ni.
Jimat ruang dan semaksima mungkin kegunaannya, multipurposelah, bukan sekadar pintu saja, kekeke...
Kat pintu sebelah kanan, saya buat gantung kain buruk.
Dulu Fizah, buat tempat gantung kat luar dan tepi kabinet.
Memandangkan saya jenis tiles, tak berani la saya nak minta enSuami drill.
Saya pun berat nak drill kat tiles tu.
Nak skru sebelah dalam pun xleh juga, sebab enSuami takut cermin tu retak..
Sebab kes kat rumah kawan dia, kaler sama sebijik macam kabinet ni, buat dengan Everskill juga, tetiba meletup pecah cerminnya.
Tak da nak drill apa pun kat rumah kawan dia tu, tetiba je pecah.
Banyak kali plak tu, pintu lain lain lak tu.
Dah beberapa kali Everskill ganti baru, sampaikan Chinese staf tu kata, Ada pa kat rumah U ni, sampai boleh pecah banyak kali???
Kalau dia yang tak drill apa2, kalau pecah, bolehlah Everskill ganti baru.
Kalau saya ada drill, pecah, tak dapek la nak ganti baru FREE, kena bayaq la baru orang bagi hahaha.
Jadi saya tak berani la, nak drill apa2.
Just guna penyangkut yang mudah alih kat pintu.
Hari tu ada beli satu kat Econsave.
Tapi baru2 ni, jumpa kat MR DIY, lagi murah, RM 2 saja, isk tak patut.
Terus amek dua biji.
Kat bahagian pintu kanan, saya letak lesung batu dan stok sabun basuh pinggan.
OK, tu botol Dynamo, saya guna untuk isi sabun basuh pinggan.
Dulu pernah beli yang satu tong besar 10L tu.
Dah last dah, nak habis dah.
Lepas ni, tak nak beli dah, beli yang biasa je jenama Labour ke...
Tu dia kain buruk yang versi pertama, telah mula nampak ke'buruk'annya...
Macam mana korang punya kain buruk yang dah mula hitam2 ni?
Rendam peluntur dulu ke untuk cuci bersih semula, atau terus buang?
Tolong bagi tips sikitttt, please..
Fasa kedua kain baru beli, terlebih rajin nak jahit tempat gantung sikit.
Dah penggantung jenis satu-satu macam tu, sesuai la ada penggantung.
Kalau tak, kena gantung macam kain yang lama tu, just letak je masa basah, memang dia tergantung elok je kat situ.
Saja2, nak pi jahit.
Dulu, saya teringin juga nak pasang yang lubang2 kat pintu bawah sinki ni.
Tapi Everskill tu macam tak nak buat je..
Dia kata tak cantik la kak, tetiba ada lubang2 plak, macam gitu la ayatnya.
Siap tanya saya, kenapa nak macam tu?
Saya pun jawab la, pengudaraan, tak nak bagi berkuap berbau..
Dia kata, pakai pintu biasa pun OK juga..
Saya tak tahu lah apa yang dia cakap tu, kebenaran atau;
hanya alasan sebab Everskill tu tak ada stok pegboard tu atau pegboard tu lebih mahal dari kos 3G dia ke kan, xtau la apa yang betul.
Sebab saya pun tak pasti kesahihan dan keberkesanan menggunakan pintu lubang2 tu ada beza ke tak..
Jadi saya pun tak kisah lah pasal pintu lubang2 tu.
Nasib baik tak jadi pasang pegboard tu, kalau tidak, mau bercerucuk S-hook, saya sumbat sebab nak gantung barang2 tuh, fuhhhhhh
Untuk yang sebelah kiri plak, jeng jeng jeng....
Saya buat gantung tong sampah!
Hahaha, pelik tak, kekeke.....
Saya dapat idea ni, sebab saya suka tong sampah tinggi.
Senang saya nak kupas bawang, terus masuk tong sampah.
Kalau ikutkan hati nak tinggi lagi, tapi disebabkan kedalaman sinki bertembung dengan tong sampah ni, membuatkan pintu tidak boleh ditutup rapat, saya pun rendahkan seboleh mungkin dengan menggunakan klip beg plastik, ala yang macam kat Mydin guna tu..
Bila siap buat ni, enSuami tanya, Ni dah habis canggih dah la ni???
Perli tu...
Saya jawab, OK la tu, satni minta nak buat built in dustbin kang, terbeliak mata plak...
Tak canggih tera mana pun, kira free ja pun, OK la tu...
So, keseluruhan pandangan, macam ni la...
Kalau orang lain, mesti bekas2 sabun susun elok dalam bekas khas kan?
Saya sebab ada satu tu je, lepas ni bekas Dynamo tu nak buang dah, tinggal yang kecil tu je.
Sabun kecil tu dapat free, masa beli sinki tu.
Jadi, bahagian bawah sinki saya, macam ni je la.
Simple and just nice, cewahhh...
Untuk bahagian atas sinki, hanya ada botol sabun pinggan dan span basuh.
Kadang2 ada botol Basic H, merata-rata la dia duduk, tak tetap penempatan gitu.
Botol sabun pinggan, saya letak dalam bekas sisa makanan asalnya.
Disebabkan botol tu tinggi, sangatlah sesuai dok dalam tu.
Saya guna kaedah picit2 je.
Tak da bancuh2 sabun dengan air.
Bagi saya cara ni lebih mudah dan bersih,
Kalau guna bekas asing bancuh sabun, nanti bekas tu tertumpah la, kadang2 berbau la sebab main dengan air kan...
Bekas ni pun, recycle je dari bekas gel mandian.
Sebab dia lutsinar, saya amek guna, mudah nak tengok stok sabun ada banyak mana lagi.
Senang nak refill atau beli sabun baru kalau stok dah habis terus.
Untuk sinki sebelah kiri, saya letak sapan basuh pinggan.
Holder tu saya jumpa kat kedai RM 2.
Dapat idea dari Cosway.
Nak beli yang Cosway punya, nanti kena guna span dia aja..
Sekali jumpa kat kedai 2 henggit, terus la amek.
Fleksibel sikit jenis ni.
Sesuai untuk semua jenis span.
Ok, pasal span basuh pinggan pun saya nak kongsi satu jenama ni..
First time guna, sebab dapat free sample Speedmart bagi masa beli barang.
Bila guna, macam best je, enSuami pun suka.
Span hijau tu kuat sentalnya, sama hasil dengan yang besi tu, apa nama panggil, kawat besi ka, org Kedah panggil gelit..
So pakai span ni, dah merangkumi 2 dalam 1.
Dah jimat ruang, jimat belanja, kemas juga.
Selalu beli kat Speedmart je, tempat lain saya tak pasti ada ke tak.
Kadang2 boleh tertukar jenama, nampak perempuan tertonggek tu macam sama dah, tapi jenama lain, hehee..
Dah pernah terkena, tu yang berwaspada tu.
Bahagian dalam penjuru sebelah kiri tu tak ada apa2 lagi.
Masih kosong saja.
Xda barang yang nak disembunyikan.
Semua guna kot.
Itu saja untuk bahagian sinki.
Lepas ni, dapur memasak plak menyusul..
InsyaAllah.
Cau cin cau...

6 comments:

  1. comel sungguh entri kali ni...sy is suka sgt3...less is more..more easy to maintain :))

    kain buruk tu sy punya pun ada yg dah bertukar warna...selalunya sy rendam klorok je, cmpur air panas. peh, happy betul perasaan tgk kain tu kena rendam. haha

    kalu blh sy mmg asingkan kain bersih dan kain hitam ni. so tak byk la yg perlu diklorokkan. cuma dua helai je gitu...:)

    p/s mana izzah letak pinggan mangkuk yg da basuh sebelum masuk kabinet?

    ReplyDelete
  2. rendam clorox eh.. ok nanti boleh cuba.

    p/s: salah nama tuan rumah ni, kekeke.. hehe, yg tu Nabilah memang tak proper lagi. main tiarap je atas table top. nant next entry Nabilah cerita, hee.

    kedua-dua sinki kami suami isteri guna. sya guna belah kiri, enSuami suka belah kanan. belum rasa nak korbankan 1 sinki utk toskan pinggan mangkuk, hahaha.

    ReplyDelete
  3. hahaha..sy duk terfikirkan ni blog nurizzah majif..hadeyyyy sori nabilah....;p

    ReplyDelete
  4. Assalam. sis, sy yg tny pasal botol letak rempah tu. nama kte fasya. mmg x letak nama kt blog. hehe.. kte dah bkk link yg sis bg tuh tp dia tulis entry not exist. nape ek?

    ReplyDelete
  5. Salam Kak Chik

    ReplyDelete

Terima kasih untuk komen bernas anda :)